Skip to main content

In een artikel over Fiberklaar in HLN lees ik volgende zin : “Hij moest klanten overtuigen om supersnel internet te leggen, in de vorm van een fiberkabel. Die komt het bedrijf gratis leggen, al betaal je na een jaar wel een extra bedrag op je maandelijkse rekening.”

Weet iemand wat dat betekent?

Aanleg van Fiberklaar met contactpunt in huis. Deze aanleg is gratis .

Tot zolang er geen aanpassing van contract bij provider naar fiber gebeurd is , kunnen toch geen kosten aangerekend worden …

Iemand meer info of bevestiging hierover ?

 

ro

@Ro

Het zijn twee aparte zaken  enerzijds de vooraanleg van Fiber tot in je woning die nu gratis is en anderzijds als je ook een fiber abonnement wilt (dus aan PX vraagt om je overschakeling van koper naar Fiber), dan betaal bv op je flex abonnement voor het ogenblik 5 € per maand meer t.o.v. van je flex abbo over koper.


@Martin 

Martin , dat was ook mijn mening.

Zolang geen aanpassing van abonnement naar fiber , blijft huidig abonnement lopen en komen en geen bijkomende kosten enkel omdat er  contactpunt fiber is.

Deze ene zin in het artikel schept wel verwarring.

ro


Weet iemand wat dat betekent?

 

Eerst en vooral, het artikel van HLN is erg eenzijdig en bevat fouten.
Bij concurrent Wyre worden er bijvoorbeeld ook werken op pauze gezet wegens zaken die niet in orde zijn in Keerbergen en Haaltert:

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240501_95302807
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20240515_94998261

De journalist van HLN beweert stellig dat alleen nutsbedrijf Fiberklaar fouten maakt waardoor werken worden stilgelegd, wat duidelijk een absurde veronderstelling is. Elk nutsbedrijf maakt fouten, maar Fiberklaar is met 2500 dagelijkse arbeiders wellicht het grootste infrastructuurproject van ons land.

Het fiberaansluitpunt van Fiberklaar is volledig gratis. Dat is een feit.
Het abonnement kan je vrij kiezen, er zijn tijdelijke promoties met een korting van 12 maanden. Maar zomaar beweren dat er een extra bedrag op de rekening komt is niet correct.

Als je niet akkoord bent met het maandelijks bedrag kan je trouwens op elk moment van abonnement veranderen. Er bestaan ook goedkopere aanbieders zoals Scarlet of Edpnet.
 


Wat is hier een reactie van een Proximus medewerker over deze zogenaamde “aangehaalde” kost, zonder overgang officieel naar fiber abonnement ?

 

ro


Hallo

Hier in Wetteren was het ook Fiberklaar, maar ik heb deze niet negatief ervaren zoals in de artikels.
Men is éénmalig langs gekomen om de interesse in Fiber te weten en een tweede maal om de te weten waar de fiber dan in huis moet binnenkomen;

Het was vriendelijk en correct verlopen.


Wat is hier een reactie van een Proximus medewerker over deze zogenaamde “aangehaalde” kost, zonder overgang officieel naar fiber abonnement ?

 

ro

Zoals je wel weet komen ze hier niet in het weekend, met het “risico” dat na het weekend dit topic weggezakt is, en  ….


Hallo

Hier in Wetteren was het ook Fiberklaar, maar ik heb deze niet negatief ervaren zoals in de artikels.
Men is éénmalig langs gekomen om de interesse in Fiber te weten en een tweede maal om de te weten waar de fiber dan in huis moet binnenkomen;

Het was vriendelijk en correct verlopen.

Zoveel te beter, nietwaar?
Waarschijnlijk zijn de problemen niet zo talrijk als het artikel laat uitschijnen en is het zoals op dit (en andere) forum, 99% zijn tevreden en hoor/lees je gewoon niet maar de 1% zijn 100% van de - openbare - klachten.


Een onderaannemer van fiberklaar heeft hier bij de aanleg van fiber in onze straat zeer goed werk geleverd. Zelfs als de straat open lag hebben ze er voor gezorgd dat de mensen met de wagen altijd door konden en de heraanleg was heel professioneel. 

Enfin, tot hiertoe 10/10 , nu nog afwachten wat het zal worden bij het leggen van de fiber in het appartementsgebouw, dit zal natuurlijk weer een andere onderaannemer zijn van Fiberklaar!


Kan een Proximus medewerker duidelijkheid geven over deze “vermeende” kost na 1 jaar aansluiting Fiberklaar zonder wijziging abonnement.

Ook duidelijke info over procedure voor aansluiting :

  1. Fiberklaar heeft aansluitpunt in woning aangebracht. Technieker Fiberklaar deed test en verzekerde dat fiber verbinding ok is voor hun.
  2. Wat is nu de volgende stap, wie contacteert wie ( Fiberklaar Proximus klant ), wie neemt initiatief. Duidelijk is dit niet. 
     

ro


Fiberklaar moet Proximus inlichten - schijnt dat daar dikwijls wel heel wat tijd voorbij gaat voordat zij dat doen. 🙄
Eerder gaat Proximus niet plannen om aan te sluiten.
Op dit forum heb ik al gelezen dat Fiber al een jaar lag en er nog altijd geen aansluiting voorzien was.


