Rekeningnr. Proximus veranderd na betaling in online banking.

  • 18 June 2017
  • 6 reacties
  • 6629 Bekeken

Badge
Ik kreeg zonet mijn factuur via mail van Proximus.
Ik ga naar mijn online banking (Belfius) om te betalen.
Ik controleer nog of de rekening in mijn begunstigde klopt met de faktuur,
en ja, beiden tonen BE50 0001 7100 3118.
Ik check nogmaals mijn overschrijving, alles klopt.
Maar plots is na bevestiging van mijn betaling de rekeningnr. spontaan veranderd naar
BE83 0910 1660 5015.
Ik begrijp er niets van en kan natuurlijk nergens bellen.
Ik betaal al 15 jaar online en dit is de eerste keer dat zoiets voorvalt.
Kan iemand mij helpen?
Ik heb het nummer reed gegoogeld en kan niets vinden.
Bedankt.

6 reacties

Reputatie 6
Badge +3
Het 1e nummer met BE50... is inderdaad Proximus.
Je zal bij je bank moeten zijn voor een oplossing.
PS. Is het nummer niet toevallig van een andere begunstigde? (Misschien heb je toch iets verkeerd gedaan)
Hier staat uitgelegd wat te doen bij verkeerde overschrijving .

http://www.wikifin.be/nl/themas/uw-dagelijks-geld/veilig-betalen/verkeerde-overschrijving-wat-te-doen
Badge
Bedankt voor uw reactie, Frank.
Maar intussen heb ik het 'probleem' gevonden.
Heb eens in mijn historiek van mijn transacties gekeken en blijkt dat het rekeningnr. inderdaad na betaling veranderd
naar BE83 ......
Normaal betaal ik steeds met een memodatum maar dit keer niet en daarom is mij dit waarschijnlijk nu opgevallen.
Alle betalingen naar Proximus van dit jaar zijn op rekeningnr BE83 .... gebeurt ondanks dat men BE50.... gebruikt om over te schrijven.
Toch een vreemd en verwarrend systeem dit.
Reputatie 6
Badge +3
Het nummer met BE83... is een Belfius nummer... Toch maar raar dat ze bij Belfius het nummer automatisch omzetten.

Badge
Raar is nog zacht uitgedrukt. Ze zouden toch op z'n minst een informatievenster mogen weergeven.
Ben hier de hele ochtend bezig geweest. Volledig systeemscan met antivirus, factuurnr. en zo uit mail vergelijken met die in myproximus ( want misschien valse email), rek.nr. googelen, info zoeken over hacking, phishing,...
Tot ik eraan dacht om eens naar mijn vorige betalingen te kijken....
Reputatie 7
Badge +3
Dag Nathalie,

Het enige rekeningnummer dat klanten moeten gebruiken voor Proximus Fix/Pack is het IBAN nummer beginnend op BE50. Dit wordt met akkoord begunstigde geboekt op een andere IBAN nummer. Dit is bij alle klanten zo en is een zeer gebruikt systeem bij grote bedrijven.

Groetjes,

Antonella
Reputatie 6
Badge +2
Die uitleg is volledig verkeerd. Belfius heeft een contract met Proximus. Als een klant via Belfius overschrijft verandert dat nummer altijd en automatisch. Dit betekend dat Proximus de betaling direct ontvangt.
BE83 0910 1660 5015 staat dan in de omschrijving.
Belfius klanten hebben een voordeel, Proximus kan niet beweren dat ze de betaling niet hebben ontvangen vandaag overgeschreven is vandaag ontvangen.

Reageer