Vraag

internet en tv

  • 24 November 2023
  • 20 reacties
  • 196 Bekeken

Hallo,

Ik ben al jaren  klant bij proximus, mijn internet is zo slecht hé,  Ik moet zeer regelmatig mijn tv box android 7 heropstarten omdat ik geen geluid heb. Echt waar hé.

De Android box7 verbonden  met wifi bridge gaat beter dan de Android bbox 7 verbonden met kabel.

Ik heb al een paar maal mijn bbox3 online laten controleren. Ook de Android box start ik regelmatig op etc....

Proximus aub kunnen jullie de problemen die ik omschrijf eens bekijken?

 

Gtjs,


20 reacties

@GUIDO_03 

Als je bedoelt dat je V7 decoder die verbonden rechtstreeks aan de bbox met een utp netwerkkabel slechter werkt dan de v7 decoder die verbonden is aan de wifi bridge is inderdaad raar.

Heb je de bbox al eens gereset = 20 sec het verborgen resetknopje achteraan blijven indrukken en pas loslaten als enkel en alleen nog de power led vooraan oplicht.

Indien dit geen verbetering meebrengt dan zou je eens de v7 decoders kunnen verwisselen van plaats om zo uit te maken of het probleem bij de zelfde decoder blijft.

Reputatie 3
Badge +1

Het geluidsprobleem is typisch een HDMI handshake probleem, welk merk van tv heb je? Toevallig Philips?

Inderdaad als de TV de reden is en als de decoders verwisseld worden zal de fout dan ook niet meegaan met de decoder.

Het geluidsprobleem is typisch een HDMI handshake probleem, welk merk van tv heb je? Toevallig Philips?

 

Hoi Martin en raf85

Bedankt voor je reactie, decoders heb ik al eens verwisseld, bbox3 heb ik ook al eens gereset. En proximus heeft de bbox 3 al eens gereset vanop afstand. 

Het geluid van de Philips tv gaat via een optische kabel van de tv naar de bose installatie. 

Op zich is de decoder v7 met geluid nog geen groot probleem, vermits het probleem telkens na het aan en uit doen van de decoder v7 opgelost is. 

Maar ook om de decoders v7 nog eens te wisselen is ook maar een kleine moeite, dus ga ik het nog eens proberen.

Hopelijk bekijkt proximus dit ook en controleren ze de bbox3 nog eens vanop afstand. Zou het opgelost kunnen worden door de bbox3 te verplaatsen?

 

 

Ik zou niet de bbox3 verdenken, maar na de wissel van de v7 decoders zal het duidelijker worden dat het meer de richting HDMI handshaking moet gezocht worden zoal Raf ook al aangegeven heeft.

Hallo Martin en raf85

Bedankt voor jullie antwoord,

Maar het probleem met het geluid is niet het grootste probleem,(even de decoder aan en uit doen en het geluid werkt) wel mijn internet, Dat is traag, alhoewel de bbox op amper 1 meter van mijn laptop staat heeft deze regelmatig geen verbinding. Ik zou een wifi booster kunnen plaatsen, maar in de living ben ik 4 meter verwijderd van mijn bbox3 en ik heb een zwak signaal. Is dat niet een beetje raar? Daar zijn wel wat toestellen verbonden zoals de omvormer van de zonnepanelen en een alarmsysteem. Maar kan dat de oorzaak zijn van een zwak signaal van mijn internet.

 

Reputatie 7
Badge +4

Dat is traag, alhoewel de bbox op amper 1 meter van mijn laptop staat heeft deze regelmatig geen verbinding. Ik zou een wifi booster kunnen plaatsen, maar in de living ben ik 4 meter verwijderd van mijn bbox3 en ik heb een zwak signaal. Is dat niet een beetje raar? Daar zijn wel wat toestellen verbonden zoals de omvormer van de zonnepanelen en een alarmsysteem. Maar kan dat de oorzaak zijn van een zwak signaal van mijn internet.

 

Het is niet normaal dat u op 1 m of 4 m afstand van een Bbox in een open ruimte een zwak WiFi signaal hebt

De vraag is evenwel of het WiFi 2.4 of 5.0 betreft en/of bij gebruik van ethernetkabel merkelijk hogere snelheden gehaald worden 

Ik vermoed dat de omvormer van zonnepanelen en een alarmsysteem (tenzij het eventueel  meerdere camera’s naar een lokale opslag betreft) geen merkelijke invloed op uw  internetdownloadsnelheid  zullen uitoefenen

 

De 1e vraag is welke snelheid haalt u met 1 laptop aangesloten vai utp/ethernetkabel op de Bbox en haalt u een vergelijkbare snelheid  op Wifi 5.0 in open ruimte op korte afstand (1 à 4 m) van de Bbox

 

Mogelijks kan een Proximus moderator op dit publieke forum uw lijn controleren en de situatie m.b.t. uw WiFi vanop afstand nakijken (storingen op niveau WiFi 2.4 of “ouderdomsverschijnselen” van uw Bbox zodat deze eventueel moet vervangen worden)

 

 

Hoi Martin en raf85

Bedankt voor je reactie, decoders heb ik al eens verwisseld, bbox3 heb ik ook al eens gereset. En proximus heeft de bbox 3 al eens gereset vanop afstand. 

