4G-modem is overbodig geworden ?

  • 16 November 2021
  • 16 reacties
  • 462 Bekeken

Reputatie 1

Vandaag volgend bericht gekregen van proximus :

 

Goed nieuws: we hebben je vaste lijn voorzien van een upgrade met een nieuwe en snellere technologie. Dit betekent wel dat je de 4G-modem (die naast je BBOX modem hangt) niet meer nodig hebt.

mijn vraag is nu over welke technologie  spreken we hier nu juist en wat is de impact op de snelheid van mijn lijn na deze upgrade ?

dit is mijn huidige snelheid :

Is er een mogelijkheid dat iemand  mij de nieuwe waarden zou kunnen bezorgen via een saly-meting ?

Kan ik deze uitvragen via mijn modem ? Dan moet ik wel het pw hebben om in te loggen ?

Alle input is welkom


16 reacties

@geert_04 heb je al eens gekeken welke resultaten aangegeven worden hier → Speedtest internet connectie | Proximus

je kunt best eens vergelijken of je de zelfde resultaten krijgt als bestaande klant en als nieuwe klant

Met het Sagemtool kan je als User en met het User password (vind je terug op een sticker van je bbox) op uw Bbox inloggen, om de situatie meer in detail te bekijken, welke snelheid je lijn nu haalt, enz
 👉 Sagemtool downloaden

Reputatie 1

beste martin,

de resultaten van de speedtest zijn identiek voor test met het lijnmummer als met test op adres :

resultaten met sagem-tool :

vraag me nu af welke snelheid er nu effectief op de lijn zal komen te staan ?

daaruit kan ik maar afleiden dat je op de max snelheid staat die voor deze lijn mogelijk is namelijk 

40Mbps / 7,8 Mps

je zit op een niet gevectoriseerde lijn en je de DLM kan geen verhoging meer toekennen gezien je noise margin (6dB) dit zeker niet toelaat.

Een gevectoriseerde lijn kan meer ruis (noise) onderdrukken waardoor je noise margin ook hoger zou zijn en je lijnsnelheid dan ook hoger zou kunnen geweest zijn, maar dat is bij u het geval niet de lijnkaarten waarop je modem aangesloten is hebben nog geen gevectoriseerde VDSL kaarten.

Reputatie 1

Martin,

Wat is dan de toegevoegde waarde van de 4G-modem ?

Als ik hem mag afschaffen zal ik toch niet meer hetzelfde debiet halen? 

Ze spreken hier toch over het implementeren van een nieuwe techniek op mijn koperpaar die dit zou moeten compenseren en een hoger debiet realiseren alhoewel met 6 dB noisemargin …

Misschien ultra vectoring kaarten in onze rop kast 😊

Geert

@geert_04  vroeger zal je op een trage ADSL lijn gezeten hebben veronderstel ik, en met de combinatie DSL&4G haal je dan die snelheid omhoog.

(zie > “Tessares” & Proximus Tessares )
dit wil zeggen als er in je buurt goede 4G dekking is dat er een 4G gateway kan geplaatst worden
die je Adsl lijn samenkoppelt met het 4G mobiel netwerk, zodat je zo een 20 Mbps zou kunnen halen
(hogere snelheid bv. 30 Mbps kan ook, hangt van je lokale situatie af van hun mobiel netwerk capaciteit). 

En nu kun je al 40 Mbps  halen  zonder die 4G-Modem en wordt hun mobiel netwerk hierdoor minder belast.

je kan ook eens een speedtest doen om te zien wat je haalt als snelheid

→ Speed Test by Measurement Lab

eerst dit aanvinken → I agree to the data policy, which includes retention and publication of IP addresses.

en dan op BEGIN klikken om te starten.

PS: Maar morgen kunnen de Proximus forummedewerkers ook bij de bevoegde dienst gaan polsen of er nog iets anders voorzien wordt bv vectoring kaarten zoals je zelf aanhaalt.

