Skip to main content

In mijn straat is een jaar geleden fiber aangelegd.
Ik ben toen enkele keren opgebeld door het callcenter van de onderaannemer van Proximus, om een afspraak te maken om fiber tot in mijn appartement te brengen. Ik vroeg dan telkens hoe ze dat zouden doen (liefst via de centrale schacht), maar dat is een technische vraag en de persoon aan de telefoon kon daarop niet antwoorden. De technieker zou gewoon komen en het aanpakken volgens de instructies van Proximus.
Ik ben toen ook eens naar de plaatselijke Proximus-shop geweest, maar mijn vraag was weer eens te technisch.

Ik woon op de vijfde verdieping, een dakappartement. Mijn bbox hangt centraal, naast de verticale schacht. De oude koperkabel komt langs die schacht vanuit de technische ruimte tot boven en zo wil ik het ook voor de fiber.
Ik hoor dat in andere appartementsgebouwen in de stad de technieker (van de onderaannemer) binnenkomt, gaatjes boort en een kabeltje tegen het plafond of tegen de muur plakt – dat is net wat ik niet wil. Ik wil geen gaatjes in het dak en geen slordige kabeltjes.

Volgens de filmpjes en de brochures van Proximus begint alles met een bezoek van een Proximus-technieker aan het gebouw. Wie vraagt dat bezoek aan? Een eigenaar/bewoner of de syndicus? (Ik ben eigenaar-bewoner.)

Overigens ben ik geen vragende partij voor fiber. Mijn huidige bandbreedte (over koperkabel) voldoet. Fiber zal meer kosten.
Ik besef wel dat die oude koper-infrastructuur vroeger of later in panne zal vallen en niet meer zal opgelapt worden.

@petervanavermaet

Ter info: bij ons hier in het appartementsgebouw heeft onderaannemer van PX “Fiberklaar” op vraag van de syndicus met een paar mensen van de RVME een “site survey” gedaan.
Fiberklaar wil de huidige weg niet volgen, die de koperlijnen nu volgen, via de technische ruimte en kabelgoten in de ondergrondse parking, verder via de schacht naar de respectievelijke bergingen van de appartementen, volgens ik begrepen heb omdat er geen te korte bochten mogen voorkomen! 
Zij willen alleen binnenkomen via de gemeenschappelijke traphal/lift via kleine kabelgootjes op de muur waar ze de FTU’s plaatsen op ieder verdiep.
Vanuit deze FTU’s gaan ze dan (via boren) in de appartementen binnenkomen, tot aan de ONTP waarop de Fibermodem dan kan aangesloten worden later. Tijdens de recent algemene vergadering heb ik tegengestemd, maar spijtig genoeg waren er niet genoeg tegenstemmen!!!!!

Natuurlijk is hun voorstel veel vlugger en gemakkelijker uit te voeren en dit is volgens mij de enige reden!
Louter ter info: klachten over schade door Fiberklaar: hln.be


Hier is bij mij de kabel ook door de schacht gedaan van beneden in de technische kamer, en dan doorgetrokken naar de plaats waar vroeger de koper kabel binnenkwam, dus het is wel mogelijk mits ze moeite doen, bij mij was het een Proximus installateur.


Het ergste is dat door het boren vanuit de traphal vanaf de FTU naar de appartementen dan ook gewerkt moet worden in het appartement met een klein kabelgootje, mooi is dat toch niet als dat door je appartement loopt!


@Martin  idd maar als ze geen andere optie willen doen, 

raar dat ze zoveel verschillende dingen doen, de klant is toch koning en mag toch wensen dat het wordt zoals voorheen.


Het probleem is dat je met een Syndic zit en een raad van beheer die het in handen nemen en als er op de vergadering de meerderheid akkoord is met het voorstel, dan heb je gedaan met zingen!


@Martin spijtige zaak dit dat die andere het niet inzien wat het zal geven qua uitzicht enz.


@Master-magic

Was dat dan bij u ergens via kabelgoten dat ze de fiber gelegd hebben. 
Hebben ze die fiber dan in buizen gelegd of getrokken?

Dit is wat fiberklaar voorgesteld heeft via de inkom/trap-hal

 


@Martin ze hebben die getrokken vanuit de technische ruimte via de schacht waar de tv kabel al lag van telenet, ze hebben de fiber getrokken tot boven op elk verdiep en elke woning en van daaruit hebben ze dan de koper draad verwijderd en de fiber kabel getrokken door die wachtbuis, en er staat een kast voor waar de ONT binnenkomt enz.

zie het dus enkel als ik er passeer, en als ik er iets moet aan veranderen verschuif ik de kast een beetje, 

alles hangt aan de muur.

is niks met kabelgoten ofzo.

is deftig afgewerkt.

enige dat je ziet als je de kast wegschuift is dat waar de telefoon stekker zat er nu een gat is waar de fiber kabel uit komt, maar de kast staat ervoor, dus niet echt een punt.