@Ro Aangezien Fiberklaar PX op de hoogte stelt indien de fiber door hen afgewerkt is, kun je dit ook altijd eens checken hier wat daar aangegeven wordt.

Kan een Proximus medewerker duidelijkheid geven over deze “vermeende” kost na 1 jaar aansluiting Fiberklaar zonder wijziging abonnement.

Ook duidelijke info over procedure voor aansluiting :

  1. Fiberklaar heeft aansluitpunt in woning aangebracht. Technieker Fiberklaar deed test en verzekerde dat fiber verbinding ok is voor hun.
  2. Wat is nu de volgende stap, wie contacteert wie ( Fiberklaar Proximus klant ), wie neemt initiatief. Duidelijk is dit niet. 
     

ro

 


@Martin  check gedaan. Maar dat wist ik al, vermits Fiberklaar bij mij het contactpunt  geplaatst heeft . Op het doosje staat Fiberklaar.

Maar dan stopt het blijkbaar . Wie doet nu wat ? Zie ook de vraag in mijn vorig bericht.. 

ro


De volgende stap is of je op fiber wilt aangesloten worden: Contact JV | Proximus

Maar voor je vraag:

Kan een Proximus medewerker duidelijkheid geven over deze “vermeende” kost na 1 jaar aansluiting Fiberklaar zonder wijziging abonnement.

Daar weet ik ook niet wat dit voorstelt, daar zou inderdaad best eens een PX Moderator uitleg over geven of verder navraag naar doen wat dit juist betekent.


Ik heb altijd begrepen dat als Fiberklaar klaar is met de uitrol in het publieke domein en de aansluitpunten in de diverse betrokken woningen/appartementen/handelspanden/… geplaatst en getest heeft, het het Fiberklaar netwerk “klaar voor gebruik is” en dat Fiberklaar zelf vervolgens Proximus op de hoogte stelt dat klanten die Proximus op de hoogte gesteld hebben (of later op de hoogte zullen stellen) kunnen gecontacteerd worden het afsluiten van een Proximus (breedband)abonnement

 

Proximus en andere operatoren vergoeden Fiberklaar voor het gebruik van de glasvezelinfrastructuur  (dus niet de eindgebruiker/klant)

Waar de HLN journalist het verhaal van een bijkomende kost na één jaar gehaald heeft, weet ik niet zo direct; feit is dat een fiberabo (gewoonlijk) iets duurder is dan een xdsl abo 

=

wordt er eventueel verwezen naar een (mogelijke) tijdelijke (12 maand)  upgrade van dsl naar fiber zonder hogere abonnementskosten?

 

 


Dat heb ik ook altijd zo begrepen en gelezen.
Maar juist daarom dat het een officieel antwoord van een PX Moderator alle twijfels zou kunnen uitsluiten!

De volgende stap is of je op fiber wilt aangesloten worden: Contact JV | Proximus

Maar voor je vraag:

Kan een Proximus medewerker duidelijkheid geven over deze “vermeende” kost na 1 jaar aansluiting Fiberklaar zonder wijziging abonnement.

Daar weet ik ook niet wat dit voorstelt, daar zou inderdaad best eens een PX Moderator uitleg over geven of verder navraag naar doen wat dit juist betekent.

 


@Martin 

De Proximus website lijkt mij - ook zonder Proximus moderator tussenkomst - vrij duidelijk, nee?

Flex: veelgestelde vragen | Proximus

 

Duizenden huizen zijn al aangesloten en/of kunnen worden aangesloten. Je kan eenvoudig controleren of het voor je beschikbaar is door onze adrestest te gebruiken. Zo ja, dan word je uitgenodigd om jouw Flex Fiber-pack te kiezen en te vragen of het bij je thuis geïnstalleerd kan worden. Als het nog niet beschikbaar is, kan je je aanmelden om op de hoogte te worden gehouden wanneer het beschikbaar is.


Dat wel maar ik heb specifiek over de vraag van Ro

Kan een Proximus medewerker duidelijkheid geven over deze “vermeende” kost na 1 jaar aansluiting Fiberklaar zonder wijziging abonnement.


@Martin  nog steeds geen verduidelijking gekregen van een Proximus medewerker op deze vraag. 

Kan er een reactie komen van Proximus om deze verwarring te klaren ?

 

Ro

 

 


Nog steeds geen communicatie met een Proximus medewerker over onze openstaande vraag.


@Ro 

ik heb geprobeerd alles door te lezen wat hierboven staat

Het eerste wat bij mij opkomt: er is een promo voor een jaar die dan stopt en je betaalt dan de gewone prijs voor het fiber pack…

je zou eigenlijk aan de betrokken journalist moeten vragen wat hij precies bedoelt… voor ons is dat ook niet duidelijk… ze schrijven zo veel…

groeten

Tina


Ok, wij zochten alleen maar duidelijkheid.

Vraag is gesteld aan redactie HLN voor Joppe Nuyts , schrijver van het artikel ….

ro


Reageer