Proximus-CEO Boutin: 'Over drie jaar komt de helft van onze omzet uit het buitenland'
Proximus heeft er enkele sterke maanden op zitten. Dat stemt CEO Guillaume Boutin tevreden, maar zijn blik is vooral gericht op de verdere toekomst. 'We zijn een volstrekt uniek verhaal aan het schrijven. En de markt begint dat te begrijpen.'
Het is een goedgemutste Guillaume Boutin die vrijdagmiddag aanschuift in een vergaderzaaltje in Evere. De Proximus-CEO heeft dan ook iets om blij over te zijn. Het telecombedrijf heeft die ochtend de verwachtingen verhoogd na een sterk kwartaal, het aandeel voert op dat moment comfortabel de Bel20 aan, en - zo drukt hij ons herhaaldelijk op het hart - de toekomst oogt mooi.
Het enthousiasme van Boutin contrasteert met hoe de markt de voorbije jaren naar Proximus
keek. Het beeld van een marktleider in een verzadigde telecommarkt, die de komende jaren het gros van zijn cashflow aan het upgraden van zijn vast en mobiel netwerk naar respectievelijk glasvezel en 5G moet besteden, kleefde hardnekkig op het aandeel. Met volgend jaar nog eens de intrede van de nieuwe telecomspeler Digi Belgium als potentieel risico zat de koers lang in het slop.
Proximus trekt winstverwachting licht op
Proximus kende op commercieel vlak een bijzonder sterk kwartaal in eigen land. Met 60.000 extra mobiele klanten en 11.000 nieuwkomers voor vast internet kan CEO Guillaume Boutin spreken van een 'buitengewone commerciële dynamiek'.
Internationaal ging het wat minder, met een stevige omzetdaling bij de groothandelsdochter BICS (-13%). De beveiligingsdochter Telesign zette haar groeitraject voort, al werd dat wat afgeremd door ongunstige wisselkoersen en de moeilijke macro-economische context.
Alles bij elkaar steeg de omzet in het derde kwartaal met 1,1 procent tot 1,53 miljard euro. De ebitda van de groep bedroeg 458 miljoen euro, een beperkte daling met 0,4 procent. Dat geeft Boutin genoeg vertrouwen om de winstverwachting licht op te trekken. Terwijl Proximus eerst uitging van een daling met 3 procent, is dat nu nog slechts 2 procent.
'Het was in het verleden misschien ook moeilijk om ons naar waarde te schatten', zegt Boutin. 'Met de komst van Digi en de dure upgrade van onze netwerken waren er onzekerheden. Onze missie om een globale technologiespeler te worden met ons softwarebedrijf Telesign is uniek in de telecomsector. Er zijn geen benchmarks om ons mee te vergelijken, je kan onze strategie pas echt gaan waarderen als ze slaagt.'
'Maar het sentiment is stilaan aan het keren. Onze resultaten tonen dat we er goed in slagen onze klanten naar glasvezel te doen overstappen en dat we goed voorbereid zijn op de komst van Digi. En met de recente overname van het Indiase Route Mobile heeft onze internationaliseringsstrategie ook een grote boost gekregen. Over drie à vier jaar halen wij de helft van onze inkomsten uit het buitenland, waar we geen eigen netwerken hebben. Dat is kolossaal.'
Waarom is die internationalisering zo belangrijk?
Guillaume Boutin: 'Omdat ze ons beschermt tegen mogelijke disruptie op onze lokale markt. Maar vooral, omdat ze ons groeiperspectieven geeft die we hier simpelweg niet, of toch veel minder, hebben. De markt voor digitale communicatie, waarin we met Telesign actief zijn, groeit jaarlijks met 15 procent. De lokale telecommarkt is een mature markt. Daarin winnen we wel marktaandeel met onze superieure netwerken, maar de realiteit is dat nagenoeg iedereen in België een internetverbinding en een mobiel abonnement heeft. De paar procenten groei die je hier kan halen, zijn klein bier in vergelijking met wat we als leidend technologiebedrijf kunnen betekenen in markten als de VS en India.'
Het risico op disruptie waarover u het hebt, is de nakende intrede van Digi. Hoe kijkt u naar die nieuwe concurrentie?
Boutin: 'We zijn als bedrijf extreem goed voorbereid op de komst van Digi, durf ik te beweren. In de telecombusiness sta of val je met de kwaliteit van je netwerk, en op dat vlak zijn we simpelweg superieur. Het is geen toeval dat we sterk geïnvesteerd hebben bij de spectrumveiling. En de netwerken die we nu aan het bouwen zijn, zowel vast als mobiel, beschermen ons op dat vlak op de lange termijn. Bovendien hebben we met Proximus, Scarlet en Mobile Vikings drie sterke merken die de markt goed afdekken en hebben we een uitstekend systeem van customer value management waarmee we een goed zicht krijgen op welke klanten we het best benaderen met aanbiedingen om ze niet kwijt te spelen.'