Reputatie 7
Badge +4

cfr info @Martin 

met uitgeschakelde Sagem 4G modem (en dus enkel via Bbox) zult u de snelheid 40/8 Mbps down/up (bruto, netto = +/- 90%) halen

blijkbaar is uw lijn nu van het type vdsl2 non vectorised

de noise margin 6/9 dB down/up is evenwel “beperkt” zodat mogelijks uw snelheid door de DLM (Dynamic Line Management system) terug ietwat naar beneden zou kunnen bijgesteld worden (30/5?) 

de gegarandeerde minimum basissnelheid op uw adres is blijkbaar 25/2 Mbps down/up (die door de DLM naar boven bijgesteld wordt/kan worden)

 

P.S.

is uw 4G modem nog actief? Brandt de WAN LED van de Bbox of heeft Proximus eventueel de 4G Sagem modem reeds uitgeschakeld (= Tessares 4G&xdsl oplossing al dan niet nog actief op uw aansluiting)?

Eventueel nagaan of er nog een snelheidsverschil is met en zonder aangesloten Sagem 4G modem via een speedtest Proximus of Measurement Lab (ik vermoed dat er geen “merkelijk” snelheidsverschil meer zal gedetecteerd worden)

 

 

 

En 6dB noise margin is op het randje wat zou kunnen beteken dat de DLM nog zou kunnen gas terugnemen maar dat is natuurlijk afwachten wat er met de tijd kan gebeuren laat ons hopen dat dit niet gebeurd.

Dat kan je af en toe eens checken met het sagemtool om te zien of je current bitrate op 40Mbps blijft en met de speedtest dan praktisch iets lager ± 36Mps.

De reden dat ik de speedtest (→ Speed Test by Measurement Lab) even voorstelde is om te zien of de 4G Modem nog mee helpt in dit geval, dus of je evt meer haalt dan 36Mbps.

Reputatie 1

@Martin , @M_016 ,

Ik ga nog efkes wachten met wegnemen 4G modem want die is nog altijd actief !

Hetgeen mij intrigeert is wel dat men over de implementatie spreekt van een nieuwe technologie op mijn vaste lijn ?

Wat is de commerciële benaming hiervan aub ? Vroeger had men adsl, vdsl, vdsl2. Ben benieuwd wat ze juist uitgespookt hebben in rop kast want een aantal weken terug zijn er daar effectief werken geweest !

Ter info nog eens een gedeelte van ontvangen email proximus :

Goed nieuws: we hebben je vaste lijn voorzien van een upgrade met een nieuwe en snellere technologie
Reputatie 7
Badge +4

@geert_04

Ik vermoed dat uw lijn van het type adsl of adsl2+ was en nu in elk geval van het type vdsl2, mogelijks ofwel door aanpassing apparatuur in de betrokken straatkast of LEX (telefoongebouw) ofwel door uw aansluiting te migeren naar een dichterbij gelegen straatkast (+/- 800 m volgens Bboxtool)

 

Volgens de Bboxtool  is uw aansluiting van het type vdsl2 non vectorised (er is ook nog het type vdsl2 vectorised dat hogere snelheden kan ondersteunen)

Ik vermoed dat uw lijn vroeg of laat ook naar vdsl2 vectorised zal “migreren”

 

Mijn lijn is +/- midden dit jaar van adsl naar vdsl2 vectorised gemigreerd maar evenwel nog steeds met onvoldoende snelheid om zonder 4G support te kunnen

 

P.S.

U kunt altijd zonder enig risico nakijken wat de snelheid gemeten wordt met en zonder de 4G modem aangesloten (speedtest)

 

@geert_04  als je eens de test bij gelegenheid kunt doen  (→ Speed Test by Measurement Lab) kan er evetueel uit afgeleid worden of de 4G modem nog iets bijdraagt. je moet wel de test doen op een pc/laptop verbonden met een utp kabel aan de bbox en zet de wifi op je bbox ook uit (met knopje vooraan de bbox ) , zodat er geen andere apparaten die via wifi verbinding maken deze snelheid kunnen beïnvloeden, zelfs iemand met een decoder zet die ook best uit tijdens de speedtest.

NB: op die pc of laptop mag er ondertussen ook geen programma in de achtergrond bezig zijn met downloaden bv.

