Vraag

Internet Snelheid

  • 26 September 2023
  • 6 reacties
  • 82 Bekeken

Reputatie 1

We hebben problemen gehad met onze PXS lijn. Er zat vocht op de kabel in onze straat. Er waren verschillende gezinnen geimpacteerd. Onze vaste lijn was dood, internet viel om de haverklap uit en dus uiteraard ook PXS TV.
Probleem is gemeld op 25 augustus. Ik kreeg te horen dat er lassers moesten langs komen, maar dit werd steeds via SMS gezegd dat het probleem later ging opgelost zijn. Niemand op de klantendienst/technische dienst kon een duidelijk antwoord geven wanneer er effectief lassers gingen langskomen.
Dat is eindelijk vorige week gebeurd (20 September maw bijna een maand later). De techniekers/lassers hebben het probleem  opgelost. Hoera!
Door de langdurige problemen is onze snelheid terug gezet naar 24 mbit. Volgens de techniekers zou dit snel  (na een aantal dagen)  terug omhoog moeten gaan naar de maxiumsnelheid wat rond de 50mit zat voor de problemen.
Indien het niet zou lukken zou een eenvoudig telefoontje naar de technische dienst dit kunnen aanpassen.
Ik heb dus net gebeld (na ongeveer een week) want de snelheid is nog steeds beperkt tot ong 20 mbit en daar kreeg ik te horen dat dit automatisch gebeurd, maar dat ik wel 3 (DRIE) maanden moet wachten. Er kan manueel niets aangepast worden volgens de persoon die ik sprak. 
Ik voeg ook even een screenshot van de snelheid toe.
Ondertussen betaal ik wel steeds correct de facturen en dan is deze dienstverlening echt niet goed.
Iemand enig idee hoe dit toch opgelost kan worden?

 


This topic has been closed for comments

6 reacties

Reputatie 1

Dit is het resultaat van de eigen PXS website (https://www.proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/internetabonnementen-voor-iedereen/kies-jouw-optie/speedtest-internet-connectie.html?#/input) 
 



 

@KristofD77 probeer het volgende:

Zelf een lijntest (TBF) initiëren: (automatische lijntest)

  • - Bellen naar het nummer 0800 22424.
    - Wanneer je telefoonnummer gevraagd wordt, geef het lijn nummer in.
    - Er wordt eventueel naar je klantennummer gevraagd (vind je ook op je factuur).
    - Er wordt nu een lijntest gestart (TBF).
    - Negeer de ganse boodschap, maar haak niet in voor de lijn verbroken wordt.
    - De internetverbinding zal kort verbroken worden, je komt eerst op je startprofiel , waarna DLM terug opgestart wordt.
  • daarna met het sagemtool eens je lijnsnelheid uitlezen 

Indien u een Sagem BBox3 van het type Sagemcom hebt kunt u met het Sagemtool als User en het User password (vind je terug op een sticker van je bbox) op uw Bbox inloggen om de situatie meer in detail te bekijken
SagemTool downloaden

je kan ook een http://speedtest.net uitvoeren met pc/laptop verbonden met utp kabel aan de bbox rechstreeks. (via wifi is minder zeker, te veel afhankelijk van verschillende parameters)

Reputatie 7
Badge +3

@KristofD77 

Kan je eens opnieuw een speedtest doen en nagaan of de snelheid nu (opnieuw) rond de 50 mbts is?

 

 

Geert

Reputatie 1

hallo Geert,
het is idd terug beter, maar nog niet tot aan de 50mbit.
Ik ga ervan uit dat het nog wel omhoog zal gaan.
Bedankt voor je actie.
 

 

 50 Mbps is de theoretische lijnwaarde en daar mag je zo’n ±10% van af trekken voor error correctie enz… Maar de DLM zal wel nog proberen om de lijnsnelheid te verhogen, indien de je lijn en die van anderen (die in de zelfde distributiekabel zitten als u) daardoor niet onstabiel wordt. 

Wat zegt de http://speedtest.net want je ping is hoog mss hang het van de manier af hoe je de speedtest doet. 

Reputatie 1

Ik deed de speedtest vanaf mijn Orbi dicht als enige device op de BBOX3+ hangt (naast de TV decoder). Maar idd de ping was hoog. Net nog eens gedaan en nu zelfde snelheden als de test gisteren (45/9) en ping is nu 8ms.
Bedankt Martin!

Wel fijn dat via dit Forum een aanpassing kan! Bedankt Geert.
De telefonische technische dienst stelt daar wel teleur.