Sinds ik verhuisd ben (lovendegem, augustus 2021) valt mijn internet regelmatig weg (zowel wifi als kabel). 5 à 10 minuten nadat ik de modem herstart komt het dan terug. De frequentie van wegvallen stijgt steeds, eerst om de paar dagen , dan zowat elke dag, daarna 2 à 3 keer per dag, dan bel ik naar proximus, doen ze “iets” en is het weer in orde voor een week of 2 tot het hele proces opnieuw begint.
Internet is volledig bekabeld met cat 6 kabel naar elke kamer, overal hangen er ook switches aan, eerste keer dat ik belde naar proximus zeiden ze dat het misschien aan de switches lag (bullshit volgens mij) dus ik heb de tv rechtstreeks op 1 van de poortjes van de modem verbonden (rara hij verliest ook nog steeds internet). Tweede keer dat ik belde zeiden ze me “dat ze de frequenties van het wifi signaal gingen aanpassen”. Alweer bullshit want alles is bekabeld maar daarna ging het wel weer.
Mijn configuratie : modem poort 1->living tv, poort 2->living2 switch->tv+playstation, poort3->bureau switch->laptop+desktop+sonos, poort4->switch->4 slaapkamers. De switches zijn gewoon stomme unmanaged 10/100Mbs switches (hier is toch nog geen fibernet in de buurt). Ik gebruik geen vaste IP adressen, mijn laptop gaat wel steeds over en weer van werk naar thuis waarna ik een vpn gebruik om in te loggen. De uitval is ook tijdens weekends, als mijn laptop niet gebruikt wordt. Ik zie geen patroon in de momenten van uitval.
Momenten waarop internet wegviel in de voorbije week : 24/01 20:20, 26/01 11:55, 30/01 11:00?, 30/01 23:35, 31/01 11:00, 31/01 12:15.
Als iemand een idee heeft, laat maar weten. Zou vervanging van de modem kunnen werken? Of zou het gewoon een bug in de software van de modem kunnen zijn en moet ik er mee leven dat ik om de zoveel tijd de klantendienst moet bellen zodat zij “iets” kunnen doen?