Het geluid van de Philips tv gaat via een optische kabel van de tv naar de bose installatie. 

Op zich is de decoder v7 met geluid nog geen groot probleem, vermits het probleem telkens na het aan en uit doen van de decoder v7 opgelost is. 

Maar ook om de decoders v7 nog eens te wisselen is ook maar een kleine moeite, dus ga ik het nog eens proberen.

Hopelijk bekijkt proximus dit ook en controleren ze de bbox3 nog eens vanop afstand. Zou het opgelost kunnen worden door de bbox3 te verplaatsen?

 

 

welke snelheid meet je http://speedtest.net als je met pc/laptop verbonden bent aan de bbox3 rechtstreeks

welke snelheid op wifi 5.0 meet je als je dicht bij de bbox staat met laptop/smartphone

welke snelheid op wifi 2.4 meet je als je dicht bij de bbox staat met laptop/smartphone

eventueel eerst one SSID eerst uitzetten via Http://192.168.1.1 Inloggen als User met Userwachtwood dat op sticker van bbox3 staat daar op de banner one ssid klikken om deze uit te zetten zodat je weet twee aparte SSID ziet voor wifi 2.4 en wifi 5.0

  

Hallo Martin en raf85

Bedankt voor jullie antwoord,

Maar het probleem met het geluid is niet het grootste probleem,(even de decoder aan en uit doen en het geluid werkt) wel mijn internet, Dat is traag, alhoewel de bbox op amper 1 meter van mijn laptop staat heeft deze regelmatig geen verbinding. Ik zou een wifi booster kunnen plaatsen, maar in de living ben ik 4 meter verwijderd van mijn bbox3 en ik heb een zwak signaal. Is dat niet een beetje raar? Daar zijn wel wat toestellen verbonden zoals de omvormer van de zonnepanelen en een alarmsysteem. Maar kan dat de oorzaak zijn van een zwak signaal van mijn internet.

 

@GUIDO_03

meet eens je internetsnelheid http://speedtest.net 

met pc/laptop verbonden rechtstreeks met netwerkkabel aan de bbox

Meet de snelheid ook eens met laptop/smartphone als je dicht bij de bbox staat op je SSID wifi-5.0-xxxx

Meet en ook eens op SSID wifi-2.4-xxxx.

Daarvoor moet je eventueel eerst via de webinterface van je bbox3 “One SSID” uitzetten, anders heb je geen aparte SSID voor 5.0 en 2.4.

 

Hallo Martin en raf85,

Vandaag zelf via chat met proximus gesproken, zij hebben de bbox 3 nagekeken. Er waren wat interferentie op de wifi. Ze hebben de instellingen veranderd naar variabele wifi of zoiets  de bbox3 kiest dan het beste.

Afwachten als het beter is, maar ik betwijfel het. De vorige bbox is vervangen en ik denk dat deze ouderdom van de bbox +/ 2 jaar, of ze zou al wat ouder moeten zijn toen ik deze in gebruik nam. Maar als je 's nachts 10 keer een bericht krijgt dat een camera on of terug online gaat is absoluut niet aangenaam. 

zie je op je toestellen maar één SSID-naam staan in hun lijst van het binnenkomend wifi signaal van je bbox3 (In dit geval werkt de bbox3 op “One SSID” of ook smartwifi genoemd).

Of zie een aparte SSID-naam voor de wifi 2.4 band en een andere naam voor de wifi 5.0 band (in dit geval werkt de box3 met “one ssid” uitgeschakeld ).

Van de automatisch kiezen van het goede wifi kanaal daar heb ik toch slechte ervaring mee want als ik met de wifi-analyzer- app kijk da stel ik vast dat die niet altijd automatisch het 2.4 wifi-kanaal met de minste interferentie genomen wordt. Het is trouwens ook zo dat als je met buren zit waarvan zij de 2.4 kanalen niet op kanaal 1, of kanaal 6 of 8 gebruiken en zich dus niet niet aan de normen houden je nog veel meer kans hebt dat je nog meer gestoord wordt. Daarom is het beter van als je toestellen die wifi5.0 aan  boord hebben van te kiezen voor de wifi 5.0 band, alleen natuurlijk als je op de plaats waar je toestel staat voldoende wifi 5.0 binnen krijgt en je daarom dikwijls genoodzaakt bent van dan maar de wifi 2.4 band te kiezen omdat dit signaal verder draagt en ook één van de redenen is dat je meer interferenties kunt krijgen van de buren die ook 2.4 uitzenden.

