Beantwoord

Internetsnelheid veel lager dan gegarandeerd minimum

  • 2 November 2019
  • 21 reacties
  • 941 Bekeken

Bij het installeren van een applicatie van 20GB kwam ik tot de constatatie dat onze downloadsnelheid aan de lage kant was. 

 

 

Er wordt ons een 45 Mbps snelheid gegarandeerd, in realiteit komen we gemiddeld rond de 15 Mbps (soms 20 soms zelfs maar 10).

Ik heb meerdere tests gedaan om een oorzaak te vinden maar niets helpt. De bbox-2 staat op de benedenverdieping.

Via Wifi op eerste verdiep

Via Wifi naast de bbox op gelijkvloers

Via PLC (3 lichtjes) => Gigabit switch => laptop via een Cat 5 TCP

Op het moment van testen is er niets anders dat het netwerk belast (enkel een raspberry pi).

Ligt dit aan de verouderde bbox-2 of een protocol dat niet geactiveerd is op onze lijn? 

icon

Beste antwoord door SamuelD 4 November 2019, 13:24

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

21 reacties

geen van de tests zijn hierbij betrouwbaar genoeg om daar een juiste uitspraak te kunnen over doen.

De meest betrouwbare test is om die uit te voeren met je laptop/PC verbonden rechtstreeks met een utp netwerkkabel aan je bbox.

 

PS: Je kunt ook best je bbox2 laten omruilen voor een bbox3, maar dit kunnen de Proximus medewerkers maandag als ze hier op het forum terug langskomen dit verder met je regelen.

 

Je zou ook eventueel eens kunnen proberen om je lijnsnelheid uit te lezen op de bbox2

(ben niet zeker of die methode nog werkt maar je kunt het altijd eens proberen indien je dit wenst) > 

Klik hierop → http://192.168.1.1

of als dit niet lukt dan
http://192.168.1.1/index.cgi?user_name=user&password=LK12345DP123456
( waar je alleen LK12345DP123456 moet vervangen door
  het serienummer dat je op een sticker onderaan de bbox vindt.)

● Advanced Settings
→ Statistics
 Dan krijg je iets dergelijks te zien:
 
VDSL Version Firmware-VTU-R:5.5.1.2IK105012 Time Oct 1 2009, 14:04:47
VDSL line status SHOWTIME
Downstream Training Margin : 22.6 dB
Downstream line rate 20.000 kbps
Upstream line rate 2.000 kbps
TX total power -24.9 dbm
Downstream delay 7.6 ms
Upstream delay 5.4 ms

en lees daar het volgende af:
Downstream Line Rate: ??? kbps
Upstream Line Rate: ??? kbps
Downstream Training Marge: ??,? dB

 

Reputatie 7
Badge +4

@cedricplouvier Het is inderdaad door de bbox2 dat de snelheid beperkt is, ik stel voor je bbox2 te vervangen door de bbox3. Laat gerust weten naar welk afhaalpunt ik deze mag sturen, zie: https://www.proximus.be/eservices/en/jsp/dynamic/KPL 

Vul ook even het gsm nummer toe op je profiel waar het bericht mag toekomen wanneer de modem is toegekomen.

@SamuelD, bedankt voor snelle antwoord.

Mijn afhaalpunt is:

CUP IN A BOX (59590582)

VILLERSLEI, 22
2900 SCHOTEN

Mijn profiel zou nu volledig aangevuld moeten zijn met de nodig info.

Reputatie 7
Badge +4

@cedricplouvier Ik heb het nodige gedaan zodat er een bbox3 modem wordt geleverd in je gekozen UPS punt. Je gaat een sms ontvangen wanneer de modem is toegekomen. De levering is normaal voorzien voor morgen.

Vandaag de nieuwe bbox-3V opgehaald en geïnstalleerd. Bij mijn eerste snelheidstest (Net toen DSL lampje aansprong) kreeg ik 25 Mbps. Alle volgende testen schommelen tussen de 4 en 7 Mbps. Via Ethernet aan de modem.

 

Via Myproximus wordt aangegeven dat de snelheid 27.7 Mbps is.

Om er zeker van te zijn dat het niet mijn mac ethernet dongle of kabel zelf is dat problemen geeft ook snelheid getest via wifi. Resultaten waren gelijkend.

 

Waaraan kan het dan nog liggen?

