Vraag

Emails verdwijnen uit postvak IN

  • 12 October 2020
  • 10 reacties
  • 2358 Bekeken

Sinds 4 maand werk ik op een nieuwe laptop met Windows10 en Office365 (en de bijhorende Outlook). Op mijn oude laptop stond een oudere Outlook, waarop het nog mogelijk was om een POP3 instelling te hebben. De nieuwe Outlook laat dit niet meer toe, dus werd het de IMAP instelling. Geen probleem tot hier.

Nu merk ik dat in mijn Postvak in (zowel in Outlook als in de webmail) alle mail ouder dan 6 weken verdwenen zijn. En dit enkel voor het postvak IN (niet voor de verzonden items). Hoe kan dit?


10 reacties

Op mijn oude laptop stond een oudere Outlook, waarop het nog mogelijk was om een POP3 instelling te hebben

Als daar niet aangegeven werd om een kopie te behouden op de server dan zijn die niet meer te vinden op de mailserver dus ook niet meer op je nieuwe laptop

Reputatie 4
Badge +1

mails ophalen op pc, ook met imap, naar lokale mappen, dan heb je ze zeker.

Kan je echt geen mailaccount meer handmatig meer aanmaken op je  office 365 -outlook ?

( Ikzelf heb die office 365 erafgezwierd en een ouder office pakket (zonder de mogelijke  outlook) geinstalleerd, vooral omdat ik oudere versie van MSaccess nodig had;.. met de nieuwste miserie…., wil alles beter weten en doen, en bestaande goed wekende macro’s plots niet meer mee te werken ( beveiliging hier;beveiliging daar enz, allemaal zever voor dingen die enkel op eigen pc draaien, en géén open internet toegang tot al die pakketten)

Er bestaan ook alternatieven voor outlook: emailclient  bvb ( betalend als je meer dan één account wil beheren, maar zeer goed en efficient), en de oude outlook is nog altijd te installeren(- als je van de oude pc de installatiebestanden nog hebt op cd, kan) je die versie van office nog steeds installeren op win10, al zal die protesteren…., niks van aantrekken. er bestaat zelfs een moderne (betalende versie) outlook express, maar weet niet of die op win10 te installeren is… heb die eens getest op winXP tijdje terug

 

mails ophalen op pc, ook met imap, naar lokale mappen, dan heb je ze zeker

ook als op zijn oude pc (POP3) de optie kopie bewaren op server niet aangevinkt stond !!!

Ik denk dat mijn probleem niet goed begrepen werd. Er is geen probleem met mijn oude mails vanop mijn oude laptop. Deze heb ik gewoon geexporteerd en geimporteerd op mijn nieuwe laptop (in de Outlook365).

Het gaat om de mails die ik sinds mijn nieuwe laptop gebruik (midden juni) op mijn nieuwe laptop (met Outlook365 en IMAP instelling) ontving.

Alle mails in postvak IN tussen midden juni (begin gebruik) en begin september zijn verdwenen uit postvak IN….

Enig idee hoe dit kan? (En nee, ik heb ze niet zelf verwijderd...)

Reputatie 4
Badge +1

Je bedoelt dus in je INBOX op je pc van je mails dat ze verdwijnen !??

Wie laat nu mails in een INbox staan , die dient daar niet voor !

Dan moet je eens zoeken op de instellingen/in je outlook instellingen, over welke tijden gehanteerd worden voor mails… wat er gebeurt als ze … dagen in bepaalde box staan.

Het is wat door je outlook 356 werd ingesteld  bij het aanmaken van je accounts in outlook ( Microsoft beslist o zo graag in de plaats van die domme gebruikers , wat best is, en eenmaal ze iets hebben ingesteld  moet je maar zelf zoeken er van af te komen.

