Beste netwerkexperts & ervaringsdeskundigen,
Ter voorbereiding van een fiberaansluiting ben ik de opbouw van mijn netwerk aan het herbekijken, voornamelijk getriggerd door de keuze waar de fiber best mijn woning binnengebracht wordt (rijhuis met 3 verdiepen met aftakdoos klaar op de voorgevel, vlak onder de dakgoot).
Afhankelijk van welke keuzes ik maak, heb ik verschillende mogelijkheden, zowel naar netwerkarchitectuur als naar technologie:
- Standaard netwerk – de referentie
Dit is de vereenvoudigde voorstelling van de “standaard” netwerkopstelling die ik zou bekomen op mijn bestaande netwerk na overschakeling op fiber (de apparaten die op mijn eigen netwerk verbonden zijn heb ik weggelaten, niet relevant hier…)
Deze geeft dus principieel mijn huidige netwerkopstelling weer, met dat verschil dat de binnenkomende telefoonlijn dus vervangen is door een fiber aansluitpunt (ONTP) & fiber modem.
Vraag 1: is deze weergave correct wat betreft de samenstelling & onderlinge verbinding van de verschillende elementen of zie ik iets belangrijks over het hoofd?
Opmerking: voor alle duidelijkheid, dit is dus een “virtueel” principeschema, want omwille van wegvallen van de telefoonlijn & vervanging door nieuwe binnenkomende fiber, kan ik deze opstelling fysisch niet realiseren. De anders uitgevoerde varianten die hieronder volgen zijn verschillende mogelijke oplossingen daarvoor (de ene al makkelijker dan de andere, maar dat is mijn probleem).
- Standaard netwerk – uitgevoerd met MOCA tussen fiber modem & B-BOX
Dit is principieel identiek dezelfde netwerkarchitectuur als de referentie, alleen is de verbinding tussen de fiber modem en de B-BOX uitgevoerd als een zogenaamde “ethernet over coax” verbinding volgens de MoCA 2.0 standaard, waarbij 1 simpele ethernet kabel vervangen wordt door kort stukje ethernet kabel naar een MoCA adaptor aangesloten op een coax kabel (pakweg 15m) en hetzelfde aan de andere kant. Dit is hier op het forum al in andere topics ook ter sprake gekomen, dus ik ga er hier verder niet dieper op in, het lijkt me redelijk rechttoe rechtaan:
Deze uitvoering is het makkelijkst realiseerbaar waarbij ik duidelijk het binnenkomende punt van de fiber kan vastleggen voor Proximus en gebruik kan maken van bestaande coax kabel om de verbinding met de B-BOX te maken waar die in de huidige opstelling komt te staan, zonder alles te moeten herzien.
Vraag2a: is deze uitvoering mogelijk en vooral: aanvaardbaar voor Proximus? Of gaan ze dit niet aanvaarden owv die “niet-door-Proximus-beheerde” verbinding tussen de fiber modem & de B-BOX? Heeft hier iemand ervaring mee?
Vraag2b: voor deze uitvoering moet de fiber binnenkomen op het gelijkvloers. Aangezien de aftakdoos op de gevel vlak onder de dakgoot zit, moet de kabel dus eerst via de gevel 2 verdiepen naar beneden lopen. Is dat een probleem?
PS: alle MoCA adapters die ik overweeg ondersteunen IGMP snooping voor IPTV en claimen een bandbreedte van 1Gbps of meer.
- Standaard netwerk – uitgevoerd met MOCA (of Powerline) tussen B-BOX & TV box
Dit is een alternatieve variant op bovenstaande, waarbij de MoCA verbinding dus tussen de B-BOX & de TV box komt.
Dit heeft zeker het voordeel dat bij problemen met die MoCA verbinding enkel TV kijken geaffecteerd is, de rest niet. Hoewel deze technologie redelijk “set & forget” & betrouwbaar lijkt, blijven het toch nog altijd actieve componenten die de functie van een anders passieve kabelverbinding moeten overnemen, dus per definitie meer kans op defecten…
Het grote nadeel voor mij is dat dit een serieuze verplaatsing & herinrichting vergt van een groot deel van mijn netwerkapparaten in de nabijheid van de fibermodem…
(of kapwerk om ethernetkabel te leggen, maar dat is zeker geen optie de komende jaren…)
Vraag 3a: zelfde als bij optie 2: is deze uitvoering mogelijk en vooral: aanvaardbaar voor Proximus? Heeft hier iemand ervaring mee?
Vraag 3b: Kan hetzelfde principe ook werken met Powerline adapters ipv MoCA? Ik heb nog een paar ongebruikte Devolo dLAN 500 AVplus adapters liggen…
- Gescheiden netwerk – uitgevoerd met switch na fiber modem + MOCA tussen switch & B-BOX
Dit is een verdere evolutie van optie 2, waarbij ik een switch wil plaatsen tussen de fiber modem & de B-BOX om daarop mijn eigen router aan te sluiten ipv “achter” de B-BOX.
Vraag4: is het plaatsen van een switch tussen fiber modem & B-BOX toegelaten & werkt dit “transparant” voor de B-BOX & TV box? Ook geen probleem voor de fiber modem om in parallel een aparte PPPoE sessie op te zetten vanuit mijn eigen router?
PS: de netwerk switch die ik typisch gebruik (Netgear GS305E & GS308E) beschikt over gigabit poorten en ondersteunt IGMP snooping voor IPTV.
Ik wil niet moeilijk doen, maar ik vraag niet direct naar welke optie volgens jullie de voorkeur heeft, maar had graag feedback & antwoord op elk van de verschillende vragen. Aan elk van de opties hangen namelijk nog heel wat consequenties vast voor mij (de een al wat meer dan de andere), dus ik wil gewoon de juistheid, haalbaarheid & aanvaardbaarheid van elk kunnen inschatten.
Het wordt trouwens geen pure keuze maar eerder een stappenplan, waarbij ik liefst zou starten met optie 2 om dan later over te stappen op optie 4…
En uiteraard: bovenop antwoord op mijn vragen zijn andere suggesties altijd zeer welkom!