Aanvankelijk 30/6-profiel, nu 20/2?

  • 24 December 2011
  • 6 reacties
  • 551 Bekeken

Een tijdje geleden hebben wij VDSL aangevraagd en verkregen.

Toen dit pas geactiveerd was, zaten we op een 30/6-profiel, maar ondanks het internet probleemloos werkte, stond er 2 dagen later toch een bericht op het antwoordapparaat dat er een ingreep gebeurd was en alle problemen (welke dan?) opgelost zouden moeten zijn...

Sinds dien staan we op een 20/2-profiel. Dit was geen probleem, aangezien we toch maar Internet Start 15/1,5 hadden en televisie via satelliet...

Maar we zijn onlangs overgeschakeld op het pack telefonie + Internet Comfort (15/2.5) + TV Comfort en nu merk ik toch wel dat het internet serieus vertraagt als we naar een HD-zender kijken en tegelijk nog iets opnemen. Als we een HD-zender bekijken en tegelijk ook een HD-zender opnemen, schiet er zelfs maar een goeie 6Mbps downspeed meer over.
Dat 20/2-profiel laat trouwens ook niet de uploadsnelheid van 2.5Mbips toe

Wij zouden op termijn misschien nog een extra decoder willen plaatsen, maar met het huidige 20/2 profiel zou er dan simpelweg niets meer overschieten om te surfen/downloaden.

Ik vroeg me af wat de reden was van die "downgrade" en of het mogelijk zou zijn terug op 30/6 te gaan, en op termijn misschien nog wat hoger zodat ook een derde decoder mogelijk wordt zonder de naam "Internet COMFORT" oneer aan te doen...

Dit staat er in de modem:
Downstream line rate: 20056kbps
Upstream line rate: 2040kbps
Downstream Training Margin: 31,6dB

Login: fc890901

6 reacties

Update: Ik had gevonden dat een "Automatische Lijntest" uitvoeren een invloed kan hebben op het profiel. Ik heb dit gedaan door 0800 22 424 te bellen, en waarempel: we staan nu terug op een 30/6 profiel:

Downstream: 30064
Upstream: 6048
Margin: 26.7dB

De vraag is nu of dit zo zal blijven, kan iemand van Belgacom hierop antwoord geven?
op moment dat je een automatische lijntest aanvraagt zet de DARE je terug op het normale profiel. ik heb dat hier ook al voor gehad, wel raar van dat bericht op het antwoordapparaat. vermoedelijk zal het nu wel 30/6 blijven, maar hou het in de gaten

mvg
Ik hoop dat het nu niet meer zakt (ik heb er natuurlijk niets op tegen om op 50/6 te belanden Onschuldig ).

Ik zou nog eens moeten testen, maar normaal gezien zou er wel genoeg headroom moeten zijn: Pakweg 25Mbps reële lijnsnelheid met 30/6, en een gewenste minimum internetsnelheid van 6Mbps in alle omstandigheden --> 19Mbps overschot, genoeg voor 3x HD of 2xHD en 2x SD.

Met 3 à 4 gelijktijdige BelgacomTV-streams gaan we normaal niet rap tekort hebben...


Zalig Kerstfeest!
Reputatie 7
Badge +1
Met een Internet Comfort wordt je sowieso gecapt op 15/2,5. Maar met TV-HD-streams kan 20/2 wel problematisch worden.

Als je met die 0800 22424 belt, gaat het over de decoder uittrekken en resultaat op het TV-scherm ?
Ik heb inderdaad dat nummer gebeld en er werd gepraat over de decoder uittrekken en het resultaat op het TV-scherm aflezen...

Dat heb ik dan ook gedaan, maar behalve een "Software-update" bericht, gevolgd door een blauw scherm en gevolgd door het welkom-scherm is er niets op het scherm gekomen...

Is ook niet belangrijk, want sinds dien sta ik gewoon op 30/6.

Net de test gedaan: geen vermindering van de downloadsnelheid meer wanneer er 2 HD-streams lopen. Voldoende headroom voor extra decoders dus nu...
Reputatie 7
Badge +1
Good for you !

Reageer