'Ik stel ook vast dat Digi klaarstaat om miljarden uit te geven in Spanje en Portugal. Ik kan er alleen maar als buitenstaander naar kijken, maar dat is veel geld. Gaan ze dan nog ruimte hebben om hier zwaar te investeren? Het is hun keuze, maar je kan je die vraag stellen.'
U klinkt niet echt bang dat ze hun beoogde marktaandeel van 10 procent zullen halen.
Boutin: '10 procent? (blaast) Als je het mij vraagt, is dat onmogelijk. Digi heeft die ambitie, maar ik heb ook veel ambities waar ik niet in slaag. (lacht) Kijk gewoon al eens naar hoe de mobiele tarieven recent zijn geëvolueerd. Veel ruimte om hier de prijsbreker te komen spelen is er niet meer. En als ze er ondanks alles in slagen om toch een significante positie in te palmen, zijn we ook nog deels beschermd door de roamingdeal die we met hen sloten, waarin ze gebruikmaken van ons netwerk. Ik heb veel respect voor Digi en de goede mensen die er werken, maar het wordt niet gemakkelijk om er een succesverhaal van te maken in België.'
Hoe belangrijk is de beslissing van de regulator BIPT om gezamenlijke investeringen bespreekbaar te maken bij de aanleg van het glasvezelnetwerk? Analisten noemden die een gamechanger.
Boutin: 'Het is een gamechanger in de zin dat we nu echt rond de tafel kunnen gaan om gedeelde stukken netwerk te bespreken. Maar voor ons was de beslissing niet onverwacht. De regulator schrijft ook geen blanco cheque uit aan de operatoren. In bepaalde situaties is het gewoon logisch om een netwerk te delen. De maatschappelijke en economische voordelen moeten groot genoeg zijn. De mededeling van het BIPT maakt duidelijk dat de regulator daarin een constructieve partner wil zijn.'
Een netwerk delen kan een kostenbesparing opleveren. Die lagere kosten kunnen naar de klanten vloeien. Alleen laten de marges van de telecomspelers nu ook al toe om de prijzen te laten dalen en doen de operatoren dat niet, zei het BIPT onlangs.
Boutin: 'De sector zit in een volle investeringsfase. Ik zit nu al met een een negatieve vrije cashflow. Als ik mijn prijzen laat zakken, betekent dat dat ik minder kan investeren in de upgrade van onze netwerken en we dus trager gaan. Dat is niet de bedoeling.'
Was het in die financiële context niet logisch om nu al uw dividend te verlagen, in plaats van pas volgend jaar?
Boutin: 'Ons dividendbeleid is perfect afgestemd op onze investeringsnoden. Daar maken we ons echt geen zorgen over. Vanaf volgend jaar wordt het dividend gehalveerd, nu was dat nog niet nodig. De schulden die we vandaag aangaan, zullen ook snel weer dalen. Onder andere door de cash die onze groeiende internationale business zal bijdragen.'
Liberty haalde Telenet van de beurs om in de luwte aan de lange termijn te kunnen bouwen. Bent u jaloers op die positie?
Boutin: (twijfelend) 'Goh. Zou ik vandaag graag een privaat bedrijf zijn? Ergens wel, omdat het niet fijn is om te zien dat je beurskoers je waarde niet reflecteert. Het geeft je op dat vlak een zeker comfort als je niet genoteerd bent. Om kapitaal te vinden zijn er vandaag ook genoeg alternatieven. Maar belangrijker dan de vraag of je een privaat of publiek bedrijf bent, is of je een aandeelhouder hebt die je op de lange termijn ondersteunt. En die hebben we met de Belgische overheid.'
'Een beursnotering mag dan niet altijd de langetermijnwaarde weerspiegelen, ze heeft ook bepaalde voordelen op korte termijn. De koers is een graadmeter van je prestaties vergeleken met het vorige kwartaal. Dat legt je de nodige discipline op als bedrijf. U ziet: ik zie het glas altijd halfvol.' (lacht)
BRON: Proximus-CEO Boutin: 'Over drie jaar komt de helft van onze omzet uit het buitenland' | De Tijd
Men spreekt dat men de data voor de betrokken klanten gaat verhogen , maar over hoeveel gaat het dan ?
De inflatie speelt misschien een rol, maar die stijgt wel al enkele maanden minder snel. Ik vind dus de zoveelste prijsstijging niet normaal. De aanleg van de glasvezelkabels wordt dus doorgerekend aan klant. Er is altijd een reden om de prijs te doen stijgen.
“In ruil krijgen die klanten wel wat extra mobiele data”
In aanvulling op de reactie van @merlierch1: is daar meer info over?
