@Edvs
Hier bij mij juist het zelfde Fiberklaar die i.o.v. Proximus de fiber gaat binnenbrengen in het appartementsgebouw (9 jaar oud gebouw) en tijdens hun site survey (samen met de mensen die in de raad van mede-eigendom zitten) hebben ze duidelijk gemaakt dat ze niet via de bestaande bestaande kabelgoten/schacht kunnen binnenkomen, het moet via de traphal gebeuren op de muur in kabelgootjes en zo verder in het appartement ook via kabelgootjes verder tot in de berging in van de appartementen!
Dat is toch helemaal van de pot gerukt! En wat dan als Telenet ook met glasvezel komt? Nog een 2e kabelgoot??
Daar hebben we het ook over gehad maar het schijnt dat er serieuze gesprekken zijn achter de schermen dat TN ook zal kunnen gebruik maken van deze aangelegde glasvezel, maar daar moet de telecom regulator Bipt dan eerst zijn zegen geven ook. Zou trouwens ook maar logisch en normaal zijn want niet allen de kabelgoten maar ook de zelfde straten weer een tweede keer openbreken enz.. is toch te gek voor woorden!
Ik mag het hopen, maar die kabelgoten doorheen heel ons app .. dat zie ik toch niet zitten
Bij mij bvb gaan ze binnenkomen van de traphal tegen het plafond dan boren zodat die verder binnenkomt in de hal van mijn appartement en dan een tweede gaatje boren naar de berging.
Er zijn hier in het gebouw die hun elektrieker zullen aanspreken omdat die de vooraanleg zou doen zodat er geen klein kabelgootje moet gelegd worden in hun appartement. Natuurlijk verandert dit niks aan de kabelgootjes die wel zichtbaar in de traphal naar de verschillende verdiepingen zullen lopen!
Ik had het liever ook anders gezien, maar in de recente algemene vergadering was de meerderheid akkoord dus heb ik er mij moeten bij neerleggen!
Ter info
pxm-13630-bf-brochure-syndic-digital-nl~2024-08-19-17-09-24~cache.pdf (proximus.be)
In principe kunt u het voorstel van Proximus/Fiberklaar in overleg met de medeeigenaars ook afwijzen
Ik zie niet direct in waarom Proximus/Fiberklaar geen gebruik zou kunnen maken van bestaande kabelschachten, tenzij ze werkelijk te klein of reeds quasi volzet zouden zijn en/of er te scherpe bochten in zouden voorkomen)
Concreet kan eventueel ook geopteerd worden om geen gebruik te maken van de Proximus/Fiberklaar inpandige installatiediensten
= bv. zij brengen enkel fiber binnen in een bestaande centrale technische ruimte (telecom, elektriciteit, water, ….) en de inwendige fiberbekabeling naar de diverse appartementen wordt door een 3e partij (weliswaar op kosten medeeigenaars dan) uitgevoerd conform specificaties Proximus/Fiberklaar
PXM-13366-AansluitingVanAppartementsgebouwen-fiber-2023-NL~2023-07-04-13-11-39~cache.pdf (proximus.be)
Er is inderdaad een overeenkomst tussen Proximus/Fiberklaar en Wyre/Telenet om gebruik te kunnen maken van elkaars netwerk (fiber, coax en xdsl), begin volgend jaar zal één en ander duidelijker moeten worden na advies/goedkeuring door het BIPT en de mededingsauthoriteit
Deze samenwerking is (voorlopig?) evenwel enkel bedoeld voor gebruik in de minderdichtbevolkte gebieden (= kleinere stedn/gemeenten en de landelijke gebieden)
Je kunt toch al wel raden wat hun reden was te veel korte bochten, dat moet je al een deskundige hebben die dit kan tegenspreken/tegendeel bewijzen. Plus dat er nog op voorhand wachtbuizen moeten getrokken worden enz… en dan komt de kat op de koord bij veel eigenaars wat gaat ons dit dan weer allemaal kosten …...
De theorie is altijd mooi in schril contrast met de werkelijkheid!
Ik vraag mij trouwens af in hoe verre je kunt steun krijgen van Proximus uit, die trouwens eigenaar wordt of het al is? van fiberklaar, want nu is het fiberklaar bij ons die het bij manier van spreken het voor het zeggen had.
TBI:
Proximus nv en Wyre hebben samen met Telenet en Fiberklaar een Memorandum of Understanding (MoU) ondertekend waarin ze de belangrijkste voorwaarden hebben vastgelegd voor een mogelijke toekomstige samenwerking bij de verdere uitrol van fibernetwerken in Vlaanderen. De samenwerking zou ervoor zorgen dat meer consumenten kunnen genieten van ultrasnelle gigabitnetwerken en leiden tot een bredere en snellere fiberuitrol, met minder openbare werken.
@M_016 : i vm ‘= bv. zij brengen enkel fiber binnen in een bestaande centrale technische ruimte (telecom, elektriciteit, water, ….) en de inwendige fiberbekabeling naar de diverse appartementen wordt door een 3e partij (weliswaar op kosten medeeigenaars dan) uitgevoerd conform specificaties Proximus/Fiberklaar’
dat klopt niet. Ik heb dat voorgesteld / gevraagd. Antwoord Proximus = zij ‘moeten’ het hele project doen of niets’. bovendien wordt je onder stevige druk gezet: Proximus gaf me 1 maand om te beslissen. Op die tijd en zeker in volle vakantieperiode kan ik geen BAV beleggen om dit bespreken met de eigenaars
@Edvs
Dit is dan wel in 100% in tegenspraak met de Proximus brochure m.b.t. installaties in appartementsgebouwen (verticale bekabeling)
PXM-13366-AansluitingVanAppartementsgebouwen-fiber-2023-NL~2023-07-04-13-11-39~cache.pdf (proximus.be)
Het lijkt mij aangewezen dat u per aangetekend schrijven de CEO van Proximus om een andere/betere oplossing/voorstel vraagt
Voor zover mij bekend moet u trouwens conform de bestaande wetgeving als syndicus m.b.t. de eventuele installatie en de wijze waarop expliciet het akkoord van de vergadering van de medeëigenaars bekomen
@Martin
Een advies/voorstel dienaangaande van een bedrijf dat gestructureerde bekabelingswerken uitvoert kan desgevallend altijd gevraagd worden
Alles wat hierboven aangehaald wordt is mooi in theorie. Een schrijven naar de CEO… ik denk niet dat die wakker ligt van deze problematiek.
