Vraag

Internet is verschrikkelijk traag

  • 12 October 2020
  • 25 reacties
  • 5488 Bekeken

Beste,

Al enkele dagen is ons internet verschrikkelijk traag op willekeurige momenten. Meestal is het nog doenbaar, andere uren is het praktisch onmogelijk om iets gedaan te krijgen op het internet. Pagina’s laden duurt enkele minuten, videos bufferen, streams bufferen, games zijn zo goed als onmogelijk te spelen (500 - 1000 ping). WIFI is ook veel trager dan wat het normaal is en volgens speedtests is het zo’n 1.6 Mbps net zoals de normale kabel.  Ik heb reeds geprobeerd:

  • Modem gereset
  • Powerline gereset (Het feit dat WIFI zo traag is toont dat het hier niet aan kan liggen)
  • Alle internet processen gemonitord, niks speciaal daar.
  • Gecontroleerd op malware

Wij hebben ongelimiteerd internet, dus onze data kan ook niet op zijn. Graag wat hulp hoe ik dit opgelost krijg.

Alvast bedankt.


25 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Een nieuwe bbox is onderweg, het zou morgen door B-Post geleverd worden.

Ik heb op verschillende PC’s het tooltje geinstalleerd en op geen enkele kan ik niet verbinden, ik ga er dus van uit dat we geen Sagemcom Bbox3 gebruiken. Mijn huidige PC die gebruik maakt van powerline haalt op (zeldzame) goede momenten 30 Mbps, dropt vaak tot 8-10 Mbps en zelf vaak onder de 1 Mbps. Ik heb een andere PC getest die rechtstreeks verbonden is met de modem en die haalde tussen de 8-10 Mbps. Op de goede momenten is zowel het internet en de wifi net goed genoeg voor dagelijks gebruik, ookal halen we nooit echt de gegarandeerde snelheden, het is vooral de momenten waar je uren aan -1Mbps (volgens www.speedtest.net) ligt te surfen en gewoon eigenlijk niks kan doen. Het kan ook niet liggen aan andere gebruikers, want ik ben de enige gebruiker en de momenten waarop het internet zo traag gaat, is het zowel via powerline, rechtstreeks of wifi verschrikkelijk.

 

Na het checken van andere threads heb ik alvast mijn klantennummer en telefoon nummer toegevoegd aan mijn profiel zodat jullie de nodige testen kunnen doen.

Met vriendelijke groeten.

je hebt zeker al de bbox gereset door de het verzonken reset knopje ingedrukt te houden gedurende ± 20sec, en pas los te laten als er leds vooraan beginnen te doven uitgezonderd de power led?

Bij een Sagemcom bbox modem sluiten de vier gele ethernetpoorten achteraan niet alle 4 mooi tegen elkaar aan , maar twee per twee.

Als de speedtest zelfs zo laag blijft als je die meet en de bbox is gereset geweest dan zal straks iemand van de pro⌘ forummedewerkers wel beslissen of de bbox eerst moet omgeruild worden of als er een technicus moet gestuurd worden, nadat zij de lijn eens gecheckt hebben op eventuele fouten.

Reputatie 7
Badge +4

Christel ik kan geen reset terugvinden in de modem. Kan je even doen zoals @Martin beschrijft? 20 seconden het reset gaatje ingedrukt houden? Kan tot 20 minuten duren alvorens de reset volledig is gebeurd. 

Bij een Sagemcom bbox modem sluiten de vier gele ethernetpoorten achteraan niet alle 4 mooi tegen elkaar aan , maar twee per twee.

Heb het nog eens gecheckt, de 4 aansluitingen sluiten alle 4 mooi aan bij elkaar.

je hebt zeker al de bbox gereset door de het verzonken reset knopje ingedrukt te houden gedurende ± 20sec, en pas los te laten als er leds vooraan beginnen te doven uitgezonderd de power led?

