Vraag

internet valt weg en wordt traag


Sinds een kleine twee weken, dat is toch de indruk, valt internet weg een tot twee keer per dag. Niemand vh gezin heeft dan nog internet, wel  zijn we nog verbonden met de router. Voornamelijk gebeurt dit in de namiddag. Na reset router is het terug ok. raar is ook dat de internet snelheid terugvalt van 80 Mbps tot 30 a 40Mbps.


This topic has been closed for comments

11 reacties

is dit over wifi dat je internet wegvalt en is dit ook zo indien je bv verbonden bent met je laptop/pc via  een netwerkkabel aan je bbox router.

Als dat gebeurt valt je TV beeld ook weg op het zelfde moment.

En als dit gebeurt blijft de DSL led continu oplichten op je bbox/router 

die internetsnelheden > als je die meet > https://pxs.speedtestcustom.com/ 
Is dit via een een toestel verbonden via een netwerkkabel aan de bbox of is dit via wifi want via wifi is niet zo echt betrouwbaar.

Gevonden.

Gisteren 2 uren bezig geweest met allerhande diagnoses; gelukkig werk ik in de IT wereld en heb ik van de materie genoeg ‘saus’ gegeten.

De WiFi heb ik terug op One SSID gezet; ook had ik een TP Link repeater boven staan. Die uitgetrokken en nu geen onderbrekingen meer. Ik denk dat die er voor iets tussen zit/zat (zelfde kanalen/interferentie?). Te bevestigen als ik hem volgende week eens terug insteek.

De LAN verbinding rechstreeks met kabel op de modem was OK: 85 Mbps download en ping van 9 ms. Echter, de LAN naar bovenverdieping is via een Devolo Magic 2 LAN (2400 Mbps), en daarachter had ik maar 30 Mbps  download en ping van 15 ms. Daar zat dus ook vertraging in snelheid. Van stopcontact veranderd en dat leek ook stabieler, echter de snelheid blijft 30 Mbps. Ik heb de vraag bij Devolo gesteld waarom er niet meer throughput is als die adapters 2400 Mbps beloven …

Enfin, wordt vervolgt. Heb een gamer in huis en de lat ligt dus hoog :-) 

als je  als test eens de devolo’s dicht bijeenzet in een zelfde ruimte dan zal je wel meer halen die snelheden die aangegeven worden bij devolo’s zij theoretisch (labo testen) dus in ideale omstandigheden, geen vervuiling op het elektriciteitsnet en niet over verschillende fazen enz

Reputatie 6
Badge +3

Er is ook een firmware upgrade beschikbaar: https://www.devolo.be/support/downloads/download/magic-2-lan Devolo heeft ook zijn eigen tool Cockpit om de snelheid tussen beide PLC adapters te meten, zie mijn vorige link. De snelheid is 2400 Mbit/sec wat overeenkomt met maximaal 300 MB/S.

Ja dat zou mooi zijn hé als je de theoretische snelheden zou halen 😀

Bedankt voor de tips !

Devolo firmware upgrade al uitgevoerd. Ik heb van Devolo support ook een hele uitleg gekregen hoe je de bandbreedte kan optimaliseren; maar daar ben ik nog enkele dagen mee bezig als ik dat lees.

Enfin, de gamer in huis heeft al twee dagen niet geklaagd en dat is al een heel goed teken :-) :-)

 

@johanVA Mss interessant ook voor de forumleden als je hier bij gelegenheid zou willen posten wat Devolo support als uitleg gegeven heeft om de bandbreedte te optimaliseren.

dank je

Reputatie 6
Badge +3

Bedankt voor de terugkoppeling. Hopelijk blijft het goed werken.

ik kan hier niet goed uit afleiden of het de firmware upgrade is, uit het antwoord?

Reputatie 6
Badge +3

Ik denk persoonlijk de combinatie firmware upgrade en uitleg over de quality of service in verband met de bandbreedte. 

ik denk minder aan de software update uit wat ik kon afleiden wat anderen al verteld hebben maar daarom zou ik graag nog wat meer uitleg horen van @johanVA wat hij ondertussen al eventueel ondernomen heeft en wat devolo support voorgesteld heeft.