Vraag

BBox 3V+ herstart spontaan


Sinds enkele weken herstart mijn BBox 3V+ zich regelmatig spontaan, waardoor ik enkele minuten zonder internet en televisie val. Dit gebeurt op schijnbaar willekeurige momenten doorheen de dag; midden in een conference call, tijdens tv kijken, … Buiten dit spontaan herstarten werkt alles naar behoren: goede ping, normale snelheid.

Ik heb geen recente aanpassingen gemaakt aan mijn netwerk-infrastructuur of -configuratie, dus er is voor mij geen duidelijke oorzaak. Aangezien er geen logbestanden beschikbaar zijn op de BBox (althans voor klanten), zit ik vast. Heeft iemand een idee waaraan dit kan liggen? Een soft -of hardware-probleem?

 


117 reacties

Reputatie 2

Het is zeker een herstart want de instellingen zijn niet terug naar fabrieksinstellingen, b.v. namen van WiFi netwerken.

IP adressen zijn bij mij ook geen probleem in de zin van dubbels.

Fingers croossed maar vandaag tot nu toe geen reboot. 

draaien er geen P2P programma’s op de achtergrond die veel parallel connecties maken

Reputatie 2

Dag Martin,

Nee hoor. Maar ik dacht ook eventjes aan publieke hotspots. Gebruikt Proximus niet mijn router voor Public WiFi?

Reputatie 3
Badge

Technieker (zeer behulpzaam en vriendelijk!)  is net de deur uit.  Stelt inderdaad vast dat de modem meerdere keren per dag heropstart. Niets kunnen vinden wat de oorzaak zou kunnen zijn.   Dit maakt het nog erger…. dus gewoon “ondergaan” en rustig maandelijks je abo blijven betalen.

Na de laatste heropstart gisteren heb ik een reset (terug naar factory settings)  gedaan en sedert dan is er geen spontane heropstart meer, maar kan puur toeval zijn.  Ik zit al te wachten op de volgende. Ik bekijk via Apple TV en dan krijg je bovenaan rechts zo’n irritant grijs kadertje :  geen netwerkverbinding.

 

Vermits onze problemen zou gelijklopend zijn, hou me aub mee op de hoogte van de situatie.  Na dit bezoek ben ik nog meer overtuigd dat het nooit opgelost zal worden. :-(

Dag Martin,

Gebruikt Proximus niet mijn router voor Public WiFi?

Dat wel maar via Public wifi wordt de snelheid ingetoomd als je bvb via lokaal netwerk veel volume zou downloden.

Reputatie 2

Technieker (zeer behulpzaam en vriendelijk!)  is net de deur uit.  Stelt inderdaad vast dat de modem meerdere keren per dag heropstart. Niets kunnen vinden wat de oorzaak zou kunnen zijn.   Dit maakt het nog erger…. dus gewoon “ondergaan” en rustig maandelijks je abo blijven betalen.

Na de laatste heropstart gisteren heb ik een reset (terug naar factory settings)  gedaan en sedert dan is er geen spontane heropstart meer, maar kan puur toeval zijn.  Ik zit al te wachten op de volgende. Ik bekijk via Apple TV en dan krijg je bovenaan rechts zo’n irritant grijs kadertje :  geen netwerkverbinding.

 

Vermits onze problemen zou gelijklopend zijn, hou me aub mee op de hoogte van de situatie.  Na dit bezoek ben ik nog meer overtuigd dat het nooit opgelost zal worden. :-(

Zeker, ik hou je op de hoogte. Vandaag, tot dit moment, geen probleem (na actie gisteren met One SSID).

Vraagje: heeft de technieker ook een reset/reboot gedaan van de Fiber modem? (als je Fiber heeft, klein zwart doosje voor de bbox, met een UTP kabel naar de bbox- WLAN).

Reputatie 3
Badge

Heb spijtig genoeg nog geen Fiber (niet beschikbaar).  Technieker heeft letterlijk NIETS gedaan buiten op z’n computer kijken.   Heb gisteren wel zelf een reset (to factory settings) gedaan.  Succes !

Reputatie 2

Dag Philippe-dieter,

Heeft u geen probleem meer gehad? Bij mij, vandaag opnieuw na twee ‘clean’ weken.

Reputatie 3
Badge

@Pierre Menard    We hebben inderdaad terug hetzelfde probleem. Elke dag zijn er 1 of meerdere problemen :   

of herstarten modem spontaan

of alle lichtjes blijven branden zoals normaal maar er is geen interne connectie meer

of het 2de lichtje van verbinding begint te knippen en geen internet meer.

Dit is mijn grote frustratie die begin september is begonnen. Telkens is het opgelost voor een 7 tot 10 dagen (werkt perfect dan) en dan komt het gewoon dagelijks terug.   Heb het meermaals gezegd dat ik hier radeloos over ben.   Voor het telewerken gebruik in nu een 4G connectie (kost een kapitaal) en voor TV kijken heb ik de moed opgegeven en we hebben d’r hier ondertussen een uitspraak voor gevonden voor als de TV uitvalt : En dan nu pauze aangeboden door Proximus.     Je kan ermee lachen, maar het is niet grappig.   Hoe is de situatie bij jou?

Reputatie 2

@Philippe-dieter Wel, zoals verteld, alles prima voor 2 weken, dan gisteren heel kort onderbreking tot herstart is voltooid. Tot vandaag, weer alles OK (tv, internet, snelheid, enz.). Het is een raadsel. De onzekerheid is grootste probleem: zo een onderbreking tijdens een belangrijk werk video call of een online proef voor mijn jongens is natuurlijk mijn grootste zorg. Wat ik vind niet correct is dat Proximus geeft geen technische verklaring als het werkt of als het niet werkt.

ik vraag mij op den duur af of het de DLM is die soms voor problemen zorgt want als deze de snelheid van de lijn aanpast krijg je re-syncs van de bbox, ‘t maar gissen natuurlijk en een weet voor Proximus!

