Vraag

Fiber zonder fibermodem?

  • 3 April 2024
  • 4 reacties
  • 107 Bekeken

Reputatie 1

Mijn moeder is eind vorige week verhuisd binnen dezelfde straat, letterlijk drie appartementsblokken verderop. 
Op haar vorige adres had ze sinds ongeveer een half jaar Proximus Fiber. Bij de aanmelding van haar verhuis klonk het bij Proximus dat fiber zeker ook beschikbaar was op haar nieuwe huisnummer, al kon men op de klantendienst niet zien of de fiberkabel al was “binnengetrokken” tot in het specifieke appartement waar mijn moeder zou gaan wonen (dit stond al even leeg, en de vorige bewoner was klant bij Telenet, maar we weten niet met wat voor installatie of contact). Alles wat moest gebeuren volgens de klantendienst was een technieker inplannen die ervoor zou zorgen dat haar bestaande internetbox en tv-decoder zouden worden aangesloten op het fibernetwerk. Die moesten we dus meeverhuizen, en de twee “vierkante doosjes” (een wit doosje met het Proximus fiber-logo langs waar de fiberkabel de woning binnenkomt, en een zwarte “fibermodem” met drie ledlampjes - sorry voor de gebrekkige omschrijving, ben zelf niet zo technisch onderlegd) die voor de fiberinstallatie op haar oude adres aan de muur waren bevestigd, dienden te blijven hangen voor de volgende bewoner). 
 

Tot onze verbazing ziet de installatie die de Proximus-technieker afgelopen vrijdag op het nieuwe adres aansloot er helemaal anders uit: de Internetbox is nu gewoon via een ethernetkabel verbonden met een reeds in muur van de woonkamer van het nieuwe appartement aanwezige ethernetpoort, en dan zo verder naar de telefoon en de televisie. Van de door ons verwachte fiberaansluiting (dus met zo’n wit bakje en een zwarte fibermodem die wordt verbonden met de internetbox) was geen sprake. Er is ook niet geboord, noch iets van nieuwe bekabeling aangelegd. 
 

Maar doordat de telefoon, de wifi en de televisie wel leken te werken, hebben we ons daar - temidden van alle verhuischaos - op dat moment geen vragen bij gesteld. 

Van vrijdagnamiddag tot op Paasmaandag lukte het gewoon om te surfen, te telefoneren en tv te kijken… maar sinds dinsdagochtend is alles compleet “dood”: geen vaste telefoon, geen tv, geen internet.  Advies van klantendienst om te checken of alle kabels goed vastzitten, en poging om iets terug aan de praat te krijgen door elektriciteit even uit te schakelen en terug aan, hebben niets opgeleverd. 
 

Proximus stuurt later deze week opnieuw een technieker, maar in tussentijd had ik toch enkele vragen/bedenkingen:

 

- Kan het überhaupt dat een fiberaansluiting tot stand wordt gebracht via een ethernetkabel in een soort stopcontact in de muur? 

- Bestaan er überhaupt Proximus fiberaansluitingen waarbij NIET zo’n wit fiberdoosje en een “fibermodem” aan de wand in de woning worden bevestigd? De dame van de klantendienst klonk vandaag verbaasd dat die componenten niet aanwezig leken te zijn.

 

Mijn moeder is 84 en totaal niet thuis in technologie (zij wil gewoon tv kunnen kijken, telefoneren, een beetje surfen op internet, en videobellen met haar vriendinnen via de iPad), en ik kan er helaas niet bij zijn wanneer er opnieuw een technieker langskomt, vandaar dat ik graag al wat input en advies zou willen, zodat ik eventueel tijdens de interventie van de technieker telefonisch even met hem kan overleggen om (mee) op de hoogte te zijn van wat het issue kan zijn. Mijn moeder heeft de voorbije maanden regelmatig storingen aan tv en internet gehad op haar oude adres, ik wil gewoon zeker zijn dat nu alles in één keer opgelost geraakt zodat ze ongestoord kan genieten van haar Proximus-producten. 
 

Alvast dank voor jullie inzichten. 