Waar kunnen we deze nieuwe tarieven vinden ?
ro
Proximus wordt te duur voor wat het maar is.
Hun Pickx app op de decoder heeft na al die tijd nog steeds bugs met opstart.
Hun extra tv pakket Pick Mix NL is /wordt véél te duur voor het aantal zenders dat er in opgenomen is.
Te weinig concurrentie?
Mvg Artie
En op het VRT/VTM nieuws hoor ik dan iemand van Data News zeggen dat de prijzen in ons land duur zijn maar wel goede kwaliteit en zo is er uitleg voor alles.
Begin dan maar snel met het opwaarderen van jullie pakketten PICKX NL 12,99 euro voor veel minder dan PICKX FR .. en wat er in staat ,is vrij te bekijken bij de concurrentie !!!
AANRADER APP TV TV VLAANDEREN 62 ZENDERS MET ELEVEN INBEGREPEN voor 14,99 EURO
en daar bovenop TERUG KIJK TV ( 7 dagen terug ) .. en helder beeld
Bij Proximus 36 u terug kijk tv ,en beeld belabberd… hier hebben ze ook nog werk aan ,36 u voor zo’n bedrag...schandalig !
“In ruil krijgen die klanten wel wat extra mobiele data”
In aanvulling op de reactie van @merlierch1: is daar meer info over?
@rsca_rsca En als klanten geen mobiel aan de Flex bundel hebben, wat dan. Is het niet beter dat Klanten een gratis datasim, zoals bij TN, bij hun abo krijgen, dan kan iedereen hier mee profiteren
@Antoon1 de extra mobiele data zou volgens het artikel voor klanten zijn die “internet, televisie en een mobiel abonnement bundelen”. Wat betreft klanten die geen mobiel aan de Flex-bundel hebben, kunnen de Proximus-moderators misschien meer duidelijkheid verschaffen.
@Danny64 app tv van TV Vlaanderen heeft maar een resolutie van 700p. (HD)
Ik verander hier niet meer van operator. Proximus geeft mij hier met fiber heel goede kwaliteit. Eigenlijk wel tevreden. Het minpunt is de prijs…
het zou inderdaad wel goed zijn dat Proximus aangeeft hoeveel data er dan bij komt per abbonnement of wat de exacte nieuwe “voordelen” zijn voor bestaande klanten.
het zou inderdaad wel goed zijn dat Proximus aangeeft hoeveel data er dan bij komt per abbonnement of wat de exacte nieuwe “voordelen” zijn voor bestaande klanten.
Misschien dat @HeidiE en/of @HadewychT hier meer info over hebben?
De geïmpacteerde klanten zullen op de hoogte worden gebracht via een boodschap op hun factuur van november 2023 met een link naar de webpagina www.proximus.be/tarieven . (gedetailleerde prijslijst met de producten voor/na 1 januari 2024v+ enkele juridische boodschappen)
@HeidiE . Bedankt. Sorry voor de late reactie. Ben veel weg met de mobilhome en heb daarom upgrade gedaan van mobile flex S naar M. Zit nu in Spanje. Maar is het niet mogelijk dat de PX klanten de keuze kunnen krijgen of deze mobile data verhoging of een gratis datasim. Zou een mooi Sinterklaas/ Kerstmis geste zijn
@Antoon1 Zou inderdaad mooi zijn maar is momenteel spijtig genoeg niet mogelijk.Wie weet wat de toekomst ons brengt Maar je mag wel altijd het zonnetje meebrengen bij terugkeer Spanje.Fijn verlof toegewenst en groetjes vanuit het frisse België
Op 01/10/2023 laat Proximus me per brief weten dat mijn Pack Flex tarief wordt verhoogd van 99,35 naar €112,99/maand. Drie maanden later zie ik dat er nog eens 5 euro extra bekomt tot €117,99. In totaal dus een verhoging van bijna 20% met (in mijn geval) minder mogelijkheden.
Ik begrijp dat jullie steeds extra premies moeten uitdelen aan uw bestuur- en kaderleden, doch om dit steeds op de kap van de consument te rekenen vind ik schaamteloos!!
@JohnS
Momenteel heb je sinds begin november een extra kortingsplan lopen zodat je de vermelde prijzen nog niet moet betalen.
Na afloop van de kortingsperiode kan je ons contacteren zodat we kunnen navragen wat nog kan.
groeten,
Tina
@JohnS
Momenteel heb je sinds begin november een extra kortingsplan lopen zodat je de vermelde prijzen nog niet moet betalen.
Na afloop van de kortingsperiode kan je ons contacteren zodat we kunnen navragen wat nog kan.
groeten,
Tina
Dit beschouw ik als afleiding van nieuwe prijzen die ik vanaf april 2024 moet betalen. Ik kijk uit naar de prijzen van de nieuwe operator Digi Belgium. Toch bedankt voor uw reactie.