Gisteren werd fiber bij ons aangesloten, maar de configuratie met een eigen router werkt niet.
Voorheen hadden we VSDL (bbox3) en een Deco X50 mesh WiFi setup waarbij de Deco geconfigureerd was als router en via PPPoe een verbinding maakte.
Nu heeft men een internet box geïnstalleerd, waarvan het WiFi signaal (net als bij de bbox3) ontoereikend is en wil dus verder onze eigen WiFI/router setup gebruiken. De informatie op de Proximus website is vrij duidelijk: ofwel de internet box er tussenuit halen en VLAN instellen op 20 en DHCP activeren OF de bridge methode gebruiken en het MAC adres van de router ingeven. Beiden geprobeerd, WAN IP adres gekregen, maar het werkt maar half.
Zoekopdrachten in Google werkten, websites laden niet, al doen sommige het dan weer wel. Video’s op YouTube bekijken, geen probleem, ook onze NAS bleef bereikbaar. Ik ben niet helemaal zeker, maar het zou een DNS probleem kunnen zijn, waarbij nieuwe onbekende domeinen niet bereikbaar zijn.
Wat ik ook vreemd vond is dat ik steeds WAN IP adressen van Scarlett toegewezen kreeg. Dan maar vandaag naar de helpdesk gebeld, en daar wou men niet helpen want ze bieden enkel ondersteuning voor hun internet box, en niet voor externe routers. Daar sta je dan als business klant die opeens geen internettoegang meer heeft met het eigen WiFi netwerk.
Na dat telefoontje, opeens wél een WAN IP adres van Proximus, maar nog steeds hetzelfde probleem.
Weet iemand wat er hier aan de hand kan zijn? Ik heb voorlopig de verbinding verbroken, in de hoop dat tijd het oplost. Als er niet snel een oplossing komt, denken we terug de schakelen naar VDSL.
Hartelijk dank,
Arnaud