Als het over de INbox op de mailserver gaat, weerom: waarom zou je daar mails in laten staan ???, behalve als je de mailbox niet opent binnen de x maanden, dan blijven ze daar, tot box vol is

Persoonlijk snap ik niet dat je mails maanden in een INBOX bewaart ! (maar ja , dat zal wal aan mij (ouderwets) liggen. Ikzelf haal die automatisch elke dag op om in lokale mappen op mijn pc te bewaren. Zodoende speel ik geen enkele kwijt, want regelmatig wordt er (automatisch) een backup van alle mails op pc gemaakt ook, zodat ik zelfs alle mails ouder dan bvb een jaar , kan verwijderen uit de mailclient, en indien later nodig , die kan opvissen uit oude backups (archieven welke ik op herschrijfbare dvd  brand)

Nog niet goed begrepen wat jou probleem is ?, zeg het dan eens duidelijk, gaat het over account op pc of over account op webserver dat mails verdwijnen 

:-)

Beste Fonz,

als je mijn eerste bericht goed leest, zie je dat het inderdaad duidelijk over mails die in mijn Postvak IN staan. 

“Nu merk ik dat in mijn Postvak in (zowel in Outlook als in de webmail) alle mail ouder dan 6 weken verdwenen zijn.”

Ik begrijp niet goed hoe je dit verkeerd kan begrijpen.

Wat je persoonlijk doet, doet hier eigenlijk niets toe. Indien jij de tijd hebt om 200 mails (verspreid over 4 accounts privé en professioneel, en niet allen bij Proximus) per dag mooi te rangschikken, goed voor jou. Maar ik heb die tijd niet. En ja, dan blijven er al eens mails in Postvak IN staan. In de jaren dat ik met e-mail werk heeft dit mij nooit een probleem opgeleverd. Aan de capaciteit van de mailserver kan het niet liggen (1.3GB van 50 GB gebruikt). Als Proximus zomaar kan beslissen om mails te verwijderen, had ik het graag geweten. 

Ik had toch ook vermeld dat het om een MAPI gaat, dan weet je toch dat het om een account op een webserver gaat (???).

Dus als je reactie is om te herhalen wat ik reeds geschreven heb, laat het dan maar….

Maar als met pop3 werkte vroeger dan waren de mails toch ook niet meer te vinden in postvak in op http://webmail.proximus.be of wel?

Dat klopt. Met de POP3 stonden de mails in de outlook op de oude laptop en werden ze daar bewaard, en niet meer op de webmail.

Met de IMAP (POP3 is niet meer mogelijk in Outlook365) blijven de mails op de server en wat je in Outlook365 ziet is eigenlijk wat er op de server staat…

Dus nu zijn er mails verdwenen van het Postvak IN op de webserver (en zie ik ze dus ook niet meer in Postvak IN in Outlook365). 

Reputatie 7
Badge +4

Heb je deze mailbox ook ingesteld op een ander toestel, vb gsm, tablet,.. ? Als je via IMAP werkt, kan je dezelfde mailbox beheren op verschillende toestellen, maar als je daar dan een mail verwijderd, verdwijnt die ook op de PC vermits het dezelfde mailbox is. 

Als je de POP instellingen gebruikt worden de mails onmiddellijk van de server verwijderd en vb enkel op je pc (of een ander toestel waarop je ze binnenhaalt) bewaard en kan je er vanop een ander toestel niets aan veranderen. Dan kan je deze mailbox enkel beheren op het toestel waarop die mailbox is ingesteld, in uw geval dus je PC. 

Proximus zal zelf nooit mails verwijderen uit je postvak in. 

@CaptainB Ik weet niet of dit eventueel een oplossing zou kunnen zijn voor je probleem

→ https://www.msoutlook.info/question/restore-downloaded-mail-to-mail-server

Maar als je op je oude computer ook nog onder pop3 wilt verder werken zou je die moeten instellen dat een kopie op de server moet blijven 

→ https://support.microsoft.com/en-us/office/read-pop3-email-messages-on-multiple-computers-cf375a53-a3df-47c8-b3b6-17f6139bd9d1

en natuurlijk de optie bvb remove from server after xx days niet aanvinken.

enfin ik heb maar effekes gegoogeld en hoop dat je er iets aan hebt!

Reageer