 

Ik had gisteren ook al eens de Bbox gereset, want heb toen alle instellingen (Wifi naam & wachtwoord) opnieuw moeten instellen, heb het vandaag nog eens gedaan.

Heb 3 speedtest genomen, met 2 verschillende PCs en 1 mobiel. Hieronder de resultaten:

Imgur met alle Speedtesten

@ChristelVM Je hebt dan inderdaad een bbox3 van het merk Technicolor en niet van Sagemcom, daarmee dat het sagemtool niet werkt.

wat is de maximum gegarandeerde snelheid die je afleest hier → www.proximus.be/internetsnelheid 

wat je ook eens zou kunnen testen is door “OneSSID” eens uit te zetten op je modem indien die moest actief aangeduid staan zodat je zeker bent dat je probleem daar niks mee te maken heeft:

One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface (GUI), door te surfen naar http://192.168.1.1
(daar inloggen als User met het User wachtwoord, dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is "One SSID" uitgeschakeld,
    En dan eens je www.speedtest.net speedtesten opnieuw doen of het zo beter wordt.

  (PS: Op identiek de zelfde manier beschreven hierboven kan je "One SSID" weer activeren indien het probleem er niks mee te maken heeft)

Je slecht speedtest over powerlines heeft natuurlijk niks te maken met met OneSSID al dan niet actief.
Maar mss heb je een slechte ethernetkabel tussen de powerlines staan?
Eigenlijk zou je die speedtest eens moeten kunnen doen als de powerlines bvb in het zelfde lokaal bij je bbox staan en zo dan een speedtest doen.
Die powerlines steken toch direct in het stopcontact en niet via een verleng stekkerdoos!

Enfin ik probeer je maar wat verder te helpen en als het niet lukt dan zouden ze best eens een Technicus sturen om het ter plaatse te analyseren!

wat is de maximum gegarandeerde snelheid die je afleest hier → www.proximus.be/internetsnelheid 

45,3 Mbps download - 14 Mbps upload

Met One SSID af haal ik nu 29 Mbps & 7 Mbps Upload, dit zijn de cijfers die ik normaal haal op goeie momenten, maar het zijn de slechte momenten waarop het internet zo traag is dat het praktisch onmogelijk is om iets te doen, maar heb nu One SSID afstaan en zal laten weten of ik straks terug last zal hebben van traag internet.

Die powerlines steken toch direct in het stopcontact en niet via een verleng stekkerdoos!

Ja die zitten direct in het stopcontact, maar problemen met een powerline zouden de logische verklaring zijn mocht ik enkel traag internet hebben op mijn PC die ik het vaakst gebruik, maar niet voor traag wifi en vooral traag internet op een PC die rechtstreeks verbonden is met de Bbox.

Proximus zou ook eens kunnen kijken of lijn geen fouten vertoont en de lijnsnelheid in orde is.

Reputatie 7
Badge +4

@ChristelVM ik heb je lijn getest en zie daar niet onmiddellijk een oorzaak voor deze schommelingen. 

Zit je modem rechtstreeks in een stopcontact of in een verlengkabel of de PLC’s ? 

Heb je dit probleem vooral op bepaalde tijdstippen of als er een specifiek electrisch toestel gebruikt wordt ? Dit kan te veel stroom wegnemen van de modem waardoor die niet meer goed werkt. 

Zit je modem rechtstreeks in een stopcontact of in een verlengkabel of de PLC’s ? 

 

Ja, heb ook nog nooit dit probleem gehad. Ik heb eigenlijk vooral dit probleem heel laat in de avond (nacht), als er niemand op het internet zit of er eigenlijk amper electrische toestellen aanstaan. Daarom heb’k ook nooit de link gelegd met de powerline verbinding of modem.