@petervanavermaet

Ter info: bij ons hier in het appartementsgebouw heeft onderaannemer van PX “Fiberklaar” op vraag van de syndicus met een paar mensen van de RVME een “site survey” gedaan.
Fiberklaar wil de huidige weg niet volgen, die de koperlijnen nu volgen, via de technische ruimte en kabelgoten in de ondergrondse parking, verder via de schacht naar de respectievelijke bergingen van de appartementen, volgens ik begrepen heb omdat er geen te korte bochten mogen voorkomen! 
Zij willen alleen binnenkomen via de gemeenschappelijke traphal/lift via kleine kabelgootjes op de muur waar ze de FTU’s plaatsen op ieder verdiep.
Vanuit deze FTU’s gaan ze dan (via boren) in de appartementen binnenkomen, tot aan de ONTP waarop de Fibermodem dan kan aangesloten worden later. Tijdens de recent algemene vergadering heb ik tegengestemd, maar spijtig genoeg waren er niet genoeg tegenstemmen!!!!!

Natuurlijk is hun voorstel veel vlugger en gemakkelijker uit te voeren en dit is volgens mij de enige reden!
Louter ter info: klachten over schade door Fiberklaar: hln.be

Dag Martin:Ik zet hieronder even mijn verhaal aan Proximus.Is je probleem ondertussen opgelost?

De uitleg over het aanleggen is iets anders dan in uw verhaal.Er is hier tegensestemd(we zijn met zes bewoners-4 appartementen in eigendom-mijn appartement is dus mijn eigendom).Maar ik begrijp ook de reden waarom ze tegenstemmen.Fiberklaar wil ook zoals u aanhaalt via de traphal enz gaan,dus veel boren en met kabelgootjes!Dus zeer lelijk en veel werk.Door de schacht zou dus de beste oplossing zijn,denk ik.Ja,inderdaad.Bij ons waren er dus tegenstemmen,ze hebben Telenet en ik heb Proxiumus-begrijp je?

Mijn verhaal: Goedendag,
Wij willen een FIBER AANSLUITING’Tramstraat 32bus 6-2300 Turnhout.
 Wij wonen op het hoogste verdiep. Het derde verdiep. Er is een lift aanwezig.
Van het appartement naar de hal waar de inleidingsdoos zich bevind HEEFT MEN GRIJZE GERIPPELDE BUIZEN GEBRUIKT IN ROL VORM-22 jaar gelden-waarin een VVT KABEL 2P zit.
Dus deze lopen in vele kronkelige vormen vermoed ik naar ons appartement.
De afstand schat ik 15 meter stijglijn.
1*Men “””zegde”” dat men via deze buis vanuit mijn appartement geen trekkabel kan gebruiken om een fiber kabel naar de aansluitdoos te trekken?
Deze oplossing zou dus “”de oplossing zijn””.
Ik ben zelf ex-medewerker en werkte als Technicus 43 jaar bij Proximus.
Ik krijg dus een korting van 27,5euro per maand op mijn abonnement.
2*Men is langsgekomen, een externe firma voor het vooronderzoek. Men heeft doorgegeven aan de Syndicus dat men de fiber in opbouw via de trappen en muren ging leggen!
Mijn excuses,deze mensen waren totaal onbekwaam en zeer grof!
Dus, boren, en zo meer, en dan door mijn muur boren om het appartement binnen te komen. Een werk waardoor het uitzicht, en ook drie verdiepingen dan lelijk zullen zijn door dit werk.
Ik zit op de derde verdieping en men kan dus via de zijgevel ook mijn appartement bereiken, echter ik ken de wetgeving hierrond niet.
Onze syndicus zal ik daarom vragen om een oplossing.
Er is een schacht: mag men via de schacht een stijglijn naar mijn appartement leggen?
Het is erg emotioneel om wetende, dat ik bij proximus werkte als u begrijpt wat ik voel.
2*Mijn hoofdvraag is dus: hoe kan men een fiberkabel in mijn appartement binnenbrengen?
En kan een Privé Elektricien die dan leggen, of via betaling door jullie?
Ik zou het onrechtvaardig vinden, als ik gedwongen zou worden om naar Telenet te gaan. Er is inderdaad in onze living een COAX aansluiting.
Een internet aansluiting is een nutsvoorziening en elke burger heeft daarop recht.
Echter na onderzoek door mezelf zou in de toekomst Proximus en Telenet DEZELFDE FIBER KABELS MOGEN GEBRUIKEN in de straat. Dit wegens het feit dat men dan NIET TWEEMAAL DE STRAAT MOET OPENBREKEN. Men vertelde me ook, dat Telenet ook na 4...7 jaar hun COAX kabel zou verlaten en dus OOK BIJ ELKE KLANT FIBER ZOU BINNENBRENGEN IN HUN APPARTEMENT.
Dus, alles zou in de toekomst FIBER WORDEN.
3*Wij willen dus FIBER,nu is de aanleg nog gratis tot in het appartement.
Zo snel als mogelijk zelfs.
Maar hoe??????????
Zeer graag een oplossing.
Dank u bij voorbaat

