Vraag

Hoe internet aanvragen/kopen in nieuwbouw appartement

  • 14 November 2022
  • 16 reacties
  • 516 Bekeken

Dag,

Graag zou ik willen vragen welke stappen ik moet ondernemen om internet binnen te halen in een nieuwbouw appartement. Ik ga weg bij de ouders en ik moet een nieuwe BBOX aanschaffen.

TV abonnement hoef ik niet.

De aannemer heeft standaard 5 coax kabels/5 UTP kabels en 1 glasvezelkabel voorzien. Er zijn 4 kamers met internet/coax aansluiting.

Deze zouden moeten aangesloten zijn op het ‘net’.

Maar de glasvezel zou volgens deze site nog niet aangesloten zijn(adres in profielgegevens)?

 

Zie foto’s hieronder hoe deze eruit zien.

 

Mijn vraag is nu of ik gewoon mijn internet Maxi kan bestellen en laten installeren of moet ik via de verhuisplanner te werk gaan?

Ook wil ik vragen of mijn domicile eerst overgezet moet worden? Of maakt dat (nog) niet uit?

Van zodra ik internet heb kan ik dat meteen overzetten, de rest is klaar.

 

Bedankt alvast voor alle hulp :) !

 

 


16 reacties

Ter info: Installatie van je internet en TV | Proximus

Morgen kunnen de PX forummedewerkers je ook hiermee verder helpen.

Reputatie 7
Badge +4

Indien er door de aannemer enkel coax en glasvezel naar buiten toe (naar het publieke domein) voorzien werd en erop basis van de onderstaande Proximus website geen fiber op uw adres (in het publieke) domein) voorhanden is, is er in principe een (onoplosbaar) technisch probleem

https://www .proximus.be/nl/id_cr_intspeedt/particulieren/internetabonnementen-voor-iedereen/kies-jouw-optie/speedtest-internet-connectie.html

Enkel Proximus medewerkers (moderatoren) op dit publieke forum zullen u (na eventueel overleg met een technische backend) hieromtrent uitsluitsel kunnen geven

 

Indien het huidige contract op het adres van uw ouders op hun naam staat en zij dit geheel (of gedeeltelijk) wensen te behouden, dient in principe een document voor overdracht door uw beiden te worden ingevuld

Iemands nummer, tv of internet overnemen | Proximus

Je Proximus-diensten overdragen naar iemand anders

 

Uiteraard kan ook gewoon een nieuw internet (maxi) contract op uw toekomstig adres afgesloten  worden (en kan eventueel bv. een e-mailbox met bijhorende e-mailadressen naar het nieuwe contract overgezet worden)

Maar hiervoor dient u eerst met zekerheid te weten te komen of u op uw nieuw adres (in fiber) (uiterlijk op het tijdstip van uw geplande verhuis) aansluitbaar bent 

Indien niet geheel of gedeeltelijk overgenomen door uw ouders - in dat geval het oud contract op uw naam stond - kan het dan stopgezet worden

Uiteraard kunt u ook met verhuis werken indien het contract op uw naam stond en uw ouders er (verder) geen gebruik van willen van maken

 

Opmerking 

Vlotte verhuis | Proximus

Je verhuis of adreswijziging voorbereiden | Proximus

Blijkbaar dient een verhuis minstens 3 à 5 weken vooraf te worden aangevraagd

 

 

 

Ik denk niet dat het een verhuis is maar gewoon een nieuwe aansluiting op zijn naam tenzij ik het verkeerd begrepen heb.

Dag Martin,

 

Dat klopt.

 

Mijn ouders hebben hun eigen abonnement (internet/vaste lijn/gsm’s) op hun naam.

Daar ik alleen ga wonen moet ik toch niets over laten zetten of meenemen?

Ik heb enkel mijn GSM abo. op mijn naam (Mobilus S) en wens een nieuwe internet aansluiting op mijn eigen naam.

 

Misschien dat morgen een moderator kan checken wat mijn opties zijn?

 

Bedankt alvast!

 

Inderdaad best wachten tot Proximus forummedewerkers (moderators) dit verder nazien en regelen voor u

Reputatie 7
Badge +3

@FredericV. 

beste Frederic,

gaat het over het adres vermeld in je profiel?

