Skip to main content

Hallo,

Sinds een drietal weken hebben wij helemaal geen internet (wifi) en tv meer. Het dsl lampje op onze bbox2 blijft ook voortdurend knipperen. Het begon waarschijnlijk 3 maanden geleden al, toen ons wifi signaal regelmatig wegviel op zowel tv, laptop als smartphone, maar we hadden nog wel tv en internet, weliswaar met regelmatig wegvallen toen. Heel irritant. Sinds 3 weken is het signaal echter volledig weg. Wij kunnen enkel nog op internet via het 4G netwerk van onze smartphone. Ondertussen 3 weken geen tv en wifi in coronatijd is geen pretje.

We dachten eerst dat het misschien aan een KVD of ROP kastje in de straat lag (vandalisme of misschien binnen geregend) en wachtten even af, maar nu na 3 weken lijkt dat toch niet realistisch.

We hebben ondertussen echt alles geprobeerd (meermaals herstarten, rebooten en resetten van zowel modem, decoder als tv, zelfs alle kabels eruit getrokken en er weer in, wifi kanaal veranderen in instellingen modem, mijn man is zelfs de kruipruimte ingegaan om kabel te checken, ...). Niets helpt. Dus alsjeblieft niet met dit soort tips aankomen!

Ligt dit aan de bbox2, die wij ondertussen 10 jaar hebben? Kan onze lijn / verbinding eens gecheckt worden?

Zou een nieuwe bbox de oplossing voor ons kunnen zijn? Over de bbox3 lees ik echter ook klachten. Zijn er niet 2 verschillende modellen bbox3? Welke is beter?

Is het mogelijk om ons via de postbode of ups een nieuwe bbox te doen toekomen?

Ik ben astmapatiënt en gezien de huidige corona-toestand zouden wij graag eerst zelf de nieuwe bbox willen installeren, alvorens (eventueel) een technieker te doen langskomen (mocht dat toch nog nodig zijn). Kwestie van voorzichtig zijn.

Geldt bij installatie nieuwe bbox dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord of wordt dat anders? Wifi wachtwoord blijft hetzelfde? WPA2 wachtwoord blijft hetzelfde?

Ik las op het forum ook iets over het aansluiten van een extra voedingsblok op de modem? Is dat een idee? Kan iemand daar iets meer over vertellen? Is bbox3 met extra voedingsblok mogelijk de oplossing voor ons?

Wij hopen zo ontzettend dat we gauw weer kunnen tv kijken en normaal internetten.

Kunnen wij trouwens een vergoeding krijgen wegens 3 weken geen tv en internet (want we hebben ons abonnement gewoon doorbetaald)?

Hartelijk dank bij voorbaat voor een reactie van een Proximus medewerker!

🌻

Ligt dit aan de bbox2, die wij ondertussen 10 jaar hebben? Kan onze lijn / verbinding eens gecheckt worden?

Sowieso kan een bbox2 vervangen worden door een bbox3v+

Zou een nieuwe bbox de oplossing voor ons kunnen zijn? Over de bbox3 lees ik echter ook klachten. Zijn er niet 2 verschillende modellen bbox3? Welke is beter?

Dit zou eventueel kunnen in geval en niet verderop iets verkeerd loopt in de ROP (poort op de lijnkaart waarop je lijn aangesloten is bv  ) dit zou door iemand eens van prox forumteam moeten nagetrokken worden of er fouten/onderbrekingen enz… vast te stellen zijn in de verbinding naar je bbox2 toe.
Als je de contacten nagekeken hebt en het kabeltje dat van de bbox (DSL uitgang) naar de VDSL filter NTP2007/TF2007 (DSL uitgang) even uit en terug ingeplugd hebt om eventueel slechte contacten uit te sluiten.

tegenwoordig wordt de  bbox3v+ het meeste geleverd (waar ik persoonlijk geen problemen mee ondervindt)

Is het mogelijk om ons via de postbode of ups een nieuwe bbox te doen toekomen?

als de prox forumedewerkers hier langskomen kunnen zij je hierbij verder helpen om deze op te sturen en de oude bbox2 moet zelf niet meer teruggestuurd worden (mag naar het recyclage park) die kan normaal gezien door bpost aan huis geleverd worden.

Geldt bij installatie nieuwe bbox dezelfde gebruikersnaam en wachtwoord of wordt dat anders? Wifi wachtwoord blijft hetzelfde? WPA2 wachtwoord blijft hetzelfde?

bij de  nieuwe bbox staat de inlognaam om op de interface van de bbox zelf terecht te komen op de sticker van de bbox3 zelf via Browser > http://192.168.1.1 
inlognaam is User en ook het User wachtwoord vindt je terug op de sticker.

