Beantwoord

Internetsnelheid weer gehalveerd


Reputatie 1

Beste,

Mijn internetsnelheid is weer gehalveerd. Het is precies een terugkerend fenomeen, om de zoveel maanden gebeurt dit, en meestal is dit na een aantal dagen terug in orde. Maar deze keer blijft het probleem, nu al meer dan een week. Het is vooral vervelend bij het verwisselen van zenders op de TV, dan is er geblokt beeld en geluid.

Modem al verschillende keren herstart, maar helpt niet.

Kan dit nog eens nagekeken worden, aub?

Hieronder nog de waarden die ik terug krijg van de sagem tool:

alvast bedankt

raoul

icon

Beste antwoord door DaisyS 10 June 2022, 16:00

Bekijk origineel

53 reacties

Ter info: je zou ook eens zelf een lijntest (TBF) kunnen initiëren:

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart (TBF).
    - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel, waarna DLM terug opgestart wordt.

Indien dit geen verbetering geeft, dan toch best wachten tot iemand van het proximus forumteam je verder kan helpen.

Reputatie 1

Het is vandaag niet beter:

 

Is dit na het uitvoeren van de lijntest?

Je staat nu met een profile 8b zie ik ipv 17a , er zal niets anders opzitten dan dat een proximus forummedewerker die verder natrekt wat er met je lijn aan de hand is.

 

Reputatie 1

De lijntest lukt niet, bij het invoeren van het lijnnummer krijg ik de melding dat het niet gevonden kan worden. Het is nochtans het nummer dat op de factuur staat; meerdere keren geprobeerd.

Hopelijk vandaag wel een reactie van een Proximus medewerker!

Reputatie 7
Badge +5

@raoulm Ik heb je lijn eens nagekeken en een TBF gelanceerd. Je snelheid zou nu terug hoger moeten zijn. Indien dit toch terug zakt kunnen we best iemand ter plaatse sturen.

Kan je ons op de hoogte houden?

Reputatie 1

@DaisyS Inderdaad, momenteel is het terug gelijk het was.

ik zal het de komende dagen in de gaten houden.

bedankt!

 

Reputatie 7
Badge +5

@raoulm Graag gedaan!

Beste,

 

Ik heb exact hetzelfde probleem. Sedert ongeveer 2 weken geleden is onze snelheid van ongeveer 25 Mb down/5 Up gezakt naar 10 Mb down/1.3 Mb up. Ik heb hiervoor gebeld maar daar zeiden ze dat het een “dynamisch algoritme” was die de lijn test en daarop de snelheid aanpast. Ze zeiden dat ik best even wachtte en dat het vanzelf weer goed zou komen. Ik heb ondertussen weer een week gewacht maar de snelheid is niet terug goed gekomen. 

Bij mij is het wel de eerste keer dat dit gebeurt. We hebben 1.5 jaar wel een stabiele snelheid gehad van 25 Mb down/5 Up. Er is niets gebeurd aan de binnenbekabeling en er zijn ook geen werken in de straat geweest voor zover ik weet. Ik zie dus niet waarom de lijn nu “plots” slecht zou zijn.

 

Mvg,

Bart Wydaeghe

 

 

Dit is het resultaat van die sagem tool voor mijn lijn en het valt me op dat ik ook dat profiel “8b” heb ipv “17a”
​​ net zoals de andere meneer hier boven die dit probleem ook had.

 

Reputatie 7
Badge +4

 

Proximus medewerkers (moderatoren) zijn vanaf morgen terug aanwezig op dir publieke forum

 

Normalerwijze is de startsnelheid van een vdsl2 vectorised lijn met een dergelijke lengte 30/10 Mbps down/up

De Bboxtool geeft aan dat in principe een hogere dan de huidige snelheid mogelijk zou zijn (attenuation » 10 dB)

Wat is de gegarandeerde minimum snelheid op uw adres cfr Speedtest internet connectie | Proximus

Indien deze hoger zou zijn dan de huidige 12/1.5 Mbps down/up, is het mogelijkerwijze een (technisch) probleem/storing op/met uw lijn

 

Dank voor de reactie. Ik heb die link gevolgd en dit was het resultaat:

Geadverteerde snelheid

tot 100 Mbps download - tot 30 Mbps upload

Maximumsnelheid beschikbaar voor 52% van de lijnen met jouw configuratie

23,3 Mbps download - 4,7 Mbps upload

Gegarandeerde maximale snelheid. Dit is ook de minimale snelheid

11,2 Mbps download - 1 Mbps upload

 

Ik krijg dus idd die minimum snelheid maar heb meer dan een jaar (meer dan) de maximum snelheid gehad. Dat toont aan dat het dus mogelijk is om die snelheid stabiel te halen op mijn lijn (volgens die sagem box tool moet zelfs 35 Mb mogelijk zijn). Dus wat is er veranderd dat ik dit plots niet meer haal?