Reputatie 2

@Martin ook voor fiber (zoals bij mij)?

sorry,  nee inderdaad niet,  ik had ondertussen over het hoofd gezien dat jij op fiber zat wat ik vertel is voor iemand die op koperlijn zit met een VDSL verbinding waar de DLM van toepassing is.

Reputatie 3
Badge

@Pierre Menard  Volledig met je eens dat die onzekerheid het lastigste is.  Het is werkelijk op elk moment mogelijk….  tijdens een confcall, tijdens een film,….   Ik begrijp dat de netwerken uiteraard zwaar belast worden en dat Proximus al het mogelijke doet, maar wij zijn precies de 2 enige met een gelijkaardig probleem wat het maar niet tot een oplossing komt.  Vooral het feit dat het ELKE KEER 7 tot 10 dagen werkelijk feilloos werkt.    Maar nogmaals, die onzekerheid is niet goed voor de stress :-(

 

Reputatie 2

@Martin mmm, missschien toch, ik heb dit gevonden: https://support.zen.co.uk/kb/KnowledgebaseArticle.aspx?articleid=11511

Reputatie 2

@Philippe-dieter ik denk niet dat we de 2 enige zijn met dit probleem hoor. Er zijn veel andere berichten of deze forum die ook in de lijn van ons probleem gaan. Mensen geven soms een andere beschrijving, maar als je goed kijkt je ziet dezelfde verhaal.

Dat klopt inderdaad het is mij de laatste tijd ook opgevallen en jaren terug was dit heel sporadisch dat er zo’n melding kwam.

@Martin mmm, missschien toch, ik heb dit gevonden: https://support.zen.co.uk/kb/KnowledgebaseArticle.aspx?articleid=11511

 

Maar dit slaat op de toevoer van het vdsl signaal over fiber tot in de ROP (een van de twee straatkas die naast elkaar staan op straat) waar het dan via lijnkaarten op koper wordt gezet, dus is dit wel over koper waar de DLM van toepassing is.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Remote_optical_platform

Reputatie 2

@Martin bedankt voor de info. Ik ben meer van een software mens maar ik probeer toch zoveel mogelijk te begrijpen van de verschillende technologïen. Maar in dit geval is natuurlijk Proximus dat de nodige uitleg zou moeten geven.

Reputatie 2

Vandaag, opnieuw. Twee keer.

Reputatie 3
Badge

IK WEET HET GEWOON NIET MEER…

De afgelopen dagen heb ik terug meerdere opstarts van de modem of wegvallen van internet zodat je de modem moet heropstarten.   Ik laat m’n GSM’s en iPad ondertussen enkel nog met 4G werken, Sonos afgekoppeld,….   Allemaal om de modem zo weinig mogelijk te belasten.  Kan je vraag beginnen stellen waarom je nog internet moet hebben ALS dat de modem zou overbelasten.

Als ik naar de laatste dagen kijk : uitval op 2, 4, 6, 17, 21,25, 26, 27, 28 november en dat volgt in dezelfde lijn sedert september.

Naar 0800 bellen geef ik op omdat je daar niet verder komt dan de vraag : steekt je stekker goed in het stopcontact ?   Dieper wordt er op het probleem niet ingegaan.   Het laatst is me een firmware update voorgesteld als de oplossing maar duidelijk dat dat dus geen oplossing was.

35 jaar klant bij Belgacom/proximus maar dit heb ik nooit meegemaakt.   Echt RADELOOS !!!   Echt… 

 

Reputatie 2

Philippe-dieter, ik ben ook nog bezig. Ik heb ontdekt dat mijn alarm centrale een IP adres heeft dat normaal gereserveerd is voor TV decoders (normaal gezien range 192.168.1.64->99 voorbehouden voor de decoders).  Dat zou niet mogen, maar het is toch gebeurd.

Kan je zien of een or meerdere toestellen bij u een IP adres hebben in deze range? Het kan van alles zijn, domotica ook b.v.

Daar zit misschien een piste.

@Pierre Menard Eigenlijk zie ook niet direct een probleem als een toestel een adres 192.168.1.99 krijgt aangezien je tot nu toe maar 3 decoders kunt aansluiten die respectievelijk het adres 192.168.1.64, 192.168.1.65 en 192.168.1.66  zullen krijgen, maar mss zie ik toch iets over het hoofd!

heb je al geprobeerd in je bbox  instellingen “address reservation” als je bvb een toestel een ip adres kunt reserveren in de tv range bvb 192.168.1.100 ?

Reputatie 3
Badge

Ik heb Philips Hue en Honneywel thermostaat, maar beide  zitten in een lagere IP range.  Dus niet tussen die 64 en 99.   Toch gek dat WIJ op zoek gaan naar een oplossing.  Ik ben communicatie expert maar van IT weet ik werkelijk niets.   Ik vertrouw op de experts van Proximus maar dat is blijkbaar teveel gevraagd.

 

@Philippe-dieter welke TV  range geeft uw bbox aan als inlogt in de bbox, normaal zou daar  default 64 tot 127 moet staan. bij mijn bbox3v+ staat dit zo aangegeven.

inloggen : http://192.168.1.1 als User en met Userwachtwoord die op sticker van de bbox zelf staat.

 

Reageer