Voor het wifi wachtwoord dat kan je ook terugvinden op de zelfde sticker

WPA2 staat als default ingesteld en moet je u dus niet aantrekken.

Ik las op het forum ook iets over het aansluiten van een extra voedingsblok op de modem? Is dat een idee? Kan iemand daar iets meer over vertellen? Is bbox3 met extra voedingsblok mogelijk de oplossing voor ons?

hier kan ik niet goed volgen wat je juist bedoelt

Kunnen wij trouwens een vergoeding krijgen wegens 3 weken geen tv en internet (want we hebben ons abonnement gewoon doorbetaald)?

dat kan aangevraagd worden maar kan pas bepaald/toegekend worden als alles teug normaal werkt, dit kunnen de prox medewerkers ook weer met je verder bespreken.

 


@Janine_05 ik heb geprobeerd om zoveel mogelijk op alles te antwoorden in afwachting dat hier iemand van het proximus forumtean de draad opneemt en dit verder met je behandeld.


@Martin

Dank alvast voor jouw heldere uitleg, Martin! 👍


Aan een Proximus medewerker die hopelijk morgen zal reageren :

Wij zouden graag onze bbox2 laten vervangen door de bbox3v+ en deze via bpost geleverd krijgen. Ik werk momenteel vanuit huis, dus levering kan wat dat betreft op eender welke dag, maar liefst zo snel mogelijk.

Hopelijk ligt ons huidige vdsl probleem, met als gevolg al enkele weken geen tv en internet, simpelweg aan onze verouderde bbox2 modem.

Alleszins bij voorbaat hartelijk dank voor het verzenden van een nieuwe modem!

(mocht het nadien nóg niet in orde zijn, dan kunnen we alsnog een technieker laten komen)

🌻


@Martin 

Even een vraagje aan jou tussendoor. Je hebt het regelmatig over het uitzetten van de "One SSID", wat wij natuurlijk ook allang uitgeprobeerd hebben 😉

Kun je eens uitleggen wat dat "One SSID" precies doet of verstoort en waarom het dat doet, waardoor het beter uitstaat?

Dank alvast voor je nadere uitleg!


Het is zo dat als je geen problemen ondervindt je zeker “One SSID” niet moet uitzetten, het is pas als er problemen komen dat je dit eventueel eens kunt uitzetten, om te zien of het er iets mee te maken zou kunnen hebben, maar uitvallen van bvb een vdsl lijn als je DSL lampje blijft knipperen daar heeft One SSID zeker niets mee te maken. 

  •  "One SSID" wil zeggen dat één en de zelfde wifi netwerknaam (SSID) uitgezonden wordt voor de beide wifi frequentiebanden 2.4 & 5.0 MHz,
    namelijk: “Wifi-2.4-xxxx” (of bij sommige bbox3 versies = “Wifi-home-xxxx”) i.p.v. de twee wifi namen respectievelijk wifi-2.4-xxxx en Wifi-5.0-xxxx als One SSID niet actief staat in je bbox.
  • Deze geïntegreerde functie (ook "Smart Wifi"  of “Slimme Wifi” genoemd) zou er voor moeten zorgen dat alle WiFi-clients (smartphone, laptop enz...) automatisch overschakelen naar de meest optimale frequentieband (2,4- of 5 GHz-frequentieband) om altijd de beste WiFi-verbinding te maken.
    Maar hierbij kunnen er zich soms met bepaalde apparaten problemen voordoen die hiermee niet goed overweg kunnen!.

ik heb nog wat meer uitleg aan mijn vorige post toegevoegd omtrent “One SSID” wat eigenlijk smart wifi of ook slimme wifi genoemd wordt.


Wederom heldere uitleg @Martin , dank je wel!

🌻


Kan een medewerker van Proximus even bevestigen dat er een bbox3v+ onze kant opkomt? En dat wij die eerst zelf zullen installeren (zonder technieker), om te zien of daarmee ons connectieprobleem is opgelost?

Dank bij voorbaat voor een reactie!

🌻


Hopelijk komt hier vlug iemand langs van proximus team om je verder te helpen aan een nieuwe bbox3 

de installatie is eigenlijk simpel gewoon aan het net aansluiten en de oude kabels die op de bbox2 steken zoals deze voor je decoder …. oversteken naar je nieuwe bbox en wel voor je toestellen die op wifi werken het wifi wachtwoord dat op een sticker staat van de nieuwe bbox invoeren als er om gevraagd wordt.


@Janine_05 Ik zal je B-box2 laten vervangen door deB-box3. Deze wordt opgestuurd via de post. U zal een bevestigingsberichtje krijgen op het GSM-nr dat in je profiel vermeld is. 

Hier vind je de uitleg hoe je de modem moet aansluiten.


