Vraag

De nieuwe WiFi


Reputatie 1
Badge

Beste mensen

Ik krijg zojuist een mailtje waarin de vermelding staat “Hoe activeer je de nieuwe slimme Proximus wifi?” heel nieuwsgierig ga ik kijken en kom ik op filmpje waar een uitleg staat wat ik zou moeten doen….

Hieruit blijkt dat alles op de frequentie 2.4 moet gezet worden….

Niettegenstaande de ik steeds gehoord en gelezen heb dat de 5.0 frequentie sterker is …..

En wat met mijn Wifi bridge waar mijn TV decoder aanhangt die werkt alleen maar op de 5.0 frequentie?

Graag van iemand een duidelijk antwoord.

 

Mvg,

Choreftis


69 reacties

@Choreftis De 5.0 valt niet weg het wifi.5.0 krijgt gewoon de zelfde draadloze netwerknaam zoals de de wifi2.4

Smart wifi = "One SSID" wil zeggen dat er één en de zelfde wifi netwerknaam (SSID) uitgezonden wordt,
              namelijk: “wifi-2.4-xxxx” voor beide wifi banden 2.4 & 5.0 Mhz.

  • Deze geïntegreerde functie ("Smart wifi") zou ervoor moeten zorgen dat alle
    WiFi-clients automatisch overschakelen naar de meest
    optimale frequentieband (2,4- en 5 GHz-frequentieband) om altijd de beste WiFi-verbinding te kunnen gebruiken.

Moest je problemen krijgen met de wifi bridge dan reset je deze beste eens

➕ WIFI BRIDGE resetten:
https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wfb_reset/particulieren/support/televisie/tv-een-probleem-oplossen/uw-toestellen-heropstarten-of-resetten/uw-wi-fi-bridge-resetten.html  

 

Moest je dan toch uiteindelijk nog problemen ondervinden kun je slimme wifi = smart wifi = One  SSID deactiveren

One SSID deactiveren:
dit kun je gewoon via de bbox3 zijn Grafische User Web Interface, door te surfen naar http://192.168.1.1
(inloggen als User met User wachtwoord dat op een sticker van je bbox staat)
klik op de "One SSID" banner en dan op "OK".
Hiermee is One SSID uitgeschakeld,
      (PS: Op iedentiek de zelfde manier kan "One SSID" weer geactiveerd worden)
Na deactivatie kan je weer verschillende namen kiezen voor de verschillende wifi frequentie banden en tevens de WiFi kanalen terug wijzigen indien je dit wenst of nodig lijkt.
Ook kan je later indien gewenst "One SSID" terug activeren, bv. nadat de oorzaak zou gevonden zijn van het probleem

Reputatie 6
Badge +3

Je moet sowieso terug een hersynchronisatie doen via de WPS knop op de Wi-Fi bridge. 2 seconde de WPS knop ingedrukt houden tot die begint te flikkeren en dan binnen 2 minuten de WPS knop 2 seconden ingedrukt houden op de bbox dan is alles weer verbonden.

En ook voor sommige andere toestellen die op wifi-5.0 werkten ook natrekken of ze bij de inschakeling van smart wifi voor wifi-2.4 gekozen hebben.

Reputatie 1
Badge

Dank u samen, zal het eens proberen.

Mvg

 

Reputatie 1
Badge

Alles prima, ware het niet dat ik nu een probleem heb met mijn repeater, want die geeft nu geen 5.0 frequentie meer door, dat is wel jammer. Nu nog een slimme repeater uitvinden.…

 

Een update, het is me via de repeater app gelukt hem toch de 5.0 te laten zien en gebruiken. 

Mvg,

Choreftis

 

heb je die ook laten opnieuw synchroniseren op je bbox via de WPS methode

Reputatie 1
Badge

Sorry Martin we waren even naast mekaar bezig. Ik heb zoeven een update gemeld dat het toch gelukt is.

Toch bedankt voor de moeite.

Mvg

@Choreftis Een vraagje uit interesse, wat heb je dan juist moeten doen/veranderen of instellen via de repeater app?