 

download eens het sagemtool hier > klik hier

login als User met het Userwachtwoord dat je op een sticker van je bbox3 vindt 

en lees daar eens je lijnwaarden uit.

 

Is er niks veranderd aan je binnenhuis installatie geen telefoon ergens anders aangesloten want je zit vermoedelijk op een repair profiel een fall back profiel kan het moeilijk zijn aangezien je met een BBOX3 werkt.

Als de Proximus medewerkers hier de draad oppikken kunnen ze ook één en ander checken voor u.

 

Dat is dan toch al enige tijd geleden. (kan het me niet herinneren)

De kans bestaat wel dat dit al wel een lange tijd aan de lage kant is maar me nooit is opgevallen omdat ik op kot zat.

Mijn vermoeden is dat het iets met de splitter te maken heeft.

Reputatie 7
Badge +4

Het lijkt mij aangewezen dat u indien mogelijk vanavond nog belt naar 0800 22800 voor technische ondersteuning en desgevallend spoedige interventie (ik vrees dat de kans groot is dat er vanavond niemand van Proximus nog langs komt op dit publieke forum en dat u hier dus tot dinsdag zou moeten wachten op een eventueel antwoord)

De resultaten hiervoor zijn inderdaad op zijn minst zeer eigenaardig = er is een probleem of bij Px of bij u

bv. ROP compatible = no

 

 

 

@cedricplouvier Interventie zal sowieso niet direct doorgaan, zeker niet als de introlijn er zou bij betrokken zijn (mss wel lassers vandoen)

Maar eerst en vooral hoop ik  om te beginnen dat ze het één en ander kunnen afleiden uit hun lijnmetingen (stubs, impedantie  enz...).

Als je de splitter verdenkt zou je indien je het ziet zitten direct je bbox aansluiten op de twee draadjes die binnenkomen op de intro doos waar je splitter op zit.

Reputatie 6
Badge +2

Current bit rate 7545 kbps / 572 kbps wil zeggen: fallback profiel (geen repair)!

ROP compatible = no wil zeggen: de modem tool heeft gezien dat de ROP nog een oude Ikanos ROP is en geen broadcom (TS is waarschijnlijk aangesloten op een LEX?).

 

De enige manier om uit de fallback te geraken is een TBF (dat kan de TS zelf doen, of via de Helpdesk). Dan zal hij waarschijnlijk op 30/10 komen, met DLM eventueel nog wat hoger...

 

Volgens mij is er niets mis met zijn lijn of zijn splitter, hij kan gewoon geen vectoring krijgen zolang hij niet op een “compatible” ROP zit?

Van zodra hij vectoring krijgt, zal zijn snelheid verhogen naar 100/30 of zelfs 100/35 (met een attenuation van 11dB zit hij zeker in “zone 1”

 

Dat vermoede ik in eerste instantie ook enfin we zien wel na een TBF

Als volgt:

  • - Bel 0800 22424 (met om het even welke telefoon/gsm), en voer je lijnnummer in.
    - Wacht tot gans op hete einde van het bericht, en sluit dan pas af.

Bij het bellen geef ik telefoonnummer in, hierna wordt het klantnummer gevraagd. Er worden 9 cijfers verwacht maar ons klantnummer bestaat uit 6 cijfers.. Zowel op de facturen als op mypoximus.

Ik zal dinsdag wel even met de helpdesk bellen.

 

Ik heb eens gecheckt bij mij op www.myproximus.be  
> https://www.proximus.be/myproximus/nl/Personal/services/My-Account__/customer-account 

en deze bestaat inderdaad uit 9 cijfers 

Op de andere facturen (bedrijven) van proximus zijn de klantnummers inderdaad 9 cijfers. Op onze particuliere factuur voor thuis 6.

Ik heb zowel op de app als op de facturen nagekeken.

heb je de bbox3 al eens gerest > klik hier 

je weet maar nooit hé en je hebt er niet veel bij te verliezen 😉

 

Reputatie 7
Badge +4

Lukt dit na de reset?

geen verschil 

Reputatie 7
Badge +4

@cedricplouvier  heb een aanpassing gedaan, voorlopig krijg je terug 50 Mbps in download. Als de lijn goed is zal het automatisch verhogen. 

Lijkt volledig in orde nu! 60 Mbps over wifi. Bedankt :)