Skip to main content

Hallo iedereen!

Sinds 2 weken hier een nieuwe klant van Proximus. Onze model (nieuw model) staat momenteel op een tafeltje in de woonkamer op heuphoogte van een persoon die 1m80 is. Dat tafeltje staat naast een vitrinekast die +/- 2m hoog is. Mag ik daar bovenop de modem uit het zicht plaatsen of is dat te hoog? Op 4m afstand staat er net naast de tv nog een wifi-booster ook. Alvast bedankt! 

normaal zal dit geen probleem zijn.


In theorie is een hogere positie beter dan een lagere plaatsing. In de praktijk is dat in bijna 100% van de situaties ook zo.
Maar alles hangt af van allerlei objecten en (bouw) materialen die het signaal zouden kunnen hinderen.  Of interferentie van de buren. Ook de gebruikte 2.4 of 5 Ghz band kan van invloed zijn.

Aangezien hoger in principe beter is, raad ik je aan eens te testen. Zet de modem eens hoger en test waar je wifi hebben wilt. Het zou kunnen dat door het hoger plaatsen van de modem ergens in huis het signaal geblokkeerd wordt. Of niet.



 


Dankjewel voor de reacties! 


@Mr.Biebel  ik heb hier bij mij thuis in ieder geval geen verschil als ik hem hoger of lager plaats, maar alles hangt af van situatie tot situatie, en kan je in eerste instantie vlug testen door hem eens op verschilde hoogtes en plaatsen te zetten waarbij je bv iedere keer een http://speedtest.net uitvoert. Of je kan bv wifiman op laptop of wifiman-app op je smartphone installeren of zo op verschillende plaatsen te zien hoe het zit met het wifi ontvangstniveau.

Als je zoekt op internet zal je bv in het kort het volgende lezen:

Dat het aan te raden is om je wifirouter op een hoge plek te zetten, bijvoorbeeld op een boekenkast of aan een muur, omdat routers de sterke signalen naar beneden sturen, en zo het bereik maximaliseren. Een goede richtlijn is om je router minimaal op 2 meter hoogte te plaatsen. Daarnaast is het ook belangrijk om je router op een centrale plek in je huis te zetten, en te vermijden dat er muren of andere obstakels tussen je router en je apparaten zijn . Je kunt naar gelang de positionering van de antennes van je router je router positioneren horizontaal/verticaal om het signaal eventueel te verbeteren. 


Hoog/laag gaat niet veel uitmaken.

Waar je best op let:

  • uit het zicht plaatsen mag, maar niet achter iets dat metaal is of een dikke wand heeft
  • hoe verder van de muur hoe beter (minder reflectie van het signaal)
  • als je wifi booster hebt, best plaatsen zodat ze elkaar (modem<->booster) letterlijk kunnen zien (geen objecten ertussen)