Daar zijn we momenteel nog niet bezig met aansluiting in glasvezel.

via https://www.proximus.be/nl/id_cr_tvcheck/particulieren/pickx-tv-en-opties/beschikbaarheid-van-proximus-tv.html#/tvResult kan je checken welk type aansluiting mogelijk is op een bepaald adres.

je kan gewoon op je naam een nieuwe aansluiting vragen op het gewenste adres. Een overname of dergelijke is in dit geval niet aan de orde.

Je hebt reeds een klantennummer bij ons via je gsm, dus daar kan internet bij gevraagd worden.

Je kan je aanvraag doen via MyProximus of via de klantendienst 080022800.  

Groetjes,

Tina

Dag Tina,

 

Bedankt voor de snelle reactie. Hier ben ik tevreden mee.

 

Het adres is correct, het is een nieuwbouw van 9 appartementen, ik kan via de link geen busnummer ingeven dus ik krijg als resultaat voor het adres zonder busnummer :

 

Maximaal aantal tv's 3

Maximaal aantal hd tv's 2

 

Maar omdat er enkel internet moet zijn (dus maar één BBOX neem ik aan) zal dit geen probleem geven om via de gewone UTP verbinding te kunnen maken?

Fiber is voor mij voorlopig toch nog geen prioriteit.

Dus de gewone kabels zoals op de foto’s zijn voldoende voor de technieker om mee te beginnen?

 

 

Ter bijkomende info: Je kan ook al eens checken wat voor internetsnelheid je minimum gegarandeerd kunt halen (optie nieuwe klant)  → http://proximus.be/internetsnelheid 

Via een utp kabel kan de aansluiting ook gebeuren waar dan de NTP2007/TF2007 aansluitdoos op aangesloten wordt.

die witte bbox rechts onder zal nu wel een nieuw zwart model zijn 

 

Merci voor de info Martin!

De snelheid is wel aan de trage kant als ik mijn nieuw adres ingeef, nogmaals zonder busnummer:

Max: 27,3 Mbps download - 7,4 Mbps upload

Min: 23,3 Mbps download - 1,9 Mbps upload

 

Maar op site staat ‘theoretische snelheid’. Hoe kan dit nog gewijzigd worden?

Alles wat internet gaat verbruiken gaat enkel één PC zijn voor gaming (verbonden met ethernet kabel in de kamer waar ingang voorzien is).

 

Thuis (een 5tal kilometer verder) is het max rond 80 Mbps download waarmee ik altijd tevreden ben geweest. Ook via ethernet, nooit wifi.

het busnummer zal weinig rolspelen want het is de lengte van de distributiekabel die een rol speelt in de haalbare snelheid , waarop de introlijnen dan gelast worden.

De max gegarandeerde snelheid is de basis snelheid waarop dan een systeem (→ DLM genaamd) draait die de lijnen monitort en ook probeert van in stappen de lijnsnelheid omhoog te brengen, dat kan zolang de lijnen die afgetakt zijn op de distributiekabel hierdoor niet onstabiel worden.

afgaand op de boven gegeven lijnsnelheid zit je in zone 3

VDSL LIJN vectored non-vectored
  profiel DLM profiel DLM
zone 3
0.8dB - 1.15dB
30/10 60/15 16,5/2 30/4

Dus zoals je ziet zou het eventueel mogelijk zijn van 60Mbps tov je basis snelheid 30Mbps

Dag,

 

Nu wou ik zonet bestellen maar krijg ik deze foutmelding en wordt mijn mandje automatisch leeggemaakt?

 

Wat wilt dit zeggen? Op MyProximus kan ik mijn facturen ook niet meer checken (error 404).

De facturen bekijken gaat terug maar bestellen nog niet.

Heb je al eens geprobeerd door eerst een privaat venster in je browser te openen, met volgende toetscombinaties:
CTRL SHIFT N  (sommige browsers via CTRL SHIFT P)
en dan surfen naar betrokken site (alle cookies aanvaarden)

Als het niet lukt kunnen de PX forummedewerkers je morgen verder helpen hiermee

Helaas kom ik dan niet verder als stap drie met een nieuwe foutmelding:

 

Ik heb alles intussen kunnen bestellen, bedankt voor de hulp iedereen!

De aanhouder wint zeggen ze altijd 😊

Reageer