Mvg,

Patrick


Ik vrees dat indien de vooraanleg door Fiberklaar uitgevoerd wordt, enkel Fiberklaar in overleg met de syndicus na toestemming van de VME tot de uitvoering ervan kan overgaan

Ik begrijp dat de VME tegen de door Fiberklaar voorgestelde werkwijze (traphal) zou gestemd hebben zodat de fiber vooraansluiting niet zal mogen doorgaan en u derhalve op termijn  de facto verplicht zou worden over te stappen van Proximus naar Telenet bij de stopzetting van het kopernetwerk op uw locatie)

Concreet begrijp ik - zonder kennis van de plaatselijke situatie - evenwel niet waarom Fiberklaar geen gebruik zou willen/kunnen maken van de bestaande koperkabelschachten (te klein, te scherpe bochten, teveel/te moeilijk werk, ...)

U kunt in principe evenwel tegen beslissingen van de VME altijd beroep aantekenen bij de vrederechter indien uw belangen als medeëigenaar (merkelijk) zouden geschaad zijn

Is de beslissing definitief of nog aan te vechten? - Tips & Advies Ondernemingsdatabank (indicator.be)

 

 

 


Ik vrees dat indien de vooraanleg door Fiberklaar uitgevoerd wordt, enkel Fiberklaar in overleg met de syndicus na toestemming van de VME tot de uitvoering ervan kan overgaan

Ik begrijp dat de VME tegen de door Fiberklaar voorgestelde werkwijze (traphal) zou gestemd hebben zodat de fiber vooraansluiting niet zal mogen doorgaan en u derhalve op termijn  de facto verplicht zou worden over te stappen van Proximus naar Telenet bij de stopzetting van het kopernetwerk op uw locatie)

Concreet begrijp ik - zonder kennis van de plaatselijke situatie - evenwel niet waarom Fiberklaar geen gebruik zou willen/kunnen maken van de bestaande koperkabelschachten (te klein, te scherpe bochten, teveel/te moeilijk werk, ...)

U kunt in principe evenwel tegen beslissingen van de VME altijd beroep aantekenen bij de vrederechter indien uw belangen als medeëigenaar (merkelijk) zouden geschaad zijn

Is de beslissing definitief of nog aan te vechten? - Tips & Advies Ondernemingsdatabank (indicator.be)

 

 

 

Dank u wel voor de hulp. Ik belde ook een Elektricien en die zegde dat de fiber kabel alleen gelast word tijdens de aansluiting in de aansluitput. De fiberkabel loopt dus vandaaruit rechtstreeks naar de klant, zonder onderbreking. Ik dacht erover na en wilde een Elektricien een fiberkabel laten leggen, in de schacht. Maar een fiberkabel aan elkaar zetten is dus niet mogelijk. Fiberklaar  voert dit volledig uit vertelde de Elektricien mij. Inderdaad vermoed dat de beste oplossing is om over te schakelen van Proximus naar Telenet.In mijn appartement is er een Telenet aansluiting aanwezig.

Ik vernam ook via dit Forum dat Telenet later ook wel zal overschakelen naar Fiber, maar indien daar dan GEEN fiberkabel kan getrokken worden of als de syndicus de werken tegenhoud dan zou Telenet bij zulke klanten de COAX kabel behouden.

Alle andere bewoners,5 hebben nu al Telenet.

Het voordeel is wel als ik overstap en het abonnement neem All-Internet+Tv ik over een snelheid beschik van 300Mb en weet dat dit kan variëren natuurlijk.

En een onbeperkte Download snelheid

De prijs voor een tweede decoder zou +-5euro zijn.

Ik heb nodig:INTERNET+2 tv decoders.

2*Heeft het veel zin om een beslissing aan te vechten?

 

Ik ben 64 jaar en ik vermoed dat het dan een bijna drama word.

Al de bewoners zijn ertegen, en daarin hebben ze gelijk. Via opbouw zou men het uitzicht zo lelijk maken.(kleine goten, kastjes, boringen, horizontaal en op de muren enz.enz.

