Vraag

BBox3 LAN poort snelheden instabiel

  • 10 March 2021
  • 13 reacties
  • 1003 Bekeken

Beste, 

 

Ik heb thuis een Bbox3 modem. Sinds een tijdje is mijn Interne LAN snelheid trager en trager aan het worden. Van mijn vaste PC naar mijn NAS haalt hij nog maar 10 mbps (beide hebben een gigabit poort en zou snelheden tussen de 50 a 80 mbps moeten halen). 

 

Beide zitten met een degelijke CAT5e kabel rechtstreeks in de modem. (kabel al vervangen en gewisseld om te testen, andere poorten etc). 

De lichtjes vanachter op de modem wisselen ook willekeurig oranje/groen bij hersteken kabels/heropstarten modem. Soms krijg ik 100 mbps , soms 1000. zowel op vaste PC , laptop , NAS, decoder/… De modem is duidelijk het noorden kwijt bij het toewijzen van de juiste snelheden aan de juiste poorten. 

Om helemaal zeker te zijn heb ik even een gigabit switch geleend en alles verbonden , dan is de snelheid tussen al mijn apparaten prima , word 1000 mbps direct herkend en kan ik kopieren aan de verwachte snelheden. 

Waar kan dit aan liggen bij de modem? defect/te vervangen? Ik heb namelijk niet meer LAN poorten nodig dan er aan de bbox zitten dus heb niet de behoefte om een switch te hangen en bovendien zou het gewoon moeten werken. 

Oh ja, geen realtek netwerk adapter in de vaste PC, en voor zover het iets uitmaakt geen 100 mbps oude apparaten in het netwerk. 

 

Bedankt voor de input


13 reacties

de bbox ook al gereset = 20 sec reset knopje achteraan ingedrukt houden en pas loslaten als vooraan alleen nog de power led blijft oplichten.

heb je ook de test gedaan met identiek de zelfde toestellen aangesloten op de lanpoorten  op de bbox als op de switch.

Beste, 

 

BBOX reset gedaan, geen verschil, identieke toestellen op de switch geven 1 gbit verbinding en werken prima kopier snelheden PC naar NAS over de swicth 50 - 80 mb/s. Zodra ik ze via de bbox met elkaar verbind is het maar 100 mbps (snelheid blijft hangen op 10 mb/s), zelfde kabels. De uplink van mijn switch naar de bbox geeft ook idem probleem dat deze op 100 mbps blijft hangen ipv gigabit. 

2x reset bbox gedaan geen verschil

je hebt toch een bbox3 veronderstel ik toch

NB: morgen kunnen de prox forummedewerkers je verder helpen als ze hier de draad opnemen

Tis zeker een BBox 3 , ik hoop inderdaad dat iemand het even oppikt morgen :) 

het bbox LAN  lampje  licht Groen op als je op 1 Gb/s zit en Geel op 100 Mb/s verbinding dacht ik of is het nu net omgekeerd, ik begin te twijfelen :thinking:

Groen op 1 GBPS, geel op 100 MB, net gecontroleerd

@JMartens bedankt voor de feedback dan was mijn eerste gedacht toch het juiste :relaxed:

mss gaan de Prox forummedewerkers straks voorstellen om de bbox eens om te ruilen, tegenwoordig is het de bbox3V+ van Sagemcom

@JMartens er klopt bij mij toch ook iets niet als ik mijn laptop met 1Gbps ethernet adapter kaart aan de Lan poort van mijn bbox3v+ aansluit, dan licht die led geel op en niet groen zoals bij deze waar de decoder insteekt !!! 
Ik heb nu wel niks dat aangesloten (bv. Nas) om de snelheid te kunnen meten op mijn lokaal Lan. 

kijk eens in windows bij de adapterinstelling en kijk of de link 1 GBPS of 100mbps is, daar ben je zeker, 

 

Los van de kleuren die de bbox geeft want deze springen op en neer, soms als ik mijn desktop erin steek groen, dan weer eruit en in andere poort dan weer geel. dan weer andere kabel groen. Snelheid kopieren via BBox zit vast op 10 a 12 Mbps, via de switch 50/80

 

Op mijn switch kan ik met eender welke kabel in eender welke poort met beide PC’s in de switch 50/80 Mbps halen kopieren naar de NAS en terug. Theoretisch zou het zelfs 125 Mbps kunnen zijn maar daar zit de grens van de NAS zowat met kopieren naar RAID HDD spinning disks

 

 

kijk eens in windows bij de adapterinstelling en kijk of de link 1 GBPS of 100mbps is, daar ben je zeker,     
…       ….

