Internet download op hol geslagen?


Reputatie 3
Badge
  • Motivator
  • 226 reacties
Ik stel vast dat op enkele dagen (ongeveer sinds 28 juli) mijn downloadverbruik bijna verdubbeld is ondanks ik in verhouding niet zoveel meer gedownload heb. Ik lees wel dat er aan het systeem gewerkt wordt wat betreft de upload. Heeft dat er iets mee te maken?

42 reacties

er zijn inderdaad nieuwe profielen toegekend en als je bbox3 hebt sta je op een vectoring profiel of een DLM/Vectoring profiel


De uploadsnelheden zijn wel gelimiteerd op 4,5 en 6 Mbps voor respectievelijk Start, comfort en Maxi abonnement


maar je download verbruik zou hierdoor in principe niet echt mogen oplopen tenzij je ergens programma's staan hebt die in de achtergrond draaien zoals bv torrent clients enz....


Er waren wel fouten in de aanduiding van het Upload verbruik en Prox heeft die een tijd op nul gezet, of dit nu opgelost is of niet zou je aan Prox moeten vragen.


kan je via o.a volgende wegen:


- http://support.nl.proximus.be/app/contact" target="_blank

- https://www.facebook.com/proximusBe/posts_to_page" target="_blank

- https://twitter.com/proximus/with_replies" target="_blank

NB: Je kan ook veel mensen vinden met ervaring op het bevriend ▶ http://userbase.be/forum" target="_blank ◀ waar je eventueel ook je vraag kunt stellen


Als je een antwoord krijgt mss hier eens posten zodat we iets kunnen opsteken ;-)
Reputatie 3
Badge
Mij word aangeraden het password van mijn bbox3 te wijzigen. In de procedure zie ik ergens staan: 'user' wat moet ik daar invullen? Is dat mijn inlog bij proximus of wat ? en verder 'password'. Is dat de letter-cijfer combinatie achteraan het user password achteraan de bbox3 of de letter-cijfercombinatie achter de tekst 'Wireless Key'. Ik vermoed achter het woord 'user password' maar ik wil zeker zijn?
user is user en passwoord is deze die op je sticker staat van je bbox zelf


Van wie komt dit bericht dat je uw bbox3 modem paswoord moet veranderen, heb ik persoonlijk nog nooit gekregen zo'n bericht?


(die van je wifi kan je natuurllijk ook veranderen als je dat wenst)


NB: als je denkt dat er iemand op je bbox kan dan verander je ze best zelf zowel voor bbox login en wifi passphrase, maar je spreekt van een procedure, waar heb je die procedure vandaan, dan van Proximus gekregen of wat ?
nb: zie ook ▬►BBOX3-wifi-paswoord-veranderen
Reputatie 3
Badge
Ik kreeg deze mail '


Dag John,


wij kunnen enkel uw internetverbindingen checken of ze van op uw eigen router gebeurden of niet, dus indien iemand uw WifI misbruikt kunnen wij dit op deze desk niet zien.


Daarom dat ik u aanraadde preventief het WifI paswoord te wijzigen


Voor diepere analyse dient u via abuse@proximus.com te gaan


Mvg Sabine '


en deze link '


verander misschien best ook eens uw draadloze sleutel


http://support.nl.proximus.be/app/answers/detail/priv%C3%A9/internet/internet-thuis/uw-wifi-netwerk-instellen/a_id/16059/c/1284,1349,1352,1356" target="_blank


Bij problemen in de toekomst kan u dit altijd melden aan https://mailto:abuse@proximus.com" target="_blank'
Reputatie 3
Badge
Begrijp ik het goed dat het 'user password' van de bbox3 zelf, bestaande uit 8 tekens, enkel dient om in het menu te komen om de 'Wireless key' te kunnen veranderen?

Ik moet dus aan dat user password van de bbox3 zelf niets veranderen, enkel aan het password van de Wireless key bestaande uit 12 tekens?...juist?