 

Mvg

Reputatie 7
Badge +4

Vermits u de gegarandeerde minimum snelheid 45/13 Mbps niet haalt en er blijkbaar door @HadewychT  niet direct problemen vastgesteld worden op de lijn, is er in principe een lokaal probleem (= of met de Bbox of ergens in uw installatie)

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_plc_install/particulieren/support/televisie/tv-thuis-installeren/draadloze-tv-wifi-booster-plc/installatie-van-de-plc-adapter.html

zie punt 2 en 3 

betreft het PLC met geïntegreerd stopcontact en is de Bbox3 voeding verbonden met dit geïntegreerde stopcontact?

is uw Bbox aangesloten op de Proximus NTP2007 contactdoos?

suggestie/voorstel: meet uw snelheid met de Proximus speedtesdt een PC/laptop rechtstreeks verbonden met utp-kabel op uw BBox zonder dat andere apparatuur actief is (geen decoder, geen PLC, ….) waarbij uw Bbox zijn voeding rechtstreeks uit een stopcontact komt  

indien ook dan de gegarandeerde minimum snelheid niet gehaald wordt en de Bbox3 direct aangesloten is op de NTP2007 lijkt het mijns inziens aangewezen dat Proximus of de Bbox vervangt of een technieker ter plaatse stuurt voor nazicht

over welke PLC spreken we (merk en type)?

eventueel kan InSSIDer uw een beeld geven van het gebruik/bezetting van de WiFi-kanalen in uw omgeving

https://www.techspot.com/downloads/5936-inssider.html

https://www.metageek.com/products/inssider/

 

 

 

 

zoals ik al voorgesteld heb heb aangezien de plc’s ook al gereset geweest zijn de test doen terwijl ze in de zelfde ruimte bij de bbox staan , en er nog bijkomend dat de snelheid rechtstreeks met utp kabel verbonden aan de bbox ook niet gehaald wordt, zou het  volgens mij nog best van al zijn om  een technicus eens ter plaatste te sturen, maar deze beslissing moeten we natuurlijk aan iemand die van proximus zelf is overlaten , die kan dan direct alle punten NTP/TF2007 en BBOX enz...op goede werking testen.

betreft het PLC met geïntegreerd stopcontact en is de Bbox3 voeding verbonden met dit geïntegreerde stopcontact?

over welke PLC spreken we (merk en type)?

Ik gebruik TL-PA6010 van TP-Link. Beiden zitten  normaal gezien rechtstreeks in een stopcontact.

is uw Bbox aangesloten op de Proximus NTP2007 contactdoos?

De Bbox is inderdaad direct aangesloten op een NTP. Wel nog eentje van Belgacom dus waarschijnlijk een ouder model, maar heb nergens een modelnummer kunnen vinden. Zag er zo uit:
 


suggestie/voorstel: meet uw snelheid met de Proximus speedtesdt een PC/laptop rechtstreeks verbonden met utp-kabel op uw BBox zonder dat andere apparatuur actief is (geen decoder, geen PLC, ….) waarbij uw Bbox zijn voeding rechtstreeks uit een stopcontact komt  

 

Wij hebben 2 stopcontacten, 1 daarvan wordt gebruikt voor de powerline de andere voor een stekkerblok. Ik heb voor de test die van de powerline uitgetrokken en als vervanging de Bbox rechtstreeks aangesloten. Vervolgens alle verbindingen uitgedaan, alle WIFI connecties afgezet en mijn laptop verbonden via UTP.
 

Links is rechtstreeks verbonden met NTP, Wit is een UTP naar mijn laptop, rechts is power.

Dit zorgde voor :

 

Nu, als ik die test 10 keer run zullen er ook wel enkele keren 30+ Mbps tussen zitten, het ambetante is de constante schommelingen met als diepte punten downloaden aan 200 kb/seconden.