Persoonlijk kan ik in mijn situatie de problemen beter oplossen door “one ssid” uit te schakelen op mijn bbox3 en zelf te kiezen op mij toestellen voor wifi5.0 en en voor wifi 3.0 zelf het beste kanaal te kiezen op de bbox3 waar ik het minst gestoord wordt en dit is kan 11 in mijn geval (na deze te checken  met de gratis wifi-analyzer-app ) Gelukkig kan ik bijna voor alle toestellen kiezen voor 5.0 en heb mij geen zorgen te maken over de kanalen van wifi*5.0.

 

Hoi Martin en raf85

Gisteren nog een chat met proximus gedaan.

De bbox3 staat op slimme wifi, maar geen beterschap.

Er zijn 3 toestellen met problemen volgens de myproximus app en dat zijn mijn laptop, mijn printer en een camera. 

Maar het gekke is dat een wifi booster volgens mij hier niets aan gaat verhelpen.omdat de bbox 3 om ongeveer 50 cm staat van deze apparaten. Gisterenvoormiddag zag men wel wat interferentie op mijn wifi, maar gisteravond sprak men daar niet meer van. 

Het verwonderd mij dat nog niemand van proximus contact genomen heeft met mij via privé bericht, want bij de chat krijg te telkens iemand anders die je wil helpen, maar dat telkens opnieuw uitleggen .... .

 

En maken die 3 toestellen verbinding via wifi-2.4 ? 

Als ze wifi-5.0 ondersteunen best zo eens wifi verbinding maken.

 

Martin,

Nog een paar vragen;

1) wat vraag ik dan best aan Proximus om de modem in te stellen? Want zelf kan ik daar zoveel niet van.

2) wat is het verschil tussen wifi bridge en wifi booster? Of is er geen verschil?

Martin, raf 85

Deze morgen dan toch maar een wifi booster besteld, (hupsakee alweer 3 euro per maand) en de bbox 3 ga ik in de midden van de woning plaatsen. Wel wat kabelwerk, maar dat moet lukken. 

Ik heb gisteren de buitencamera als test binnen geplaatst bij de bbox 3 en daar werkt hij perfect! 

De camera behoort tot een alarmsysteem dat meerdere accessoires heeft gekoppeld aan een gateway, allemaal draadloos en ik moet zeggen dat werkt perfect behalve dan de camera die buiten staat, maar zo'n camera kan via kabel en wifi. Kan men dan zo'n camera via kabel aan de wifi booster hangen of is dat nutteloos en versterkt het alleen maar wifi?

Wel spijtig dat die booster betaald dient te worden,

Ik was aan het denken, zou een internetbox 6 haar wifi misschien sterker zijn want dan is een booster overbodig en is een nieuwe internet box 6 kopen voor 49 euro ipv maandelijks 3 euro te betalen misschien beter. Want dan is die 3 euro per maand overbodig om dat jaren lang te gaan betalen.(daar koop ik veel internet 6 boxen voor he)

Welk is jullie mening, en spijtig dat nog niemand van het forum van proximus gereageerd heeft. 

Hallo proximus medewerkers, hallooo,

@GUIDO_03

Dat je maandelijks betaalt voor een Booster hangt van het proximus pack af dat je hebt, de Proximus forummedewerkers kunnen dit natrekken of je recht op een gratis booster.

De booster heeft ook een ethernet (utp) uitgang waar je een utp kabel kunt op aansluiten.

Wat de wifi sterkte betreft deze ligt vast aan stralingsnormen en deze mag een bepaalde waarde niet overstijgen, dus op dat gebied moet je niet veel verwachten dat je wifisignaal van de bbox4 (met wifi6 = 802.11 ax) zal verder reiken dan van de bbox3 (met wifi 5= 802.11 ac) je kan wel met wifi6 hogere snelheden halen dan met wifi5, in geval je toestellen wifi6 ondersteunen wel te verstaan, maar dit is nu niet direct je probleem.

Hallo Martin,  

Even een update;

Gisteren de bbox 3 centraal in de woning geplaatst en een wifi booster geplaatst. Alle problemen zijn van de baan. Op en top wifi nu. 

Gtjs, 

Een tevreden proximus klant,

Dat is inderdaad goed nieuws, bedankt voor de feedback.

Reputatie 7
Badge +5

@GUIDO_03 Onze excuses voor het late antwoord. Fijn om te lezen dat het nu naar behoren werkt. Aarzel niet om ons terug te contacteren moesten er zich toch nog problemen voor doen.

Reageer