Vraag

Beveiliging van mailbox - phishing mail??

  • 22 September 2023
  • 9 reacties
  • 728 Bekeken

Ik kreeg een mail van Proximus <info@news.proximus.com>"Beveilig nu je mailbox: pas je instellingen aan" - is dit Phishing? zoals ze beweren op 0800 22800?? De instellingen zoals voorgesteld "http://relay.proximus.be Port 587 etc... maar deze werken niet met een @skynet.be mail adres. 

Op Tel Nr 0800 22800 zijn ze overtuigd dat dit een phishing mail is. Klopt dit?


9 reacties

@EddyR  dit is wel een officieel mail adres van Proximus,   gaat het niet om dit hier 

→ Bescherm je mailbox om e-mails te versturen | Proximus

E-mail instellen op je gsm, tablet of computer | Proximus

Dit werkt in ieder geval bij mij voor skynet mail adres

Ik heb hierover eea te zeggen! Ik heb die mail ook gekregen en ik dacht eerst ook aan phishing!

Maar blijkbaar wil Proximus af van de POP3 accounts ten voordele van IMAP! Hier gaan veel gebruikers nog over struikelen denk ik!

Het probleem is dat hun smtp server alle soorten kuren heeft en het heeft mij 2 dagen gekost om  zowel de allernieuwste Thunderbird app als mijn oude Eudora email client te overtuigen dat ze onder IMAP konden communiceren.

De relay.proximus.be heeft nogal wat noten op de zang daar waar het SSL/TLS protocol betreft en het aanvaarden van certificaten en helemaal kosher lijkt het niet altijd te werken. 

Het “stuur een mail aan uzelf” via webmail duurde 6 MINUTEN voor eigenlijk een broekzak/vestzak overdracht van mail! 

Nu ja, wie de settings voor Eudora wil, daar kan ik helpen.

BTW een paar dagen terug gaf de Proximus server en bij automatische config in Thunderbird als smtp protocol poort 465 en SSL/TLS op en niet 587 en STARTTLS.

Dank voor de reactie. Ik heb intussen een IT expert van Proximus in de chat gekregen en antwoord op mijn post: inderdaad GEEN phishing (zoals nochtans de Proximus hulplijn op 0800 22800 beweerde (om ervan af te zijn denk ik...).

Indien je nog een “oud” skynet.be adres bezit zoals ik, mag je de instellingen van de inkomende server laten zoals het was (bij mij POP etc….) maar voor de uitgaande server moet je relay.skynet.be instellen + poort 587 + STARTTLS, dan SPA uitschakelen en de volgende optie inschakelen: “Voor uitgaande server is verificatie vereist (SMTP) en “aanmelden met gebruikersnaam en wachtwoord (en dit invullen de eerste keer)”. Daarna liep alles ok. Enkele testen uitgevoerd etc. Leek me nu in orde. Dank aan de “hulp van de 2de lijn” bij Proximus (daar zitten blijkbaar de experten die er WEL iets van kennen) !

Bedankt voor je feedback

&

louter ter bijkomende info:

Volgens mij mag je ook relay.proximus.be gebruiken want zo werkt het bij mij tenslotte zonder problemen met mijn oud skynet.be mail adres , maar soit als het met relay.skynet.be ook werkt zoveel te beter.

...

Indien je nog een “oud” skynet.be adres bezit zoals ik, mag je de instellingen van de inkomende server laten zoals het was (bij mij POP etc….) maar voor de uitgaande server moet je relay.skynet.be instellen + poort 587 + STARTTLS, …

Dat hadden ze er dan wel mogen bij schrijven dat men niet noodzakelijk de ganse boel moet omturnen naar IMAP! 

Ik heb nog een skynet adres, een upgrade van het oude Belgacom adres dacht ik …

Ik heb lang geleden relay.skynet.be al vervangen door relay.proximus.be want die doorverwijzing liep op een gegeven moment behoorlijk mank. Maar ja, niet de eerste keer dat PX DNS op één been loopt! 

Ik ga dus terugvallen op POP denk ik … als ik nu maar van mijn locale IMAP folders vanaf geraak! … 

Reputatie 7
Badge +4

@Regulus ter info

op het FR-forum werd door de community mgr vermeld dat Proximus op termijn (begin 2024?) nog enkel IMAP zal ondersteunen (niet langer POP) 

Ik vind het betrokken bericht evenwel niet direct meer terug tussen alle aldaar vermelde vragen/bemerkingen aangaande Proximus-mail

Reputatie 7
Badge +3

@Regulus ter info

op het FR-forum werd door de community mgr vermeld dat Proximus op termijn (begin 2024?) nog enkel IMAP zal ondersteunen (niet langer POP) 

Ik vind het betrokken bericht evenwel niet direct meer terug tussen alle aldaar vermelde vragen/bemerkingen aangaande Proximus-mail

Le saviez-vous ? Authentification des mailbox pour les anciennes adresses e-mail | Proximus Forum

 

Bedankt voor de bevestiging … Nu ja, ik kan het begrijpen hoor, IMAP valt wel iets beter te beveiligen en tal van e-mail providers zijn al een tijdje voor OAuth2 beveiligingsprotocol gegaan. Ik vrees echter dat dat ook geimplementeerd zal worden, dat dan de klachten over email zullen ver100voudigen! 😂

Als de PX smtp servers dan maar niet zoveel bokkensprongen meer maken! 😉

Reageer