Reputatie 1
Badge

Ja, misschien berustte het op een misverstand vanwege de repeater, want ik zag wel de naam Choreftis-1_EXT voor de 2.4 maar geen Choreftis-2_EXT voor de 5.0. Dan heb ik via de app de naam aangepast, want die stond op Choreftis-1, hetzelfde als op de modem en daarmee...en toen zag ik hem wel staan en was alles in orde.

Kan zoals je zegt al eens van pas komen.

Grts en nogmaals bedankt,

Choreftis/Jean-Pierre.

@Choreftis heb je ook een speedtest gedaan → pxs.speedtestcustom.com
eens via Choreftis-1_EXT
en dan ook via  Choreftis-2_EXT
om eens te vergelijken 

Reputatie 1
Badge

Via mijn Smartphone op mijn terras, dan zit ik nog een 4 tal meter plus een muur van de repeater, terloops een TP-link, en dan heb ik op Choreftis-1_EXT 72 Mbps en via Choreftis-2_EXT heb ik 150 Mbps, toch een behoorlijk verschil niet?

Ha ja terloops, als ik naar de WiFi van de modem ga, maar die staat dan nog een paar meter en een muur verder, dan heb ik maar 52 Mbps....

@Choreftis Dat is nu net de moeilijkheid dat eens je bbox op smart wifi staat, je niet direct als je op een bepaalde plaats zit, kunt een speedtest doen eens op 2.4 en dan eens op 5.0 via de wifi van je bbox, om zo eens vlug te kunnen checken of er wel over de beste wifi band van de bbox een wifi verbinding gemaakt werd!

Reputatie 1
Badge

Voorlopig weinig tijd zal het moeten uitstellen. Maar hoe zit dat met de bbox daar zie ik maar een WiFi naam op??

@Choreftis Dat is inderdaad het geval van het moment dat je smartwifi ingeschakeld hebt dan wordt de zelfde wifi naam  gebruikt voor het wifi signaal dat hij uitzendt op 2.4 en op 5.0 zodat je de indruk krijgt dat er maar één wifi signaal uitgezonden wordt maar er worden daadwerkelijk 2 wifi signalen uitgezonden zowel op 2.4 Mhz alsook op 5.0 Mhz .

Daarom dat we spreken over smart wifi want de bbox zou zo slim moeten zijn dat hij met een toestel communiceert op die wifi frequent die de beste prestaties oplevert, dit is althans de theorie.

Daarom dat ik daar juist aanhaalde dat het niet simpel mer is om bvb met je smartphone eens vlug een speedtest te doen via de bbox op 2.4 en ook eens op 5.0 als je op een bepaalde plaats staat tov de bbox omdat je maar voor één wifi naam kunt kiezen die de bbox uitzendt en kan je niet zelf kiezen voor 2.4 of 5.0. wat je natuurlijk wel kon als smart wifi niet actief stond op je bbox.

 

Wat ik nog niet uitgetest heb is als je vroeger vooraleer de bbox op smartwifi stond en je de naam zelf gekozen had voor 2.4 en een andere voor 5.0 bvb respectievelijk als voorbeeld voor wifi op 2.4 de naam mijn-wifi-2.4 en voor de 5.0 mijn-wifi-5.0 of de naam dan bij het inschakelen van smartwifi (One SSID) op de bbox,
of de naam dan ook voor beide wifi’s “mijn-wifi-2.4” wordt ; ik veronderstel van wel maar nog niet geprobeerd op mijn bbox. 

In ieder geval als je niet zelf de namen van de wifi’s veranderd hebt op de bbox dan stan die default op wifi-2.4-xxxx en wifi-5.0-xxxx en bij het activeren wordt de gemeenschapelijke naam voor beide uitgezonden wifi’s wifi-2.4-xxxx , wat natuurlijk voor velen verwarrend is en dat ze denken dat er geen wifi meer op 5.0 uitgezonden wordt!

