Skip to main content

Hallo iedereen, ik vroeg me af of iemand al een nieuwe internet gateway / box in huis heeft, en of in de webui iets te vinden valt over “bridgen”, ik verwacht ergens een MAC adres in te geven dat rechtstreeks gebridged wordt voor publiek ip adres te krijgen zonder PPPoE nodig te hebben.

 

@driesmp 
ter info: zelf heb ik geen Internet box maar een bbox3v+ , op de site van Proximus vind ik het volgende:

Internet Box

Maak verbinding met MyProximus op het web.

Ga naar je Internet product

Scroll naar beneden naar Geavanceerde instellingen.

Bij Netwerk activeer je Bridged LAN Host.

Vul het MAC-adres van je router in.

Sluit je privé router via de LAN1 uitgang (met het label Bridge) van de Internet Box aan op de WAN ingang van de privé router.

Verander de LAN IP instellingen van je privé router zodat het broadcast domein anders is dan dat van de Internet Box (192.168.128.1/23).

bron: Je privérouter instellen


Oh amai, volledig gemist. Bedankt, exact wat ik nodig had, tijd om er eentje aan te vragen bij Proximus!


Hallo iedereen, ik vroeg me af of iemand al een nieuwe internet gateway / box in huis heeft, en of in de webui iets te vinden valt over “bridgen”

De nieuwe internet box heeft geen web interface, alles moet via "My Proximus," ingesteld worden


@driesmp 
ter info: zelf heb ik geen Internet box maar een bbox3v+ , op de site van Proximus vind ik het volgende:

Internet Box

Maak verbinding met MyProximus op het web.

Ga naar je Internet product

Scroll naar beneden naar Geavanceerde instellingen.

Bij Netwerk activeer je Bridged LAN Host.

Vul het MAC-adres van je router in.

Sluit je privé router via de LAN1 uitgang (met het label Bridge) van de Internet Box aan op de WAN ingang van de privé router.

Verander de LAN IP instellingen van je privé router zodat het broadcast domein anders is dan dat van de Internet Box (192.168.128.1/23).

bron: Je privérouter instellen

 

Proximus gebruikt dus 192.168.128.1/23, met 128.1 - 128.127 voor hun eigen toestellen, 128.128 - 128.254 voor statische adressen en 129.0 - 254 voor DHCP. Wij zijn onlangs overgeschakeld van Telenet die een heel ander bereik hanteren waardoor al de camera’s, NVR, deuropeners… (die op een vast ip-adres zaten) allemaal geherconfigureerd zijn geweest. Nu zou ik een eigen Unifi router willen plaatsen zodat ik het netwerk verder kan segmenteren in aparte VLAN’s omdat er ook nog een publiek netwerk bijkomt. 

 

Met uw post zie ik dat het inderdaad mogelijk is om een eigen router te plaatsen door Bridged LAN Host te activeren en een ander broadcast domein in te stellen. Nu vroeg ik mij af, omdat die mensen van de camera’s net zijn langsgeweest en al de access points ook al geconfigureerd zijn, of het mogelijk is om het 192.168.128.1/23 domein op de privé router over te nemen (waardoor ik mijn configuratie kan behouden), maar het broadcast domein van Proximus in MyProximus aan te passen?

 

Concreet zou ik dan de privé netwerkconfiguratie veranderen naar 192.168.0.1/23 (IP internetbox) wat mij een bereik geeft van 192.168.0.1 - 192.168.1.254.
DHCPv4 Privé Pool: 192.168.1.0 - 192.168.1.254, DNSv4 server: 192.168.0.1

DHCPv4 Operator Pool: 192.168.0.2 - 192.168.0.127

Secundair subnet uitschakelen, want er zijn geen oude Proximus toestellen. Kan ik dit doen zodat alles blijft werken, ik kan ook met zekerheid zeggen dat er nooit TV of range extenders e.d. zullen worden geplaatst.

 


Met uw post zie ik dat het inderdaad mogelijk is om een eigen router te plaatsen door Bridged LAN Host te activeren en een ander broadcast domein in te stellen. Nu vroeg ik mij af, omdat die mensen van de camera’s net zijn langsgeweest en al de access points ook al geconfigureerd zijn, of het mogelijk is om het 192.168.128.1/23 domein op de privé router over te nemen (waardoor ik mijn configuratie kan behouden), maar het broadcast domein van Proximus in MyProximus aan te passen?

 

Ja, dat is perfect mogelijk, indien jouw eigen router een /23 subnet accepteert

 

Concreet zou ik dan de privé netwerkconfiguratie veranderen naar 192.168.0.1/23 (IP internetbox) wat mij een bereik geeft van 192.168.0.1 - 192.168.1.254.

DHCPv4 Privé Pool: 192.168.1.0 - 192.168.1.254, DNSv4 server: 192.168.0.1

DHCPv4 Operator Pool: 192.168.0.2 - 192.168.0.127

 

Wat je voorstelt is inderdaad mogelijk, maar waarom zo ingewikkeld maken?

Zet gewoon DHCP uit op de Proximus Internet Box?

Er zal op jouw Proximus Internetbox maar één toestel aangesloten worden, namelijk je eigen router.


@Denulle 

Heb je VDSL2 of een Fiber aansluiting?

Indien Fiber, kan je uw eigen router gewoon aansluiten op de ONT (Proximus Fiber modem)

WAN poort instellen op VLAN20 en DHCP. Je eigen router krijgt dan een publiek IP adres.

Welke range je gebruikt voor jouw lokaal netwerk is jouw keuze


Wij hebben net Fiber. Ik zou een Unifi gateway Ultra gebruiken, ik denk dat die VLAN tagging ondersteunt. Dus bij VLAN ID moet ik gewoon 20 zetten en dan kan ik het broadcast domein gewoon op .128/23 zetten zoals hierboven gezegd en dan zou alles moeten blijven werken?

 


&

VLAN tagging to fiber | Ubiquiti Community

 

= dus ja 


Je bent me voor, ik had juist het zelfde gevonden op het frans forum :-)


Reageer