Sinds kort heb ik opnieuw Proximus laten aansluiten. Had in het begin de Fiber genomen maar door vele technische problemen ben ik weg gegaan. Nu zijn deze problemen inmiddels opgelost en ben ik terug opnieuw klant geworden. Dus daarvoor een pluim naar Proximus dat er geen technische problemen meer zijn.
Maar nu is het de vraag is mijn download snelheid niet te laag ??? Er word geadverteerd dat ik 8,5 Gbps aan download zou moeten hebben en 1,5 Gbps aan Upload. De upload is goed daar is geen probleem mee maar de download daar heb ik dan wel een groot verschil op. Is dit normaal ?
Zoals men ziet in de speedtest is de afwijking naar mijn inziens wel groot in de download. Ik had toch wel op zijn minst 8,2 of zelfs 8,4 Gbps verwacht.
Heb een rechtstreekse kabel verbonden aan de BBOX die naar een 10 Gbps switch gaat en vandaar een rechtstreekse kabel naar een Mac Studio die een ethernet aansluiting heeft van 10 Gbps. Ook die instellingen staan correct.
Bladzijde 1 / 1
En is anders niks meer aangesloten (behalve je apparaat waarmee je de speedtest doet) aan de Internet box en ook niks meer dat nog contact maakt via wifi van de Internet box. En ook niks in de achtergrond die in de achtergrond draait op dit apparaat.
Wat zijn de praktische snelheden die je zou moeten halen die aangegeven worden in MyProximus?
@Martin
ja er hangen andere toestellen aan de BBOX dat wil zeggen een kabel naar het Mesh wifi systeem maar die zitten op de 1 Gbps poorten. Er is maar één 10 Gbps poort en daar zit dus een rechtstreekse kabel aan naar die 10 Gbps switch.
De wifi op de BBOX gebruik ik niet aangezien ik een eigen Mesh wifi heb en die instellingen staan goed.
Aan die switch hangen nog andere toestellen ja maar die zijn op dit moment buiten gebruik om het beste en eerlijkste resultaat te krijgen.
@patrick1981 ik zie dat je snelheid 8500/1000 wordt aangegeven op Proximus, denk dat de lijn niet juist staat, je krijgt 1500 bijna als upload, daar zal wat van de download afgaan,
en denk dat het ook in de praktijk niet altijd de snelheid is dat ze vermelden, dat er wat verlies op zit, heb dit ook dat ik niet de volle snelheid krijg
@Luc.M
Kan jij hier enige info over geven ?
Of is er een moderator die hier op kan antwoorden ?
FYI: Daarvoor moet eerst een moderator langskomen op het forum, ze zijn niet voordurend nonstop aanwezig op het forum.
Of is er een moderator die hier op kan antwoorden ?
@patrick1981 Ik heb je lijn even nagekeken. Deze staat wel goed geconfigureerd, maar als ik een snelheidstest doe tot aan je modem krijg ik ook maar 2.6 Gbps downstream ipv de 8.5Gbps die geprogrammeerd is op uw lijn.
Kan je de fibermodem en internetbox eens herstarten ? Als dit geen verschil geeft gaan we iemand ter plaatse moeten sturen voor verder nazicht.
@HadewychT
Heb eens alles herstart maar ik merk in de download geen enkel verschil ook de upload is hetzelfde. Merken jullie in de lijn meting nu wel een verschil ? Of is er iets wat ik nog kan doen hier ?
Je kan altijd proberen door de ONT te resetten, 20sec reset knopje ingedrukt houden.
@Martin
De ONT , je bedoeld dat kleine witte kastje zoals op de foto hierboven of dat andere kastje waar de Fiber kabel op aangesloten zit ?
@patrick1981 Inderdaad de fibermodem
@Martin
Dank je , heb eens alles gereset zoals gezegd maar de download blijft hetzelfde. Ja ben er tevreden van dat is het punt niet geheel maar toch had ik 8,2 of 8,4 verwacht.
Nu dat blijkt dat er ook met de lijn meting van Proximus zelf ook lagere snelheden binnen komen lijkt het mij toch niet geheel correct allemaal.
Ik snap het ook niet goed dat PX maar 2.6 Gbps seconde meet en dat jij met de speedtest.net wel meer dan 8 Gbps meet!
@Martin
Dat is iets wat ik ook niet helemaal kan snappen. Als ze intern meten dat er 2,6 Gbps is dan zou ik ook geen hogere speedtest moeten hebben.