 

Mvg,

Bart Wydaeghe

Reputatie 7
Badge +4

Enkel Proximus medewerkers (moderatoren) op dit publieke forum kunnen de situatie meer in detail (laten) bekijken/analyseren/oplossen

 

Concreet is uw aansluiting in elk geval  (tijdelijk) teruggevallen op het startprofiel (minimum gegarandeerde snelheid); dit kan bv. het gevolg zijn van installatie- en/of reparatiewerken op de distributiekabel in uw buurt (=  terugval is het gevolg van door de DLM automatisch gedetecteerde storingen)

Uw snelheid zal met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid in de komende dagen/weken via deze DLM terug hoger komen; blijkbaar kan +/- de helft van de lijnen in uw buurt een snelheid van 25/5 Mbps aan

 

Toegegeven een startsnelheid van 12/1.5 Mbps voor een vdsl2 vectorised lijn van 883 m is vrij laag en waarschijnlijk te wijten aan de kwaliteit (= hoge signaalverzwakking in functie van de afstand) van de betrokken distributiekabel op het publieke domein (oud, vele reparaties/interventies, kleine diameter koperparen, …?) 

 

Ik krijg dus idd die minimum snelheid maar heb meer dan een jaar (meer dan) de maximum snelheid gehad. Dat toont aan dat het dus mogelijk is om die snelheid stabiel te halen op mijn lijn (volgens die sagem box tool moet zelfs 35 Mb mogelijk zijn). Dus wat is er veranderd dat ik dit plots niet meer haal?

 

Mvg,

Bart Wydaeghe

De reden hiervan kan alleen door Proximus achterhaald worden, wij als niet proximus medewerkers kunnen alleen maar op de theorie steunen hoe het zou moeten/kunnen zijn maar er komen zoveel factoren bij kijken zodat het daarom bij ons giswerk wordt om de eventuele reden te achterhalen, vergeet ook niet dat zoals de maker van het sagemtool zelf ooit aangegeven heeft dat er sommige resultaten berekend/afgeleid  worden en niet kunnen uitgelezen worden zoals dit bij het Proximus meetsysteem wel kan!

Het kan ook zijn dat er lijnen van andere klanten zijn die voor het probleem kunnen zorgen enz.. maar zoals reeds aangehaald moet zoiets door Prox uitgevist worden en is voor mij ook een raadsel waarom je basis vectorised lijnsnelheid die is van iemand die bvb op een lijn zit die ± 1,7 km lang is.

Reputatie 6
Badge +3

@Bart Wydaeghe als u uw klantennummer of lijnnummer aan uw forumprofiel toevoegt, kunnen we het langs deze kant eens natesten.

Heel hartelijk dank alvast voor de reacties! Hopelijk kan iemand van Proximus dit verder oplossen.

 

Mvg,

Bart w.

@YorickP sorry ik had uw reactie gemist. ik heb mijn klantnr aan mijn profiel gehangen. Bedankt alvast!

Reputatie 7
Badge +4

@Bart Wydaeghe Ik heb je lijn getest en zie dat er inderdaad problemen zijn geweest op verschillende lijnen sinds 3 juni. Dit is ondertussen opgelost en nu zal je lijn terug geëvalueerd worden en de snelheid verhoogd als blijkt dat dit kan (wat ik wel verwacht). Normaalgezien zou je binnen dit en 14 dagen toch terug een verschil moeten zien. 

Dankjewel. Ik volg het op de volgende 2 weken en laat hier weten wat het resultaat is.

Reputatie 1

@DaisyS Voor mij lijkt het probleem verholpen. De afgelopen week geen problemen meer ondervonden. Bedankt!

Het is ondertussen wel weer wat sneller geworden maar nog niet wat het was. Nu haal ik in de praktijk ongeveer 16 down en 1.5 up maar zeker voor de upload snelheid is dat nog steeds pijnlijk. Die was voor dit alles steeds boven de 5 Mb.  Het is ondertussen al meer dan 3 weken dat onze snelheid van 25+/5+ verlaagd is zonder duidelijke oorzaak. Wij hebben een business abonnement en zijn verwonderd dat dit zo lang duurt om op te lossen.
 

 

volgens de aangegeven lengte van het tool, zou je in zone 3 vallen maar met je upload zit je dan precies weer in zone 4 ! Er klopt inderdaad iets niet?