Heeft het wijzigen van die passwords aan de bbox3 enig invloed op Proximus-TV. Ik wil voorkomen dat het TV kijken zou uitvallen?
Reputatie 6
Badge +2
Het wijzigen van dat passwoord heeft normaal gezien geen invloed op Proximus TV.
@JEG,

Inderdaad je hebt je user login/paswoord(die op sticker staat) nodig om in de interface van je bbox3 te geraken waar je uw wifi paswoord (passphrase) kunt veranderen (zie ook ▬►http://bgctv.skynetblogs.be/#BBOX3-wifi-netwerk-paswoord-veranderen" rel="nofollow


dit heeft geen invloed op je TV kijken, alleen ga je het paswoord op je wifi verbinding, op bv je laptop, met je bbox3, op je laptop opnieuw moeten invoeren om wifi verbinding te krijgen op je laptop met de bbox3 waar je de nieuwe passphrase hebt ingesteld.
Reputatie 3
Badge
Ik heb gedurende enkele dagen mijn verbruik gecontroleerd en vind toch dat er iets niet normaal is zoals voorheen. Vandaag 4/8 bv. stel ik vast dat ik om 12:56 11GB 170MB heb verbruikt en dat al opgelopen is tot

14GB 176 om 14:49 zonder dat ik iets speciaals gedownload heb, enkel gewoon wat gesurfd op een PC met WIN8.1 en een met WIN7. Dat ik vanaf 1 augustus tot vandaag 4 augustus al 14GB heb verbruikt lijkt me dan ook

wat teveel. Voordat ik eventueel mijn password van mijn b-box3 zou veranderen vroeg ik of Proximux niet kon nagaan wat de oorzaak van de hogere download was. Ze vonden geen oorzaak en zegden niet te kunnen

nagaan of iemand anders gebruik maakte van mijn password. Vandaar dat ze voorgesteld hebben het te veranderen.

Even dacht ik dat er een verklaring kon zijn omdat ik windows 10 insider ben geweest en dat daarom mijn verbruik op 29 juli zo hoog was geweest.

Ik had dit uit het oog verloren omdat reeds VOOR 29 juli de tests voor de insiders rond waren. Ik heb trouwens sindsdien de PC waarop windows 10 insider staat niet meer gebruikt en toch stijgt de download bij

het gebruik van mijn PC waarop Win8.1 staat.

Dat nu de uploads terug in rekening gebracht worden kan toch het verschil niet uitmaken, dacht ik of toch?
Op https://admit.proximus.be" target="_blank kan je onder verbindingstijden de upload en de download apart zien staan upload werd door Proximus op nul gezet wegen een bug die een veel te hoge upload gaf, kijk mss eens of dit de reden niet is dat je zo'n hoog verbruik hebt de upload zou moeten op nul staan
Proximus meldt het volgende:


Het uploadvolume van de afgelopen maanden kon niet worden geteld door een technisch probleem en werd dan ook niet aangerekend.

Vanaf augustus wordt uw verbruikte uploadvolume terug normaal geteld.



dus kijk eens of die op nul staat bij u


je kan mss eens programmatjes installeren op je pc's zodat je het verbruik ziet na een dag dan zou je kunnen weten of er op een bepaalde pc in de achtergrond door één of andere reden abnormaal geup- of gedownload wordt
Reputatie 3
Badge
De uploads hebben vanaf juni 2015 op '0' gestaan en worden nu vanaf begin augustus terug aangerekend, Kan dat het verschil dan toch maken? Misschien doet Proximus aan een inhaalbeweging om het verlies terug te winnen. Ik kan moeilijk geloven dat er plots 'iemand' op mijn wifi zou surfen. Ik heb daar nooit last van gehad.


Welke programmaatjes bedoel je die mijn verbruik zouden kunnen controleren?
bv NetMeter is zo een gratis programma , even googelen op netmeter


zo kan je dagelijks, wekelijks, maandelijks je verbruik zien
Reputatie 3
Badge
Ik heb eens nagekeken en kom tot (van 1/8/15 t.e.m 5/8/15) ongeveer 4000.000KB download gemiddeld per dag en 175.000KB upload. Ik download bewust nu geen grote hoeveelheden. Het blijft grotendeels beperkt tot surfgedrag en misschien een 500MB extra's. In vergelijking met vroeger vind ik dat veel.


Ik heb er natuurlijk geen 'last' van zolang ik maar onder de 500GB per maand blijft en daar ben ik gelukkig nog ver van verwijderd. Maar toch wist ik graag de oorzaak. Van password veranderen is mijn allerlaatste optie. Ik heb het gevoel dat er een andere oorzaak moet zijn.