 


Zonder gedoe met kabels en syndicus : er is volgens mij wel een oplossing via satelliet. Wie heeft daar ervaring mee? Ik denk dat je 4G moet kunnen ontvangen en twee stopcontacten hebben.


maar dat is dan niet via parabool ontvangst? en in dit geval weeral gedoe met VME/syndic


Ik vermoed dat indien Fiberklaar aan de VME via de syndicus een nieuw voorstel formuleert waarbij er van de bestaande (koper)kabelschachten de glasvezelvooraansluiting binnengebracht wordt, het geen zin heeft beroep tegen de VME-beslissing via de vrederechter aan te tekenen

Op termijn zal ook Telenet coax voor fiber verlaten (voor residentiële klanten) 

Zolang het kopernetwerk van Proximus in dienst blijft op uw locatie (normaal tot +/- 5 jaar na de installatie van fiber in het lokale telefonienetwerk), kunt u uiteraard gebruik  blijven maken van uw huidige opstelling

 

@Cvanloon 

Voor de installatie van een satellietantenne kan mogelijks ook het akkoord van de VME nodig zijn (gemeenschappelijke delen/buitenmuurdoorboringen/...) 

Maar inderdaad daarnaast is er via 4G (mobiele netwerk) een (beperkt) TV-aanbod door Tadaam (Telenet)

Mogelijks kiest de auteur op basis van zijn huidige hierboven vermelde internet+TV behoeften bij de uitschakeling van het lokale kopernet door Proximus (over +/- 5 jaar) dan ook best voor een aansluiting via de coax teledistributie (Telenet of Orange)

 


Dan zullen ze toch moeten voorzien dat de ontvangst bij hun 4G MOB Netwerk voldoende is en de capaciteit van de antennes het zullen kunnen bijbenen naarmate er meer voor dit MOB netwerk zouden kiezen? Ik zou bvb hier al een 4G antenne moeten buiten zetten op de muur en dan zitten we weer in het zelfde schuitje = VME + Syndic! 

Even ter zijde: wat wel ook al een groot voordeel zal zijn als TN & PX van het zelfde fibernetwerk zullen kunnen gebruik maken want tijdens de laatste Algemene vergadering was iedereen al aan het steigeren omdat ze er van uit gingen dat er dan later weer voor TN een installatie in het app blok zou moeten gebeuren, iemand van TN was tijdens de algemene vergadering aan het uitleggen dat de Telenetters geen gebruik kunnen maken van die fiber van Fiberklaar waarop iemand van de RVME pertinent beweerde dat dit wel zou mogelijk worden maar natuurlijk kon hij er geen tijd op plakken (en die van TN reageerde niet meer !-) .

Enfin, tijd brengt raad zegt men altijd.

TBI: Rechten en plichten voor eigenaars van appartementsgebouwen, syndici en projectontwikkelaars | Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (infofibre.be)

voorlopig staat natuurlijk nog altijd het volgende te lezen op de site van TN »»→  

Nee, dat kan niet. Fiberklaar is een joint venture tussen Proximus en het Zweedse bedrijf EQT. Zij leggen samen een open glasvezelnetwerk aan waarop vooral Proximus-klanten kunnen worden aangesloten. Telenet ontwikkelde een eigen glasvezelnetwerk om haar klanten een optimale connectiviteit en kwaliteitsgarantie te bieden. Het netwerk van Proximus en Fiberklaar is dus niet verenigbaar met het aanbod van Telenet en omgekeerd.

&

Fluvius vindt, net zoals Telenet, dat iedereen in Vlaanderen en Brussel recht heeft op een snel en betrouwbaar netwerk. Daarom richtten we samen een joint venture op om hét datanetwerk van de toekomst te bouwen. Dat nieuwe infrastructuurbedrijf kreeg de naam Wyre. Met Wyre blijven we enerzijds investeren om ons huidig hybride fiber-coaxnetwerk te verbeteren maar vervangen we tegelijkertijd de laatste meters coaxkabel door fiber. Zo kan ons netwerk in de toekomst snelheden van 10 Gbps aan en en blijven we een optimale netwerkervaring garanderen. 

 


Een schotelantenne is in ons gebouw eigenlijk wel voorzien in de basisakte : het komt er op neer dat niemand iets mag plaatsen wat van de straat zichtbaar is. Dus een schotel op de voorgevel mag niet, achteraan wel. 

Maar eigenlijk wilde ik het hebben over Tadaam, en dat is toch zonder schotelantenne dacht ik. Dus gewoon : eigenlijk was mijn reactie eerder fout en misleidend. Maar ik dacht te veel aan het feit dat de regels van het forum reclame verbieden. 


Reageer