@HadewychT

Oké, dank je wel! We willen graag de B-box 3V+. Hopelijk is die modem de oplossing voor ons probleem. Zou je onze lijn ook eens willen checken @HadewychT ? We hebben sinds 3 weken voortdurend non-stop knipperend dsl lampje, waardoor tv kijken en internet volledig is weggevallen. Zie je storingen, onderbrekingen, dode lijn, wat dan ook, ...?

Mochten we nadien nog altijd geen tv en internet hebben, kunnen we alsnog een technieker inschakelen.

Ondertussen 3 weken geen tv en internet (wifi), kunnen we daar een soort van compensatie voor krijgen?

Heb hiervoor trouwens speciaal een ander abo (Mobilus XL Unlimited) op mijn smartphone genomen, anders werd het helemaal een dure zaak voor ons wat betreft mobiel internet (4G). Nu kunnen we tenminste nog eens rustig een journaal zien (op smartphone), e-mails versturen, op het forum posten, ... alles op smartphone.

🌻


@HadewychT 

Dank voor je reactie terug en voor het nazien van onze lijn! Zie je daadwerkelijk storingen, onderbrekingen, ...? Wij zouden dit graag weten.

Ja, wij denken zelf ook dat het waarschijnlijk aan de verouderde B-box2 ligt.

Maar we willen toch echt graag de B-box 3V+. Ik ben al 18 jaar trouwe klant bij Belgacom/Proximus, dan mag ik dat verzoekje toch wel doen?

In het begin dachten we nog aan een KVD of ROP kastje in de straat, omdat de hengsels daarvan al weken openstaan (wij dachten aan vandalisme). En wij hebben dus eerst afgewacht of iemand van Proximus daar naar kwam kijken, maar niet dus.

Er zal toch niet iets verkeerd lopen in de ROP (poort op de lijnkaart waarop onze lijn is aangesloten?) Of er fouten of onderbrekingen zijn vast te stellen in de verbinding naar onze bbox2 toe?

Kun je dat nazien @HadewychT ?


Hadewych heeft onze lijn ondertussen nagezien en we zijn idd de énige in de straat zonder signaal.

Morgen wordt de nieuwe modem ("gewone" B-box 3) geleverd. Dat is super.

Nu maar hopen dat het daarmee opgelost is. Fingers crossed! 🤞


Inderdaad dat is al een goed begin :slight_smile:


Ik heb zonet de modem via bpost ontvangen, waarvoor dank! 👍

De oude b-box2 kan naar containerpark begrijp ik, maar in begeleidende brief in doos staat om bij vervanging het oude toestel in de nieuw ontvangen doos te plaatsen en het document "RMA list" daarop te bevestigen.

Maar voor de b-box2 hoeft dit dus niet? Klopt dat?

Geeft wat verwarring ... 🤯

Komend weekend gaan mijn man en ik het allemaal eens bekijken met de nieuwe modem. Met heldere uitleg @Martin en installatiegids @HadewychT moet ons dat zeker lukken, als dat echt (hopelijk) het enige probleem is in ons geval.

Ik houd jullie op de hoogte en hoop positief te mogen berichten.


Yes Yes Yes

De installatie is gelukt! We hebben weer tv en internet! Lag dus inderdaad aan verouderde b-box2.

We twijfelen nog of we de oude box naar het containerpark brengen of dat we hem begraven in de tuin. Hij heeft ons toch 10 jaar trouwe dienst bewezen ... 🙃🤩

Ik heb nog wel één vraagje. Het is voor nu niet direct nodig gezien alles weer naar behoren werkt, maar hoe verander ik in de interface van de b-box3 het wifi kanaal (zowel 2.4 als 5.0)? Ik zie zo gauw niet waar ik dan precies moet klikken om het (eventueel) te veranderen. Ik weet ook niet waar ik kan zien op welk kanaal ik nu zit. Dank alvast @Martin om mij dit nog even te laten weten. Voor de rest is de interface helder voor mij.

Hartelijk dank @HadewychT voor de snelle verzending!

🌸🌸🌸


Dankjewel voor de fijne feedback :)

De B-box2 mag inderdaad naar het containerpark gebracht worden en verder herinnerd worden voor zijn trouwe dienst :D

Aan het wifi-signaal moet je normaalgezien niets wijzigen. De modem zou zelf het beste kanaal moeten selecteren voor de stabielste werking bij u. Als je toch naar de instellingen wil gaan kijken surf je naar 192.168.1.1 en log je in als User. Het paswoord staat op de sticker die op de modem plakt. Onderaan je scherm zal je dan de wifi2.4 en 5.0 zien. Hier kan je op klikken waarna je in de instellingen terecht komt. 


