Skip to main content

Er is over dit onderwerp all een en ander aangekaart maar toch nog maar eens dus ...
Ik sta al een tijdje voor een luxe beslissing. Normaal heb ik recht op een internet box volgens wat ik in de Proximus+ app lees. Ik heb nog steeds een "natieve" bbox-3 waar ik niet ontevreden over ben maar ik ben nog steeds voor verbeterde technologie vatbaar, vandaar mijn "twijfels".
Sinds jaar en dag loopt mijn internet LAN over een afzonderlijke TP-Link router (802ac) geschakeld als WAP, ttz de wifi van de bbox-3 is uitgeschakeld (alhoewel updates? een deel wifi terug inschakelen zo lijkt het wel), met aanvankelijk een 802ac extender van TP-Link levert dat fameus goede wifi op (soms tot 1300 Mbps korte piek). Ik gebruik echter niet enkel wifi in de LAN: aan één van de bbox-3 poorten hangt een 1Gb 8-poorten switch die de toestellen in mijn "mancave" bedient via wired internet wat dus ook een deel van de setup is. (oa 2x NAS, desktop PC, ea)
Nu kan ik niet vermijden dat nieuwere toestellen allemaal 802ax zijn dus wifi6 en daardoor heb ik mijn extender al een upgrade gegeven naar 802ax maar met de 802ac WAP dus als bottleneck.
De twijfel is nu: de WAP router upgraden naar 802ax (TP-Link AX55) of een internet box aanvragen en de router/WAP laten vallen? 
De vraag is: Is de wifi dekking van de internet box groter dan die van de bbox-3? TTz kan die zonder de 3 uitwendige antennes de zone dekken van de TP-Link AC7? (en de AX55 heft er 4) Iemand een vaag idee? 
Ik heb het LAN domein op 192.168.1.0 staan maar volgens wat ik begrijp is het nieuwe domein in de internet box ...128.0 of vergis ik mij? (dus met enig niet onoverkomelijk puzzelwerk tot gevolg bij overschakeling)
Ik zou het op prijs stellen moesten leden even mee hun gedachten laten dwalen over de mogelijke pitfalls van een upgrade naar een internetbox, vooropgesteld dat die er al zijn natuurlijk? 
(Er zit ook een nieuwe TV in het LAN, in vervanging van zijn 10 jaar oude voorganger, die ondersteunt nu 2160p naar ik begrijp maar daar schiet ik met PX niet veel mee op zeker? maar dat is een ander hoofdstuk/topic)

TIA & mvg

Aangezien je toch de Internet box (bbox4)  gratis in bruikleen is, zou ik dat gewoon eens uittesten. Mijn pa heeft tot kort ook altijd met de bbox3V+ gewerkt en nu ook met een bbox4, maar op gebied van wifi ontvangst en snelheid merkt hij geen verschil, als hij de speedtest deed met de bbox3  haalde hij op wifi-5.0, ± 90Mbps en nu met de bbox4, in de zelfde toestand, is dit het zelfde, enfin hij merkt in gebruik geen verschil op.

Volgens ik vernomen heb zou de bbox4 zes geïntegreerde interne antennes hebben.

Aangezien je toch de Internet box (bbox4)  gratis in bruikleen is, zou ik dat gewoon eens uittesten. Mijn pa heeft tot kort ook altijd met de bbox3V+ gewerkt en nu ook met een bbox4, maar op gebied van wifi ontvangst en snelheid merkt hij geen verschil, als hij de speedtest deed met de bbox3  haalde hij op wifi-5.0, ± 90Mbps en nu met de bbox4, in de zelfde toestand, is dit het zelfde, enfin hij merkt in gebruik geen verschil op.

Volgens ik vernomen heb zou de bbox4 zes geïntegreerde interne antennes hebben.

Wacht, ik volg hier niet … Ik heb nog geen internet box! Moet ik dan de bbox-3 (GEEN +) niet terugsturen? 

Ik verwacht niet dat mijn Proximus verbindingsprofiel gaat veranderen hoor, dat zal (hopelijk) netjes op 85/25 blijven staan met real-time snelheden van 77/23 of zoiets. Ik zit net een “kluts” te ver van de straatkast voor 100/25.  Het enige waar ik voor vrees is dat de huidige router aankoppelen als WAP en de internet box wifi disabelen, voor problemen gaat zorgen, maar ik ken die nieuwe box niet, vandaar … Als ik mijn hoge interne LAN wifi snelheid moet inleveren voor het gebruik van een internet box met 802ax is het sop de kool niet waard denk ik zo … 

En in termen van HF propagatie denk ik dat 6 (pietluttige) interne antennes (meestal op de board ge-etst) het grandioos afleggen tegen 3 of 4 externe antennes van correcte lengte … 😉

Je VDSL lijnprofiel gaat inderdaad niet veranderen.

Op de bbox4 kun je even goed zijn wifi uitzetten en daar een WAP op aansluiten.

Maar de DHCP Pool v/d bbox4 is wel anders dan bij de bbox3:

Privé Pool : 192.168.129.0  ↔️ 192.168.129.254  met DNS: 192.168.128.1
Dan heb je nog de

Operator Pool: 192.168.128.2 ↔️ 192.168.128.127 (Bv voor je decoder)

==========================================================

PS:
Je hebt dan nog een 

Secundair subnet (---- On)
IP van de Internet Box: 192.168.1.1
Subnetmasker: 255.255.255.0

Met de Internet Box hebben wij het primaire subnet veranderd van 192.168.1.0/24 naar 192.168.128.0/23. Het secundaire subnet is ingevoerd om een soepele overgang van de bbox 3 naar de Internet Box mogelijk te maken, als je toestellen hebt met een vast IP-adres in het 192.168.1.0/24 bereik. Dit maakt het mogelijk dat die toestellen deel uitmaken van je netwerk. Als je niet behoort tot de klanten voor wie deze functie van belang is, kun je dit extra subnet gerust uitschakelen.

Reageer