Skip to main content

Ik ben geabonneerd op internet maxi en zou dus bijna 100 Mbps moeten halen. Vroeger had ik gemiddeld 60 tot 70 maar de laatste 3 dagen geraak ik via speedtest niet over de 20 Mbps?

 

Enig idee hoe ik dit verhelp?

Die lijntest heeft het opgelost. Bedankt voor de hulp beiden. :ok_hand:


Hebt u deze speedtest uitgevoerd met een PC/laptop direct aangesloten met utp/ethernet-kabel op uw Bbox en andere apparatuur uitgeschakeld?

Indien u de speedtest uitgevoerd hebt in WiFi is het mogelijk dat u deze gedaan hebt in WiFi2.4 met een snelheid beperking in die buurt tot gevolg (met WiFi 5.0 is het in principe mogelijk hogere snelheden te bekomen)

Is eventueel OneSSID actief?

OneSSID = 1 SSID voor én WiFi 2.4 én WiFi 5.0 van het type WiFi-home-xxxx of WiFi-2.4-xxxx

U kunt OneSSID ook uitschakelen van uw Bbox LAN IP 192.168.1.1 als user met uw user password op uw Bbox (sticker): klik op OneSSID banner & ok om te deactiveren en vice versa

OneSSID uitgeschakeld =

1 SSID type WiFi-home-xxx of WiFi-2.4-xxxx voor 2.4 en

1 SSID type WiFi-5.0-xxxx voor 5.0

 

Indien u beschikt over een Bbox3 type Sagem kunt u met een laptop/PC type Windows met de Sagemtool de toestand van uw aansluiting zelf in meer detail bekijken

Belangrijkste parameters

current/maximum it rate down/up in Mbps

noise margin down/up in dB

profile name

DLM/repair profile/ modem compatible/vectorised yes/no

https://www.proximuscloud.be/web/app/share/view/84LSiVO432?shareUid=773d6e421e234c8d802fa0289a808066

 


De test werd uitgevoerd met een laptop rechtstreeks verbonden met de Bbox3 via ethernet-kabel.

 

Als ik op die proximuscloud link klik krijg ik de foutmelding session expired voorgeschoteld. Ik vermoed dat het deze tool is die ik moet hebben? https://github.com/FransVDB/BBox3SagemTool

 

Bedankt voor de bijkomende tips, heb wat extra info toegevoegd aan mijn profiel.


nvm niet de juist tool 😛 zal nog wat verder zoeken.


inderdaad

https://userbase.be/forum/viewtopic.php?t=43902

De tool kan hier gedownload worden: https://www.proximuscloud.be/web/app/sh ... 84LSiVO432


Ik heb zonet eens met die tool gecontroleerd en kom uit op volgende resultaten;

https://i.imgur.com/QZKB0te.jpg

 

current bit rate
> down: 29,999
> up: 8,000

max bit rate
> down: 60,509
> up: 11,360

attenuation: 11.1 db

noise margin: 
> down: 39,9 db 
> up: 30,0 db

profile name: 30/8
Alles vectorised
DLM: yes
repair: no

29,9 mbps down is al behoorlijk onder de 60 maar in een praktische test geraak ik niet aan 20 mbps.


@SilverSurfer bbox al eens gereset = 20 seconden het resetknopje achteraan ingedrukt houden en dan pas lossen om de bbox te laten heropstarten.


als een reset niet helpt zou je ook de automatische lijntest eens kunnen uitvoeren

  • - Bel 080022424 (met om het even welke telefoon/gsm), en voer je lijnnummer in.
    - houd ook je klantnummer bij de hand 
    - Wacht tot gans op hete einde van het bericht, en sluit dan pas af.
     
  • Dat je de resultataen gaat zien op je decoder dat mag je vergeten.

De reset heeft niets uitgehaald dus heb zonet die telefoonnummer gebeld en heb de lijntest gestart. 

Heeft proximus misschien de snelheid verlaagd om meer bandbreedte vrij te maken voor thuiswerken? Via die sagem test zie ik dat ons profiel op 30/8 staat terwijl dit normaal toch 60/12 zou moeten zijn.


Die lijntest heeft het opgelost. Bedankt voor de hulp beiden. :ok_hand:

dat profiel van u stond inderdaad abnormaal want de verschillende parameters klopten niet, blij te horen dat er hiermee in orde gekomen is 


Reageer