 

Reputatie 1
Badge

Beste Martin, ik heb op mijn inbox ingelogd een daar zie bij One SSID de twee frequenties staan, de 5.0 noemt daar WiFi-5.0-3B29, alleen deze komt niet voor in mijn FiFi netwerken van geen enkel apparaat????

Reputatie 7
Badge +4

Ik vermoed onderstaande

OneSSID enabled (zie vorige pagina op uw Bbox)

uw 2 Wifi netwerken zijn WiFi-2.4-3B29 en WiFi-5.0-B29

Indien OneSSID disabled ziet u beide, indien OneSSID enabled ziet u enkel WiFi-2.4-3B29 maar wordt deze SSID gebruikt voor én 2.4 én 5.0

 

In de mij vrij recent geleverde Bbox3 V+ is het OneSSID netwerk van het type WiFi-home-xxxx

Bij OneSSID disabled wordt het WFi-home-xxxx voor 2.4 en WiFi-5.0-xxxx voor 5.0

 

Beste Martin, ik heb op mijn inbox ingelogd een daar zie bij One SSID de twee frequenties staan, de 5.0 noemt daar WiFi-5.0-3B29, alleen deze komt niet voor in mijn FiFi netwerken van geen enkel apparaat????

@Choreftis als One SSID disabled is,  zie screenshot hieronder (purper banner / One SSID)  :

hier is One SSID disabled (gedeactiveerd) dus geen smart wifi 

dan vind je onder deze purper banner twee kolommen
links deze voor wifi-2.4 xxxx  waar je in deze lijst al de apparaten ziet staan die verbinding maken op 2.4 met je bbox
en de rechtse kolom het zelfde maar voor voor de wifi-5.0 xxxx en de apparaten die verbinding maken op 5.0 met je bbox

 

als je op de banner Enabled (geactiveerd) ziet staan dan heb daaronder maar één kolom :
wifi-2.4 xxxx
en daaronder de apparaten die ofwel verbinding maken met 2.4 van de bbox alsook deze die verbinding maken op 5.0 van de bbox 

bvb kun je daar tweemaal het zelfde apparaat zien staan met de zelfde naam laptopEnvy maar bij de ene staat het MAC adres van die laptop zijn wifi2.4 kaart en bij de tweede het MAC adres van zijn wifi5.0 draadloze kaart

Dir voorbeeld is van een bbox3V+ maar recentere versies zal je daar in deze ene kolom onder de banner niet meer wifi-2.4 xxxx maar wifi-home-xxxx 

Wat ook zorgt voor minder verwarring zoals aangezien die niet meer specifiek de naam 2.4 draagt maar een algemene naam die verwijst naar zowel het 2.4 en 5.0 wifi signaal die de bbox blijft uitzenden zelfs al staat die in “one ssid” = “wifi-home-xxxx”

Reputatie 6
Badge +3

@Martin  :  Klopt inderdaad.Wanneer je de SSID naam gewijzigd hebt  dan blijft die hetzelfde als de naam van de 2.4 Ghz verbinding  wanneer je oneSSID inschakelt. Het is deze SSID naam die overgenomen wordt.

Zie hier:

oneSSID

 

inderdaad ik had de test daarnet ook gedaan als ik de bovenstaande screenshots gemaakt heb om de banner met One ssid actief en de banner met one ssid gedeactiveerd , hier te posten voor mijn uitleg in de vorige post voor @Choreftis 

Voor de bboxen die nu het one SSID = wifi-home-xxxx krijgen daar kan ik het natuurlijk niet uitesten

Reputatie 1
Badge

Nog even iets getest, want ik moet seffens weg, als ik de One SSID uitschakel en ik bekijk de snelheid, is dat 72 Mbps voor de 2.4 en 150 Mbps voor de 5.0.

Als ik de One SSID terug inschakel heb ik 150 Mbps, dus dan zal hij wel op 5.0 staan, niet?

Reputatie 7
Badge +4

Ja maar ik ben wel verbaasd over die snelheden (tenzij u een fiber aansluiting hebt)

Ja als het geen fiber is dan is er toch een wonder gebeurd denk ik zo of zitten ze al met VFast :slight_smile:

Reageer