het issue is dat Proximus dit nu, zogezegd, volledig gratis doet en als je het dan nu niet laat doen maar later toch wil, betaal je ervoor (>1000€).
ik heb bv ook gevraagd om, vooraf aan hun werken, een bindende plaatsbeschrijving op te maken. Wordt direct geweigerd! Als er achteraf schade is moet ik maar met de klachtenafdeling contact opnemen. Gangsters zijn het in mijn ogen.
Ik vind het ronduit een schandalige werkwijze en denk gewoon om mijn verhaal aan de pers te doen.
@Edvs
Beste,
we willen voor jou verder gaan informeren en contacten zoeken.
Kan je aub in je forumprofiel meer gegevens invullen?
Over welk adres gaat het?
contactnummer en naam?
Ter info: Forum Profiel
klikken op jouw ‘icoontje’/avatar
> Mijn profiel > Bewerk profiel
> vakken aangeduid met (privé) zijn alleen zichtbaar voor proximus medewerkers
> daar je gevraagde gegevens aanvullen, en
> Sla wijzigingen op en laat ons dit weten
met vriendelijke groeten
Tina
@tina.b ik heb de gegevens bijgevoegd!
intussen heb ik dan al gedaan gekregen dat er op 10/9 iemand van Proximus gaat langskomen.
Vanuit ervaringen van andere syndici blijf ik sceptisch maar hoop op iets constructiefs
@Edvs Houd ons zeker op de hoogte van het verder verloop!
@tina.b ik heb de gegevens bijgevoegd!
intussen heb ik dan al gedaan gekregen dat er op 10/9 iemand van Proximus gaat langskomen.
Vanuit ervaringen van andere syndici blijf ik sceptisch maar hoop op iets constructiefs
@Edvs
ok, dan wachten we even af.
Hou ons op de hoogte?
Juist adres staat nog niet in je forum profiel?
contactgegevens ook nog niet?
We merken wel als we verder moeten werken met de gevraagde info.
Groeten
Tina
@Tina.b. Bijgewerkt!
ik laat zeker iets weten volgende week!
Korte update: zoals eerder gezegd is er dus ‘iemand’ langsgeweest. Een vriendelijke jongen, maar met weinig verhelderende antwoorden. De kabelgoten in de gemeenschappelijke delen zijn een must en moeten tegelijk met het binnenbrengen worden aangebracht. Enkel de vertikale kabelgoten, want de horizontale kabelgoten komen pas als effectief een bewoner een Fiber contract onderschrijft. Over het feit dat dan die kabel ook via kabelgoten doorheen heel het appartement moet lopen bleef hij heel erg op de achtergrond. Dat is niet hun domein, maar wel dat van de technieker die op dat moment langskomt.
Op mijn vraag waarom niet de bestaande leidingen te gebruiken was het antwoord heel simpel: te moeilijk.
Over de kwaliteit van het technisch dossier kon hij enkel zeggen dat hij zelf het beter en duidelijker zou doen. Hij beloofde dan ook een nieuw dossier op te stellen. Tot heden nog niets van gezien.
ik heb nu zelf een elektrieker gevraagd of die redenering, dat het gebruik van de bestaande buizen te moeilijk zou zijn, steek houdt.
grtn
@Edvs
ik ga ook eens navragen bij de dienst van aanleg Fiber.
Is er een telefoonnummer waarop men je kan bereiken? Kan je dat ook in je profiel vermelden aub?
(laat je weten als aangevuld is?)
mvg
Tina
@tina.b
dag Tina, alvast dank. Tel. Nr is toegevoegd!
@Edvs
ik maak een mail naar de dienst fiber met vraag om alles nog eens na te kijken…
Hopelijk kunnen ze snel contact nemen met een positief voorstel.
groeten
Tina
@tina.b korte update
De VME heeft op haar Bijzondere vergadering van 30 okt ll besloten om NIET akkoord te gaan met het Fiber voorstel van Proximus.
Reden :
- er is geen verbintenis van Proximus om deze werken degelijk uit te voeren en eventuele schade onmiddellijk te herstellen (enkel via klachtenprocedure)
- de opbouwkabelgoten ontsieren de gemeenschappelijke delen
- Proximus weigert de bestaande kabelbuizen te gebruiken voor het binnenbrengen van de Fiber naar de privatieve appartementen (bij onderschrijven van contract door bewoner) waardoor ook die appartementen zouden ontsierd worden met meterslange en zichtbare kabelgoten.
Ik heb dan gisteren nog maar es gevraagd of Proximus bereid zou zijn om enkel de fiber binnen te brengen tot in het technisch lokaal, dus zonder de op kabelgoten. Eerder hebben ze dit al geweigerd, ik hoop dat ze alsnog akkoord zouden gaan.
@tina.b
voila, hierbij het korte antwoord van proximus. Gewoonweg SCHANDALIG
Beste,
Werken tot in de technische ruimte is niet toegelaten. Wij dienen het gehele traject uit te voeren.
Bedankt voor uw begrip.