Wat uw advies betreffende 'Netmeter' betreft...is dat het programma 'NetMeter Evo 2.0.0' Ik zie daar echter geen verbruikscijfers. Of is het niet het juiste programma. Ik begrijp de werking ervan niet.


anders deze eens proberen


Freeware


Download NetWorx, installer
Windows 10 updates gebruikt (peer to peer techniek) je pc/laptops wel om de updates naar de pc's op je eigen netwerk alsook om deze naar andere pc's buiten je netwerk (www) met software updates te voorzien, daarom stel je best de optie voor updates zo in dat, alleen pc's op je eigen netwerk (of geen enkele) gedownloade updates van een andere pc op je eigen netwerk kunnen krijgen.
Reputatie 3
Badge +2
Kijk eens naar netbalancer.
Die is niet gratis dacht ik of bestaat er ook een gratis versie.
NetBalancer-Free verrassing
Reputatie 3
Badge
Networx lijkt me op het eerste zicht een nuttig programma. Alleen moet ik het nog leren gebruiken.


Wat bedoel je juist met '... daarom stel je best de optie voor updates zo in dat, alleen pc's op je eigen netwerk (of geen enkele) gedownloade updates van een andere pc op je eigen netwerk kunnen krijgen'


Hoe kan je deze optie voor updates zelf instellen? Updates gebeuren toch meestal automatisch en elk afzonderlijk voor alle toestellen (PC, laptop...) binnen het thuisnetwerk. Wel spijtig dat ze PC gebonden zijn. Moest je ze kunnen downloaden en wegschrijven dan konden ze gebruikt worden voor een tweede PC in het thuisnetwerk en zo het downloadvolume verminderen.
Microsoft gebruikt ook het WUDO mechanisme voor updates

zodat de update maar één keer gedowload hoeft te worden wanneer je meerdere

Windows 10 pc's in het netwerk hebt staan, als je deze niet uitgeschakeld hebt!

WUDO = Windows Update Delivery Optimization


maar de optie kan ook aanstaan voor downloads naar andere computers op het www netwerk
Disable Windows Update Delivery Optimization:


  • Open up Settings and click Update & Security.
  • Click Windows Update section to the left and then the Advanced options link to the right.
  • Click Choose how updates are delivered.
  • You can opt to completely disable WUDO by flicking the toggle switch to the Off position.
  • Alternatively, you can continue to share updates you have downloaded to other computers you own but disabled sharing to others by leaving this toggle in the On position and selecting the PCs on my local network option.
Reputatie 3
Badge
Ik zie op de verbruiksstatistiek van Networx sinds 6/8/15 22u tot heden 7/8/15 15u 149 MB ontvangen en 16 MB verzonden. Op de statistiek van Proximus zie ik als verbruik 'downloads' tussen 6/8/15 22u tot heden 7/8/15 15u ongeveer 3 GB. Wanneer ik het goed interpreteer is hier een duidelijk verschil. Het uploadverschil ligt m.i. ook een 100 MB hoger bij Proximus.


Voortgaande op uw informatie over WUDO en met de vaststelling dat de grotere downloads begonnen zijn vanaf 29 juli 2015 (de release van windows 10) vraag ik me af of het niet die peer-to-peer techniek is die hier meespeelt.

Nochtans heb ik sinds 29 juli geen PC of laptop meer gebruikt waar windows 10 op is geïnstalleerd. Maar misschien werkt dat peer-to-peer systeem gewoon 'door' in mijn thuisnetwerk?


Zou het misschien nuttig zijn op die toestellen waar mijn windows 10 (insider) op is geïnstalleerd het peer-to-peer systeem uit te schakelen, ook al gebruik ik deze toestellen momenteel niet. Op mijn PC's in gebruik draait momenteel nog windows 8.1 en windows 7 met updates zonder die peer-to-peer techniek, veronderstel ik?
je kan natuurlijk 's nachts je bbox zonder spanning zetten en als je bij Prox dan nog een hoog verbruik zoet dan kan het niets met us pc's of draagbare toestellen te maken hebben

Reageer