Reputatie 1

@M_016 ,

Waarom zouden ze de 4G modem nu oos plaatsen als hij ook nog naadloos verder kan werken met deze nieuwe hardware implementatie.

Bij u hebben ze toch ook nog die 4G modem in dienst blijven houden en blijkbaar maar goed ook of uw bandbreedte zou minder geweest zijn …

Toch iets om over na te denken !

Geert

Ik denk dat ze liever hebben dat hun mobiele 4G hierdoor niet belast wordt, enfin alleen iemand van Proximus zelf kan daar uitsluitsel over geven, mss komen ze hier nog langs of morgen.

Wat geeft de speedtest ? met en zonder 4G dan zou je ook weten in hoeverre de 4G nog bijdraagt in uw nieuwe situatie.

Reputatie 7
Badge +4

@geert_04

op basis wat ik op het Fr-forum lees wordt de oplossing xdsl&4G (tot op heden) enkel “on case by case” aangeboden aan lijnprofielen van max. 16.5 Mbps download (inzien de 4G dekking en capaciteit dit toelaat) 

de Bboxtool geeft u een overzicht van de lijnsnelheid op basis van de Bbox3 alleen (zonder rekening te houden met een eventueel voorhanden 4G boost via 4G Sagem-modem)

als de WAN LED nog brandt op uw Bbox is de oplossing xdsl&4G (Tessares) nog actief op uw aansluiting, maar met een aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zal de 4G Boost modem althans wat download betreft geen snelheidsbijdrage meer leveren, eenvoudig na te gaan door hem tijdelijk los te koppelen

 

omwille van de afstand tot de LDC en de kwaliteit van de lokale distributiekabel haal ik op mijn vdsl2 vectorised aansluiting nog geen dergelijke downloadsnelheden van 25 à 40 Mbps download (en is de 4G Boost nodig om de snelheid tot redelijke waarden  t.t.z. 30 à 45 Mbps download op te drijven)

 

uiteraard kunt u uw 4G Boost laten staan zolang Proximus de 4G modem niet terugvraagt en/of uw aansluiting verwijderd op het “Tesssares-platform”

ik vermoed dat betrokken 4G modem en de capaciteit van het betrokken platform tijdelijk nog op diverse plaatsen (hoofdzakelijk Wallonië) nodig zullen zijn om de doelstellingen van de EU-richtlijn m.b.t. 100% 30 Mbps dekking te kunnen halen (om te zetten in de nationale wetgeving voor 21/12/2020!)

anderzijds vormt de xdsl&4G oplossing ook voor een zekere “niet mobiele”-belasting voor het 4G netwerk; enkel een beperkte capaciteit wordt per antenne hiervoor gereserveerd = vrij beperkt aantal klanten per antenne kunnen ervan genieten 

Reputatie 1

@Martin , @M_016 ,

 

speedtest met 4G modem :

 

 

speedtest zonder 4G modem :

 

 

resultaat met sagem-test zonder 4G modem :

blijkbaar is de noise margin nu een stuk beter en is er nu idd vectoring in de rop !

Hopelijk blijft de noise margin in orde ….

 

Geert

Reputatie 7
Badge +4

enige tijd geleden schreef een moderator op het Fr-forum dat voor dergelijke snelheden +/- 25 à 30 Mbps down het gebruik van xdsl&4G eerder een nadeel dan een voordeel kan vormen (t.o.v. het enkel gebruik van xdsl)

uw bovenstaande resultaten lijken dit te bevestigen ...

 

@Martin , @M_016 ,

 

speedtest met 4G modem :

 

 

speedtest zonder 4G modem :

 

 

resultaat met sagem-test zonder 4G modem :

blijkbaar is de noise margin nu een stuk beter en is er nu idd vectoring in de rop !

Hopelijk blijft de noise margin in orde ….

 

Geert

@geert_04 dit is wat ik eigenlijk verwacht had zelfs al is je 4G modem nog actief dat die niet meer zou meehelpen (dit wordt ingesteld aan de kant van Proximus).

wat je nu ook eens kunt testen is wat je krijgt als resultaat in verband met TV mogelijkheden → Beschikbaarheid van TV bij u thuis | Proximus

Reageer