Zal eens zien wat ze morgen zeggen anders eens de klantendienst zelf contacteren hierover. Vind het een beetje raar op deze manier dat klopt.
Nu kan je zeggen die kleine afwijking die er is ligt aan de pc ja dat kan , maar dat is mas een gloednieuwe Mac Studio , of de kabel ergens niet goed of te lang daar kan ik dan wel inkomen. Ik zal anders eens een andere kabel nog proberen tussen de Mac en de Switch dat kan ik nog doen. Heb tussen die ONT en de BBOX al een andere kabel gedaan maar dat brengt geen verschil , is gereset ook de BBOX een grote reset gedaan.
@patrick1981 Mijn excuses voor de verwarring. Ik heb je speedtest foutief geïnterpreteerd en niet gezien dat je eigenlijk wel 8 Gbps haalde, was even niet goed wakker precies, of te druk bezig . Op onze test hier voor 8.5Mbps zit nog een foutmarge, maar meestal geeft die toch wel meer dan 4Gbps weer waardoor mijn verwarring. Dit geeft niet aan dat er een fout is op je lijn.
Om de meest juist waardes te zien op je speedtest, kan je best met een rechtstreekse kabel testen zonder extra toestellen aangesloten op je modem. Maar 8Gbps lijkt me toch wel ok. Je verliest altijd wat snelheid aan andere zaken (TV, ander toestellen, controlebits,...)
@HadewychT
Zal die testen eens doen geen probleem.
Had de klantendienst ook eens gesproken en die zagen ook fouten op de lijn en die gingen een happy House sturen maar heb nog niks gehoord.
Ik zal al wel eens testen hoe en wat precies.
@HadewychT
De download snelheid aan de BBOX rechtstreeks is hetzelfde.
Weet nu niet of het verschil wat er is zo groot moet zijn of niet. Moet ik nog wachten op die Happy House..?
Ben tevreden dat is het probleem niet enkel viel het mij op dat het verschil van 8,5 Gbps zo groot is het ‘verlies’. Had verwacht 8,2 Gbps of 8,4 Gbps te ontvangen.
Eigenlijk kan dit ook afhangen via welke servers die speedtest passeert.
Als ik jou speedtesten neem kom ik zelfs lager uit.
Zoals ik al eerder had aangegeven ik ben tevreden en het is niet om te willen klagen maar het viel gewoon op dat er een groot verschil op zat. Bij Telenet zou ik 1 Gbps moeten hebben enkel had ik altijd 950 Mbps dus dat verschil was kleiner. allemaal met dezelfde apparatuur.
Maar goed het is zo als het is hé ik heb via de speedtest op de pc 8 Gbps , allee iets hoger. De upload daarin tegen is ook perfect. Ik ben er op vooruit gegaan en dat is wat telt want daarvoor heb ik de Fiber ook genomen om er op vooruit te gaan.
@patrick1981
Je kan ook nog eens met deze testen.
Die geeft bij steeds iets hoger resultaat . Ik weet ook niet waarom.
Omdat verschillende manieren zijn om je snelheid te te testen zo zijn er die tijdens de test kleine bestanden achtereen testen met vervolgens grote bestanden enz… wat het gemiddeld resultaat kan beïnvloeden, maar een speediest kan variëren ook via welke servers dit gebeurt (daarom dat sommigen je de keuze laten om uit servers te kiezen en anderen kiezen bij default de op dit moment volgens hen de snelste) en kan ook verschillen op welk moment van de dag enz.. Ook je browser kan de snelheid beïnvloeden waarmee je de meting doet. Kort gezegd het geeft je ongeveer toch een idee van je lijnsnelheid en moet in feite niet op de komma na juist zijn.
NB: bv gpon is een shared medium en bij bepaalde piekmomenten kan dit ook je snelheid wat beïnvloeden.
Beste allemaal , ik ga het er bij laten.
Verschillende speedtesten gedaan en de ene al wat meer dan de andere maar uiteindelijk komen ze op hetzelfde neer.
Er zal wat ‘verlies’ zijn oké meer dan ik had verwacht maar goed ik ben niet ontevreden laat dat duidelijk zijn. Er zijn dingen nagezien voor mij waarvoor dank door de moderators maar alles eruit halen gaat nu eenmaal niet.
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.