Daar had ik inderdaad gekeken en zelf eens vast gezet op 1Gbps ipv automatische speeddetectie maar lan led blijft geel oplichten ook met andere utp kabel geprobeerd nu en blijft geel oplichten, toch ook iets dat niet 100% goed werkt dan in de bbox3v+ !

Ik denk ook inderdaad dat het een bug is met de speeddetectie op de LAN poorten, soms wel soms niet, 

 

Weet alleen niet of het software bug is of dat mijn bbox slecht is. Feit is wel als ik de bbox uit de vergelijking haal ik geen problemen heb. Maar die heb ik wel nodig natuurlijk. 

Ik zou het permanent met een switch kunnen oplossen door alles daar op in te pluggen en dan 1 uplink van de bbox naar de switch tegen 100 mbps. Maar dan is alles wat door de wifi naar de nas gaat (foto en video app) ook gelimiteerd op 100 mbps tenzijn ik nog eens een apart wifi acces point zet. En dat kan niet de bedoeling zijn :wink:

 

Ik wil gewoon een bbox met werkende gigabit poorten 24/7

Reputatie 1

Hi,

Ik zit met hetzelfde probleem! Slechts één van de vier ethernetaansluitingen werkt op Gigabit snelheid!

Heb deze kabel op de andere 3 poorten getest, en deze geeft telkens de Giga snelheid ! Deze kabel vertrekt vanaf de BBox 3 V+ rechtstreeks naar de TV-Decoder in de living. De andere 3 poorten blijven op 100mb ( geel) , deze aansluitingen gaan naar mijn iMac met Gigabitpoort, naar mijn NAS met Gigabitpoort en de derde naar een 5 poort Gigabit switch. Op die switch is een printer aangesloten ( 100 mb poort ) en een CAT 6 kabel die ook naar de Living gaat, deze is aangesloten op een andere 8 poorts Gigabit switch. Het signaal dat daar binnenkomt zou ook Gigabit snelheid moeten hebben, maar de led kleurt GEEL !!. 

Op  de 8 poort switch staat Audio Netwerk Receiver / TV / Apple TV . Raar, enkel bij de aansluiting van de Apple TV is de led Groen! De andere Geel, maar dat kan kloppen, want deze hebben GEEN Gigabit Ethernetpoort ! - De Apple TV wel.

Alle ethernet kabels zijn CAT 6. Heb deze nog eens uitgetest, alles prima !

Als ik hier niet uitkom, is er dan een mogelijkheid een andere ADSL modem/router te koppelen met het proximus netwerk? Heb gehoord dat die AVM FRITZ!Boxen van goede kwaliteit zijn!

Heeft hier iemand ervaring mee?

 

Tip: Op het www.userbase.be forum zijn er veel die ervaring hebben met de Fritz!box best daar eens je licht opsteken of je vragen stellen. 

bv hier vind je ook wat uitleg

→ Op de website van EDPNet staat een volledige lijst: Welke modems kan ik gebruiken.

→ Fritzbox 7590/7530/6890 LTE whitelisting + Supervectoring 35b - Userbase
→ Fritz!Box en Proximus TV - Userbase
→ Fritz!Box en Proximus TV: dynamic bridge - Userbase

in zoverre ik nog op de hoogte ben zit het probleem met de fritzbox nog altijd door het feit dat je decoder V5C/V6/V7 niet werkt tenzij je de bbox3 er laat tussen staan en daar je decoder op aansluit.

Wat ik mij nu afvraag indien de detectie van ethernetpoort verkeerd is en geel oplicht of er dan toch mss Gb wordt doorgestuurd ?

Reageer