Vraag

Kan een Internet box+ in bridge mode nog altijd een TV-box en telefoon aansturen?

  • 26 November 2023
  • 6 reacties
  • 477 Bekeken

Reputatie 1

Maandag komt men fiber aansluiten en we gaan voor een giga fiber abonnement.

Ik heb wel mijn eigen router (pfsense) die zowel LAN als WAN 10gbe aansluiting heeft. Ik heb ook een eigen wifi 6e oplossing dus wifi van proximus is ook niet gewenst.

Op het technisch document van proximus zegt men dat dan bridge mode moet geactiveerd worden en de WAN poort van de router op de 10gbe LAN poort van de internet box+ moet aangesloten worden. Tot zover alles duidelijk.

Vragen over de internet box+ in bridge mode:

  • kan men op de internet box+ dan nog altijd de telefoon poort gebruiken?
  • kan men op de andere LAN poorten van de internet box+ de TV box aansluiten?

6 reacties

ik heb er zelf geen praktische ervaring mee maar is het volgens deze manier dan dat je wilt werken:

( Bron: Je privérouter instellen  | Proximus )

Optie 1: Nee, mijn router ondersteunt geen VLAN WAN tagging

Internet Box +

  1. Maak verbinding met MyProximus .
  2. Ga naar je Internet product
  3. Scroll naar beneden naar Geavanceerde instellingen.
  4. Bij Netwerk activeer je Bridged LAN Host.
  5. Vul het MAC-adres van je router in.
  6. Sluit je privé router via de LAN 10G uitgang (met het label BRIDGE) van de Internet Box+ aan op de WAN ingang van de privé router.
  7. Verander de LAN IP instellingen van je privé router zodat het broadcast domein anders is dan dat van de Internet Box+: 192.168.128.1/23 (192.168.128.1-192.168.129.254)
  8. Maak een WAN verbinding op je eigen router via een IPoE sessie.
Aandachtspunten
  • Je hebt hierdoor 2 aparte netwerken. Toestellen die verbonden zijn met het ene netwerk, kunnen andere toestellen op het andere netwerk niet zien.
  • Wanneer beide wifi-netwerken (dat van de Internet Box+ en dat van je privérouter) ingeschakeld zijn, dan zal je toestel, afhankelijk van je locatie, zowel met de b-box als met je eigen privérouter kunnen verbinden.
  • TV Box, VoIP en Wi-Fi Booster werken niet achter je eigen router.

Tip: Raadpleeg de handleiding van je privérouter voor geavanceerde instellingen.

Of

Optie 2: Ja mijn router ondersteunt VLAN (VLAN tag) WAN tagging

Een privérouter configureren in plaats van een Internet Box

Wil je je Internet Box vervangen door je privérouter?

  1. Koppel je Internet Box los.
  2. Sluit in plaats daarvan je privérouter aan. Zorg ervoor dat je de privérouter correct aansluit op de fibermodem.
  3. Zet je router aan en ga naar de configuratie-interface. De configuratie is afhankelijk van de router. Raadpleeg de documentatie van je privérouter.
  4. De WAN-interface moet getagd zijn op het VLAN 20. 
Reputatie 7
Badge +4

Het is inderdaad de bedoeling dat u

a) uw analoge telefoon op een telefoonpoort (RJ11) van de internet(+)/(b)box aansluit en

b) uw Tvbox op een LAN poort van de internet(+)/(b)box aansluit

volgens ik al verschillende keren gelezen heb kan je ook je eigen router gebruiken ipv de bbox en een v7 decoder zou daar op werken, maar hoe het dan zit met TF dat weet ik niet, dan moet je eigen router dit op één of andere manier ondersteunen dan ?

Je hebt een privérouter

Afhankelijk van je type verbinding, kun je je b-box/Internet Box geheel of gedeeltelijk vervangen door een andere router.

Let op:  TV Box, VoIP en Wi-Fi Booster werken niet achter je eigen router.

Proximus biedt geen ondersteuning op het aansluiten van je eigen router. We raden je deze stappen dan ook alleen aan als je al enige voorkennis hebt van het instellen van een netwerk.

Ik configureer mijn privérouter

Reputatie 4
Badge +1

@johanpm normaal bij installatie zal de persoon dat de installatie doet ook enige opties voorleggen dat je kan doen, misschien kan die 2 toestellen installeren aan die fiber aansluiting, de proximus box dat het internet en telefoon regelt en je eigen router via Vlan 20.

ik heb met MV een fiber aansluiting en heb ook de Vlan gebruikt op m’n eigen router zodat ik een toestel minder nodig heb en ben daar zeer tevreden over.

heb wel geen telefoon en proximus tv, moest ik ooit overgaan naar proximus zelf voor de hogere snelheden denk ik dat ik niets moet aanpassen hier, de fiber ligt er al en de aansluiting ook, het is enkel technisch dat de lijn dan op proximus abbo moet gezet worden.

Als je alleen internet gebruikt is er zeker geen probleem:

  • Koppel de Proximus Internet Box los van de Proximus ONT (ONT = glasvezel modem).
  • Sluit de WAN-poort van uw router aan op Proximus ONT.
  • Stel de WAN-poort van uw router in op VLAN20 en gebruik DHCP (IPoE).
  • Uw router ontvangt nu een openbaar IPv4 adres en een IPv6 /56 prefix.
Reputatie 4
Badge +1

Als je alleen internet gebruikt is er zeker geen probleem:

  • Koppel de Proximus Internet Box los van de Proximus ONT (ONT = glasvezel modem).
  • Sluit de WAN-poort van uw router aan op Proximus ONT.
  • Stel de WAN-poort van uw router in op VLAN20 en gebruik DHCP (IPoE).
  • Uw router ontvangt nu een openbaar IPv4 adres en een IPv6 /56 prefix.

idd zoals nu al bij MV is met de nieuwste proximus ONT dat gebruikt wordt.

Reageer