Vraag

Gb aan pushmeldingen op mobile data???

  • 2 September 2022
  • 7 reacties
  • 387 Bekeken

Zowel op mijn iPhone (12 pro max), als die van mijn partner (x), ontvangen wij sedert een aantal dagen vele honderden Mb aan onzichtbare pushmeldingen op mobile data, ook terwijl we op wifi aangesloten zijn én wifi assist uitstaat. Bv. >!00 Mb op 1 nacht, terwijl geen enkele zichtbare pushmelding is binnengekomen. Draineert ook in ijltempo de batterij. 
allen bij uitzetten van mobile data kan dit worden gestopt. 
Wat is hier aan de hand?

 


7 reacties

Niet 100 maar > 800 Mb onzichtbare pushmeldingen op één nacht. Alle software, waaronder iOS was reeds up-to-date. 

Reputatie 7
Badge +3

@hofrl Kan u uw klantgegevens(klantnummer en betrokken gsm-nummer(s)) aanvullen in uw profiel.Dan kijk ik het even na voor u.Groetjes,Joel

Hallo Joel,

het verbruik blijkt reéel. Ik zie de cijfers ook in het mobiele dataverbruik in de instellingen van de iPhones. Gb’s aan Pushmeldingen, maar ik zie er geen enkele. Alle iOS en andere software zijn up-to-date én wifi is constant verbonden, met wifi assist uit.

Ik had eerder contact met de klantendienst via chat, maar Proximus kan niet zien waar het verbruik naar toe gaat. 
Ik zet nu mobiele data uit om binnen de 5 Gb te blijven. 
idem bij de iPhone van mijn partner, die normaal op een maand maar een paar 100 Mb aan mobiele data verbruikt. 

Reputatie 1

Ik begrijp je ongerustheid, en logische dat ze niet kunnen zien wat je verbruik is .. maar dat kan je makkelijk zelf .

 

Dataverbruik per app bekijken

Het is heel eenvoudig om het dataverbruik per app te zien:

  1. Ga op je iPhone naar de Instellingen-app.
  2. Tik op Mobiel netwerk en blader omlaag
  3. Je ziet nu een lange lijst met alle apps die op je iPhone staan.
  4. Onder de naam van elke app staat het dataverbruik in KB, MB of GB.

Mobiele data uitschakelen

Dit verbruik wordt berekend over een bepaalde periode. Blader omlaag om te zien om welke periode het gaat. Eventueel kun je de periode opnieuw instellen door te tikken op Stel gegevens opnieuw in.

Dataverbruik per app uitschakelen

Wil je niet dat een bepaalde app nog langer data gebruikt, dan kun je dit uitzetten door de schakelaar achter de betreffende app uit te zetten. De app gebruikt dan geen data meer via 3G en 4G, maar haalt alleen nog info via WiFi binnen.

Dataverbruik van systeemfuncties

In de lijst zie je wel de standaardapps en de apps van derden die je hebt geïnstalleerd, maar niet de systeemfuncties zoals pushberichten, locatie opvragen, software-upates, Siri en dergelijke. Ook deze functies kosten data, maar ze zijn soms niet gekoppeld aan een bepaalde app. 

Je kunt de data die hiervoor verbruikt is achterhalen door bij het item Systeem te kijken. Tik je hierop, dan krijg je nauwkeuriger te zien waar het dataverbruik mee te maken heeft, bijvoorbeeld HomeKitSiri en Zoek mijn.

Bij de lijst met apps kun je nog meer informatie terugvinden. Ben je in het buitenland geweest en heb je roaming gebruikt, dan is zichtbaar hoeveel data dit heeft gekost. Zo kun je goed zicht houden op het verbruik van een eventuele extra databundel die je hebt afgesloten, bijvoorbeeld voor de VS. 

Dataverbruik door app-updates

Ook appupdates kosten data. De inhoud van zo’n update kan verschillend zijn. Soms zijn er kleine foutjes opgelost, maar het kan ook gebeuren dat een app volledig vernieuwd is. Je kunt zelf bekijken wanneer een app voor het laatst een update heeft gekregen en hoe groot deze was.

Reputatie 1

Je kan makkelijk in je eigen iPhone per app het data verbruik bekijken 

reset deze data en bekijk als je wakker word smorgens wie de boosdoener is . 

Zo bekijk je het dataverbruik per app op je iPhone en iPad (iculture.nl)

Mobiele data gebruiken op uw iPhone of iPad - Apple Support (BE)

iphone data verbruik per app controleren - Google Zoeken

Er is geen app-verbruik. Wel vele honderden Mb pushberichten. Daar ligt het probleem. Wat die pushberichten veroorzaakt is het raadsel. Er komt er zichtbaars binnen op het scherm. Bovendien is wifi de hele tijd actief en staat wifi assist uit. 
Zelfde probleem bij mijn partner: normaal heeft zij maar een paar 100 Mb mobiele dataverbruik op een maand. Nu >3Gb op enkele dagen tijd. Begonnen na de update naar iOS 15.6.1. en de vernieuwing van vrt.nu en vrt;max. 
App store gebruikt gen mobiele data. 
Bij Apple ook geen oplossing. 
Mobiel netwerk uitzetten dan maar. 
 

Reageer