Vraag

Hoeveel snelheid kan koper nog brengen?

  • 23 February 2022
  • 3 reacties
  • 193 Bekeken

Gegroet, 

Even vermelden dat ik best wel tevreden ben als Proximus klant, ik heb dan ook het geluk op korte afstand van de verdeelkast te wonen waardoor ik een stabiele, werkelijke internetsnelheid van ongeveer 90 Mbps ervaar.  

Als ik echter zie hoe concurrent Telenet steeds meer om de oren slaat met geadverteerde snelheden van 300 Mbps of zelfs 1 Gbps, vraag ik me als veelverbruiker wel af wat er nog mogelijk is voor Proximus klanten die vermoedelijk nog jarenlang moeten wachten op een Fiber aansluiting. Zijn de technische mogelijkheden van VDSL2 uitgeput, of kunnen er in de nabije toekomst nog snelheidsverhogingen doorgevoerd worden? 

Alvast bedankt voor de info. 

 

 
 

3 reacties

Ter info: Er zijn inderdaad nog verhogingen mogelijk zie supervectoring bvb  → Hoe Proximus met ultra vectoring aan sneller internet werkt - ITdaily.

https://itdaily.be/nieuws/infrastructuur/proximus-en-nokia-verdubbelen-vdsl-internetsnelheid-in-wereldprimeur/ 

Vanaf 2023 dient blijkbaar info over de aangeboden snelheid, de gebruikte technologie en de vooruitzichten qua investeringen/aanpassingen binnen een periode van 3 jaar per adres te worden meegedeeld (en zou deze info dus aldaar ook voor elkeen vij beschikbaar komen)

Raadpleging betreffende de aan te leveren gegevens voor het geografische onderzoek van breedbanddiensten | BIPT

Betreft info voorhanden voor vaste breedbandnetwerken op het dataportaal van het BIPT 

ibpt | Dataportaal - Dataportaal van het BIPT (bipt-data.be)

Badge +4

Gegroet, 

Even vermelden dat ik best wel tevreden ben als Proximus klant, ik heb dan ook het geluk op korte afstand van de verdeelkast te wonen waardoor ik een stabiele, werkelijke internetsnelheid van ongeveer 90 Mbps ervaar.  

Als ik echter zie hoe concurrent Telenet steeds meer om de oren slaat met geadverteerde snelheden van 300 Mbps of zelfs 1 Gbps, vraag ik me als veelverbruiker wel af wat er nog mogelijk is voor Proximus klanten die vermoedelijk nog jarenlang moeten wachten op een Fiber aansluiting. Zijn de technische mogelijkheden van VDSL2 uitgeput, of kunnen er in de nabije toekomst nog snelheidsverhogingen doorgevoerd worden? 

Alvast bedankt voor de info. 

 

Ja maar vergeet ook niet dat ik en nog veel anderen geen 100 Mbps kunnen krijgen wegens een verdere afstand van de ROP.

Het mag van mij ook wat sneller (met bvb ultravectoring of fiber), maar we kunnen niets anders doen dan wachten….

 

Ja maar vergeet ook niet dat ik en nog veel anderen geen 100 Mbps kunnen krijgen wegens een verdere afstand van de ROP.

Het mag van mij ook wat sneller (met bvb ultravectoring of fiber), maar we kunnen niets anders doen dan wachten….

 

Daar ben ik me erg van bewust, de afstand tot de ROP heb ik op voorhand opgezocht toen ik hier kwam wonen en was de bepalende reden om Proximus te verkiezen boven Telenet. 

Mijn ouders wonen iets meer afgelegen en hebben een afschuwelijk slechte lijn waardoor ze al 20 jaar ‘verplicht’ Telenet klant zijn. 

 @Martin Interessante read, ik ben benieuwd wanneer het in de praktijk gebracht zal worden. 

 

 

Reageer