Nu eigenlijk maakt het mij niet zoveel uit aan hoeveel ik download, of dat nu 20, 30, 40 of 200 Mbps is. Het probleem is dat er momenten zijn dat normale zaken zoals : videos kijken, streams kijken, videogames, ... plots enorm hard beginnen te bufferen of de automatische kwaliteit op 360p ofzo wordt gezet en het dan nog steeds buffert. Games speel je op 1000+ ping etc…

Ik denk zelf persoonlijk niet dat het aan de PLC of WIFI ligt want als het internet traag is, is dat zowel op apparaten die rechtstreeks verbonden zijn, via PLC verbonden zijn of via de WIFI.

Reputatie 7
Badge +4

@ChristelVM  Je schrijft dat je hetprobleem vooral ‘s nachts hebt. Werkt het overdag dan wel goed, of gebruik je het dan niet zo veel ? 

Als je overdag geen probleem hebt en ‘s nachts wel, kan je bet toch eens proberen na te gaan wat er dan anders is. Dit kan vb je verwarming zijn, een waterverzachter of andere apparatuur die enkel ‘s nachts werken. 

Ik had jaren geleden vb een klant die ook problemen had met zijn snelheid vanaf half 11 ‘s avonds en dat bleek na lang zoeken zijn tuinverlichting te zijn die dan aansprong. Het zijn dus niet altijd voor de hand liggende zaken. 

Als we zo geen oorzaak vinden laten we het zeker verder nakijken. 

Je schrijft dat je hetprobleem vooral ‘s nachts hebt. Werkt het overdag dan wel goed, of gebruik je het dan niet zo veel ? 

 

Ik merk het vooral snachts omdat ik dan het actiefst ben, maar heb het overdag ook al zeker gehad hoor. Kan mij ook niet bedenken wat er kwa apparaten op het stroomnetwerk veranderd zou zijn de voorbije dagen dan, want het is nog maar een probleem sinds een kleine week.

NTP2007 is de intro aansluitdoos en de TF2007 is de VDSL filter, die op de NTP2007 ingeplugd wordt .
Als er geen slechte contacten in de verbinding tussen modem en NTP2007/TF2007 (bbox rechtstreeks verbonden met TF2007 =”DSL”) ,
maar bij slechte contacten zouden ze bij proximus dit ook moeten opmerken bij de lijncontrole, 

dan zou het natuurlijk nog altijd de bbox zelf kunnen zijn die de oorzaak is!.

 

Reputatie 7
Badge +4

Het lijkt mij op basis van bovenstaande best of de Bbox te vervangen of een technieker (met Bbox) ter plaatse te sturen maar dit kan inderdaad enkel een Proximus-medewerker beslissen 

 

Daar waren we het al langer roerend over eens :slight_smile:

Heb zelf ook een Informatica achtergrond, dus een nieuwe Bbox installeren zal wel geen probleem zijn zeker? :grinning:

Na lang laden kan ik bevestigen dat hij overdag ook niet goed werkt :)

mss een stomme vraag van mij maar als je eens een andere ethernetpoort uitgang neemt op je bbox !?

Zou ik nog wel eens kunnen testen, maar in zo goed als alle 4 de poorten hebben de voorbije dagen aansluitingen gezeten en elk apparaat had traag internet

@ChristelVM Als je een Bbox3 van het merk Sagemcom hebt, kunt u ook gebruik maken van het Sagemtool 0.13 om je lijnwaarden (snelheid) uit te lezen om de concrete situatie in te schatten
Sagemtool downloaden > klik hier
waar je dan inlogt als User en met User wachtwoord dat op een sticker van de bbox staat.

en vergelijken met de max gegarandeerde snelheid die je zou moeten kunnen halen → www.proximus.be/internetsnelheid 

als je een speedtest doet ( www.speedtest.net ) met je laptop bvb dan doe je die altijd best als je verbonden bent met utp netwerkkabel rechtstreeks aan de bbox.

Zou Proximus mij dan eventueel een nieuwe Bbox kunnen sturen? Mvg.

Maandag komen ze terug langs van Pro⌘imus en dat zal volgens mij geen enkel probleem zijn om je bbox om te ruilen.

Reageer