Vraag

Hoe komt het dat alle meldingen voor data buiten de bundel op hetzelfde moment gestuurd worden? En dat na het afsluiten van mobiele data.

  • 28 January 2022
  • 5 reacties
  • 146 Bekeken

Op 11 januari kreeg ik een melding dat ik 80% van mijn mobiele data opgebruikt had, wat ik al raar vond omdat mijn gebruik niet speciaal anders of meer was dan alle voorgaande maanden. In mijn abonnement zijn een aantal apps gratis, dus ik heb me zoveel mogelijk beperkt tot die apps. Deze avond, met mijn mobiele data uit, krijg ik plots een 7tal sms’en met in willekeurige volgorde de melding dat ik 10, 25, 50 en 60 euro buiten mijn bundel verbruikt heb. Ik ga er dus vanuit dat die berichten ofwel schromelijk te laat en op hetzelfde moment verstuurd zijn ofwel dat het systeem ergens aangeeft dat ik aan het verbruiken was terwijl dat niet zo is.  Is er een mogelijkheid om te controleren of dat feitelijk klopt?  En hoe komt het dat die berichten pas komen nadat mijn verbruik zijn limiet bereikt heeft en afgesloten wordt? Het lijkt me immers de bedoeling dat dit een waarschuwing is zodat ik het net kan voorkomen?   


5 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@Giel Sweertvaegher Op 25/01/22 heeft men volgende sms verstuurd:

Daar stond in dat je bundel was opgebruikt.De verschillende sms’en die je erna kort achter elkaar gekregen hebt op 25/01/2022 komt omdat je op korte tijd zoveel verbruik had.

Waaraan het is opgebruikt hebben wij geen zicht over(privacy).Misschien bepaalde updates door Apple op de achtergrond.We kunnen alleen maar aantonen dat het verbruik er is geweest maar niet aan wat.

U kan ook steeds uw verbruik opvolgen via My Proximus.

Groetjes,Joel

Ja, ik spreek over ‘vanavond’, maar het was inderdaad op 25/01. Ik had het eerder uitgetypt maar niet gepost.

Alleen heb ik dus die eerste waarschuwing dat ik door mijn 4G zat pas gekregen op hetzelfde moment met de andere sms’en en stond mijn 4G op dat moment gewoon al weer uit. Vijgen na pasen dus.

Ik ontken niet of ik die data al dan niet gebruikt zou hebben. Ik kan enkel constateren dat de communicatie dus te laat komt en dat dit jullie klanten onnodig geld kost. Je wordt als klant voor een voldongen feit geplaatst en dat is spijtig.

Los van het feit dat die sms’en later kwamen, zat ik trouwens voor het terug uitschakelen van mijn 4G op Instagram. Gewoon te scrollen. Een app die valt binnen het gratis deel van mijn abonnement. Apple download en update bij mij trouwens niet op de achtergrond. Dus ik vraag me eigenlijk echt af hoe ik er 400mb door gejast heb met een gratis app in (minder dan) een minuut tijd. 

NB: iemand van proximus zelf komt hier niet langs tijdens het weekend

 

Reputatie 7
Badge +3

@Giel Sweertvaegher  Dag Giel, ik heb je dit eenmalig commercieel rechtgezet. Misschien is het aangeraden om de wifi assitstentie van het toestel uit te zetten? waarschijnlijk heeft er iets op de achtergrond meegedraaid?   Vriendelijke groet Luc

Reageer