VDSL vectored non-vectored
zone 3 30/10 60/15 16,5/2 30/4
zone 4 25/2 60/10 12/1 20/4

kan je op één of andere manier je bbox niet rechtstreeks verbinden op de 2 binnenkomende draadje van proximus (zodat alleen je bbox aangesloten is op deze twee draadjes) , is natuurlijk niet altijd evident om dit zo in één twee drie te kunnen uitvoeren! Maar zo zou je zeker zijn dat de binnenhuis installatie en ook de NTP2007(VDSL aansluitdoos/filter) geen roet in het eten gooit.

Reputatie 7
Badge +4

In afwachting van een reactie van een Proximus medewerker (moderator) op dit publieke forum

DLM = no blijkbaar zou 18/2 Mbps down/up het startprofiel zijn van uw lijn (= mimimum gegarandeerde snelheid) cfr

Speedtest internet connectie | Proximus

 

Blijkbaar is uw lijn pas recent in dienst of is er recent een interventie op deze lijn of op de distributiekabel geweest line up time 1d 13u)

 

Vermits de noise margin down/up 17/21 dB (» 10 dB) is zal uw lijn op korte termijn (enkele dagen à 2 weken) via DLM automatisch een hogere snelheid kunnen bekomen, meer dan 30/6 zal er mijns inziens mogelijks niet inzitten op basis van deze cijfers (eventueel zelfs slechts 25/4 of 25/6)

 

Voor en vdsl2 vectorised lijn van +/- 900 m zou de normale startsnelheid 30/10 down/up zijn, mogelijks is de kwaliteit van de kabel evenwel een beperkende factor (bv. ouderdom ervan, vele herstellingen erop, diameter koperpaar, ...)

zo’n lage upload kan ook eventueel wijzen op de binnen bekabeling/aansluiting …. vandaar mijn voorstel als test de modem direct op binnenkomende draadjes aansluiten indien mogelijk ….

Beste, dank voor jullie antwoorden.

@Martin Bedoelt u met rechtstreeks op de draadjes aan te sluiten dat ik de vdsl splitter gewoon niet gebruik? Dat kan ik wel eens proberen maar mijn binnen bekabeling is helemaal niet veranderd en dus begrijp ik niet goed waarom dat dat nu nodig zou zijn? Of vermoedt u dat mijn splitter ergens (gedeeltelijk) kapot is gegaan? Er is trouwens ook geen vast toestel gekoppeld. I.e. mijn modem is het enigste device dat aan de splitter hangt.

 

De Proximus medewerker 

@HadewychT  heeft hier gereageerd dat er blijkbaar een probleem op de lijn is geweest en dat dat nu opgelost zou zijn en dat de snelheid terug goed ging komen maar dat is maar gedeeltelijk het geval. De bottomline is dat ik zeker weet dat mijn lijn stabiel 25+MB up en 5+ MB aan kan omdat dat 1,5 jaar zo geweest is (perfect stabiel. nooit problemen). Er is niets veranderd in huis. Maar plots is die snelheid drastisch verlaagd en het komt niet terug goed.

 

@M_016 → Blijkbaar is uw lijn pas recent in dienst of is er recent een interventie op deze lijn of op de distributiekabel geweest line up time 1d 13u)

 

Dat klopt in de zin dat in de nacht van zondag op maandag mijn modem zichzelf gereset heeft (ik vermoed dat toen die test is uitgevoerd) en nadien een licht hogere snelheid heeft gekregen maar dus niet weer terug de oorspronkelijke snelheid. Ik heb er dus geen goede hoop in dat dit bij de volgende test wel goed gaat komen. Ook lijkt het er op dat die test enkel op maandag gebeurt en dat zou betekenen dat ik nog een week moet wachten terwijl ik vermoed dat het niet zal helpen.

 

Maar dus beiden heel erg bedankt voor het meedenken!

 

Bart Wydaeghe

 

 

 

Beste, dank voor jullie antwoorden.

@Martin Bedoelt u met rechtstreeks op de draadjes aan te sluiten dat ik de vdsl splitter gewoon niet gebruik?

Inderdaad dat alleen de bbox er op hangt en niks anders

Of vermoedt u dat mijn splitter ergens (gedeeltelijk) kapot is gegaan? Er is trouwens ook geen vast toestel gekoppeld. I.e. mijn modem is het enigste device dat aan de splitter hangt.

Inderdaad splitter kan ook voor problemen zorgen (jaren geleden het geval geweest bij mijn pa), enfin het is maar een voorstel, u doet tenslotte wat je zelf het beste vindt uiteraard.

 

 

Reageer