 

 
 


4 reacties

Reputatie 4
Badge +1

@Wim 15355  het kan zijn dat alles achter dat utp plaatje zit van kabels of het zit buiten ergens in  een kast of achter een deur aan de woning waar ook de coax kabel op binnen komt naar het huis, kan ook in de kelder staan de modembox, of het is nog vdsl. 
de installateur zou meer kunnen vertellen.

Reputatie 6
Badge +2

- Kan het überhaupt dat een fiberaansluiting tot stand wordt gebracht via een ethernetkabel in een soort stopcontact in de muur?

 

Ja dat kan, als de fibermodem in een ander lokaal staat (technische ruimte), en een bestaande ethernet verbinding wordt gebruikt.

 

- Bestaan er überhaupt Proximus fiberaansluitingen waarbij NIET zo’n wit fiberdoosje en een “fibermodem” aan de wand in de woning worden bevestigd? De dame van de klantendienst klonk vandaag verbaasd dat die componenten niet aanwezig leken te zijn.

 

Neen, dat bestaat niet.

Deze componenten (wit fiberdoosje en de ONT of fibermodem) zijn altijd aanwezig, maar staan meestal in een technische ruimte in het appartement, of in een gemeenschappelijke technische ruimte (kelder) van het gebouw.

Reputatie 1

- Kan het überhaupt dat een fiberaansluiting tot stand wordt gebracht via een ethernetkabel in een soort stopcontact in de muur?

 

Ja dat kan, als de fibermodem in een ander lokaal staat (technische ruimte), en een bestaande ethernet verbinding wordt gebruikt.

 

- Bestaan er überhaupt Proximus fiberaansluitingen waarbij NIET zo’n wit fiberdoosje en een “fibermodem” aan de wand in de woning worden bevestigd? De dame van de klantendienst klonk vandaag verbaasd dat die componenten niet aanwezig leken te zijn.

 

Neen, dat bestaat niet.

Deze componenten (wit fiberdoosje en de ONT of fibermodem) zijn altijd aanwezig, maar staan meestal in een technische ruimte in het appartement, of in een gemeenschappelijke technische ruimte (kelder) van het gebouw.

Bedankt voor de uitleg! (En sorry voor mijn late reactie, had nog meer verhuisgerelateerde administratie te verwerken de voorbije week.)

Er is intussen een nieuwe technieker langsgeweest, en die heeft effectief nog heel wat (nieuwe) bekabeling moeten aanleggen, inclusief twee nieuwe aansluitpunten voor ethernetbekabeling, in de living én in de berging. De man is ruim twee uur bezig geweest met kabels doortrekken van kelder naar eerste verdieping, stopcontact vernieuwen, enz. Zijn uitleg was dat de Fiberinstallatie inderdaad niet in het appartement zelf zit, maar in een technische ruimte. En dat de aansluiting van zijn collega inderdaad niet leek te deugen - al kon hij niet zeggen wat die collega precies geprobeerd had, laat staan waarom. 

Vaststelling is dus helaas wél dat de oorspronkelijke technieker er maar met zijn pet naar had gegooid, en vrij random enkele kabels met elkaar had verbonden, en zo veeleer “toevallig” een signaal tot stand had gebracht. Het feit dat hij zelf oprecht verbaasd was dat er een internetsignaal doorkwam en dat de tv leek te werken (waarna hij zich héél snel uit de voeten maakte, wellicht niet zeker van hoe lang het zou blijven duren), was achteraf gezien géén goed voorteken.

Toch jammer dat het bij Proximus een beetje “Russische roulette” blijft… je weet nooit of je een bekwame of een “minder onderlegde” technieker over de vloer zal krijgen. Voor de prijs van zo’n fiberabonnement zou een bekwame toch wel de verwachting mogen zijn. 

Reputatie 7
Badge +4

@Wim 15355 Jammer dat je eerste ervaring niet goed was. Dit zou inderdaad niet mogen gebeuren. Normaalgezien krijg je een feedbackformulier. Hierop kan je deze feedback zeker doorgeven en zodat de technieker hierop aangesproken kan worden. 

Reageer