Ik heb het ondertussen gevonden. Als je SSID even uitzet, dan kun je je SSID naam veranderen (heb ik zonet gedaan) en je kunt van kanaal veranderen (heb ik niet gedaan). Dus SSID even uitzetten om te wijzigen en nadien direct weer aanzetten. Zo was het toch @Martin ? 😉

Nogmaals dank @HadewychT ! Dit topic mag wat mij betreft een slotje krijgen.


Zo was het toch @Martin ? 😉

Inderdaad “One SSID” uitzetten als je de kanalen zelf wilt kiezen :relaxed:

Nog even vlug als bijkomende info, het inderdaad zo dat normaal gezien de bbox het beste kanaal zou moeten kiezen maar dat dit in de realiteit niet altijd zo is, sommigen hebben zelf het probleem dat er bv voor kanaal automatisch gekozen wordt zelf als dit bv het meest bezetten kanaal en is bv Kanaal 6 wel vrij of minder bezet en kanaal dikwijls niet bezet. Ik zelf heb het kanaal voor 2.4 zelf ook op 11 moeten manueel zetten want in automatisch stand kiest de bbox kanaal 1 en is mijn snelheid lager hierdoor, als ik 11 kies is die snelheid zeker het dubbele.


@Martin 

Ik heb wifi 2.4 op kanaal 13 gezet ipv automatische stand (kiest dan kanaal 6) en wifi 5.0 wel op automatische stand laten staan (kiest dan kanaal 100).

Als SSID aan staat kan ik dan met bv de laptop op 2.4, met smartphone op 5.0 en met tv ook op 5.0 óf moet dat dezelfde frequentie zijn voor alle apparaten?

En als SSID uit staat? Hetzelfde verhaal?

Dit zijn mijn laatste vragen. Nu stop ik.

Fijn weekend!

 


Bij “One SSID” actief:  dan kun je in feite niet echt zelf kiezen of de wifi ban 2.4 of 5.0 gekozen wordt op je toestel omdat je maar op een toestel kunt kiezen voor “wifi-2.4-xxxx “ (soms sommige bbox’en is dit wifi-home-xxx) maar dan is het in feite de bbox die bepaald met het toestel welke over welke band 2.4 of over 5.0 samengewerkt wordt, in theorie zou de beste van beiden moeten zijn waarover ze samenwerken !

Bij “One SSID” niet actief: dan kun je echt zelf kiezen voor de wifi band die je zelf wilt op een toestel aangezien je zelf kunt kiezen op dit toestel voor wifi-2.4-xxxx (dus de 2.4 band) of kunt kiezen voor wifi-5.0-xxxx (dus de 5.0 band)

Het is altijd best als je kunt (dus indien je nog voldoende wifi signaal ontvangt) van over 5.0 (wifi 802.11ac) werkt aangezien deze een hogere snelheid kan halen dan de 2.4 (wifi 802.11n) het nadeel is juust dat bij 5.0 het wifi signaal vlugger zakt in functie van de afstand tussen je toestel en de bbox, en als die te laag zakt, dat je beter overschakelt dan naar 2.4

PS: beter niet kiezen voor kanaal 13 maar 11 voor kanaal 11)

je kunt altijd eens een speedtest doen als je wilt vergelijkingen maken met verschillende situaties, welke snelheden je haalt via http://speedtest.net 


dit is bvb de snelheid die ik haal als ik meet waar ik zit met mijn laptop

op 5.0 GHz
 

en nu op de zelfde plaats op 2.4 GHz

als ik nu op 2.4 kanaal 13 zet haal ik de zelfde snelheid  27 / 18 

maar moest er nu een wifisignaal binnenkomen van een buur bvb die ook op kanaal 11 staat met zijn bbox en ik zou kanaal 13 gekozen hebben dan zou de snelheid wel iets lager worden ten opzichte van ik zou kanaal 11 gekozen hebben.

de kanalen die normaal best gekozen worden op 2.4 MHz band zijn kanaal 1 of 6 of 11 zijn niet overlappende kanalen, die storen elkaar niet zoals overlappende kanalen bv kanaal 13)


Zit hier al sedert deze morgen zonder internet, televisie... Heb na lang zoeken het probleem gemeld via een virtuele medewerker. Het probleem is gekend en zouden een sms krijgen om ons op de hoogte te houden. Ondertussen nog steeds niets. Geen tv, geen disney+, geen netflix. Mijn 4G gebruiken is geen optie gezien mijn 5gb al na een paar uur zou op zijn. Misschien 4G trt beschikking stellen gedurende de panne?


Een maand terug was er hier ook een panne in mijn regio en het enigste wat je kunt doen is afwachten tot Prox het probleem opgelost heeft. Toen heb ik ook naar de 080022800 gebeld en mijn gsm nummer opgegeven om mij te laten verwittigen als het opgelost was, maar een sms heb ik niet ontvangen, na 4uur geduld was het toch ineens opgelost!