Beantwoord

Domiciliëring aanvragen lukt maar niet...

  • 9 June 2020
  • 5 reacties
  • 1011 Bekeken

Reputatie 2

Corona (binnen zitten, veel tijd hebben om allerlei zaken op orde te zetten) deed mij ertoe beslissen om over te gaan tot een domiciliëring voor mijn aanrekening. Op 14/4/20 ga ik via My Proximus naar ‘mijn facturen’ en duid aan dat ik wil betalen via een domiciliëring. Als je hier iets aanpast, geldt dit vanaf je volgende aanrekening. Ik moet mijn rek.nummer invullen en krijg de melding: “Genoteerd! We brengen dit in orde. We verwerken je domiciliëringsaanvraag samen met je bank.” 

Begin mei krijg ik zoals gewoonlijk via mail en sms mijn volgende aanrekening: het verschuldigde bedrag dient ten laatste tegen 23/05/20 te worden overgeschreven op het rek.nummer van Proximus. Ik neem op 8/5/20 contact op via het 0800-nr en doe voornoemde uitleg aan de medewerkster. Zij kijkt dit voor mij na, zegt dat dit inderdaad op 14/04/20 in het systeem is terechtgekomen maar blijkbaar niet verwerkt is. Zij doet het nodige voor mij om dit in orde te maken; er wordt gevraagd om deze rekening nog te betalen in afwachting van de domiciliëring, wat ik dus doe. Een paar dagen later zie ik in MyProximus staan: je betaalt momenteel via domiciliëring. We halen elke maand het verschuldigde bedrag van rekening X. Tof dacht ik, in orde,  volgende maand domiciliëring, niet dus! Op 7/6/20 krijg ik mijn aanrekening via mail en sms; geen sprake van domiciliëring. Verschuldigde bedrag dient tegen 23/06/20 te worden overgeschreven op het rek.nummer van Proximus. Op 8/6/20 opnieuw contact opgenomen via 0800-nr. Medewerker kijkt dit na, zegt dat dit op 23/6 via domiciliëring zal gebeuren. Ik vraag of dit kan bevestigd worden, zodat ik later geen achterstallige kosten moet betalen wegens niet betalen, want ik heb toch een aanrekening gekregen. Er kan geen bevestiging worden gestuurd, ik moet hem op zijn woord geloven, maar hij kijkt toch nog eens alles na voor mij: op het ene scherm staat een domiciliëring vermeld, op het andere niet… hij zet me even in wacht en vraagt dit toch even na. Hij deelt me dan mee dat het BIC-nummer blijkbaar niet correct was (wat ik bij mijn weten niet heb moeten ingeven). Hij zegt dat men mij een nieuw mandaatformulier zal opsturen ter ondertekening. Ik zeg dat ik geen mandaatformulier heb moeten invullen - heb mijn aanvraag via My Proximus gedaan (mijn moeder heeft haar domiciliëring geregeld via de telefoon wegens geen internet en heeft helemaal geen mandaatformulier moeten invullen - waarom ik dan nu wel?). Hij zegt dat hij me dit via mail zal doorsturen en dat ik het dan ondertekend aan Proximus dien terug te sturen. Op mijn vraag of ik dit via mail mag doorsturen krijg ik antwoord: geen probleem. Een paar minuten na dit telefoontje krijg ik een mail met volgende melding: “Beste klant, we bevestigen uw uitschrijving voor "Mijn elektronische factuur Pack/Vaste lijn" van Proximus. Vanaf nu ontvangt u opnieuw een factuur op papier (via de post) of via Zoomit. U kunt wel nog altijd uw facturen online raadplegen op www.proximus.be/mijnfactuur. U vindt er ook de details van uw facturen, alsook een overzicht van de nog te factureren oproepen, enz.”. Ik weet het nu helemaal niet meer: dit heb ik zeker niet gevraagd, ik krijg alles al jarenlang via mail…. Ik neem dus ten einde raad (boos, gefrustreerd) opnieuw contact op met het 0800-nr en doe weerom de volledige uitleg aan opnieuw een andere medewerker. Deze kijkt dit na, ziet inderdaad dat mijn aanrekening nu met de post zal komen en zegt dat hij dit opnieuw zal aanpassen naar mail. Intussen komt er een mail binnen met het mandaatformulier; dit kan dus niet via mail worden teruggezonden maar moet via de post… Sorry, maar ik krijg er geen kop meer aan… zolang het niet in orde is betaal ik wel via een overschrijving, maar begrijp dus nog altijd niet waarom ik nu een mandaatformulier moet invullen terwijl mijn moeder gewoon telefonisch haar bankgegevens heeft overgemaakt en verder helemaal niets heeft moeten doen…. Proximus help?? Kan dit niet op een andere manier worden opgelost? Dit heeft me al zo veel tijd gekost en het raakt maar niet orde… zucht! 

icon

Beste antwoord door Sandra_065 17 February 2021, 18:01

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

5 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Indien u beheerder bent moet het inderdaad elektronisch via MyProximus lukken

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_bill_direct/particulieren/support/facturen/facturen-beheren/betalingsmethode/een-domiciliering-aanvragen-wijzigen-of-stopzetten.html

Toegegeven op basis van bovenstaande verhaal lijkt het mij aangewezen gewoon op aloude wijze het mandaatformulier in te vullen, te ondertekenen en terug te sturen, tenzij een Proximus medewerker op dit publieke forum dit “IT-probleem” snel nog zou kunnen oplossen)

Bij recente verandering van energieleverancier heb ik het ook op die manier moeten doen (maar het mocht wel gratis teruggestuurd worden in een bijgeleverde enveloppe)

Reputatie 7
Badge +4

@Sandra_065 Kan je via uw profiel klantgegevens aanvullen?
En ook het correcte BE rekeningnummer vermelden?
Dan kijken we dit voor je na.
Mvg, KoenN

Reputatie 7
Badge +3

@Sandra_065 Op 08/06/2020 werd er een aanpassing gedaan in onze systemen in verband met het domiciliërinsmandaat. Nu zullen we even de volgende factuur moeten afwachten. Kan je ons via deze weg op de hoogte houden? Dank je wel. Groetjes, Antonella

Reputatie 2

@KoenN en @AntonellaD : door gezondheidsproblemen was ik dit uit het oog verloren en had ik nog geen reactie geplaatst maar correct is correct: na jullie berichtjes heb ik verder niets meer hoeven te doen en was mijn domiciliëring in orde. Weliswaar een laattijdige reactie van mij maar zoals gezegd door onvoorziene omstandigheden. Bij deze toch een dikke dank je wel voor jullie hulp. 

Reputatie 7
Badge +3

@Sandra_065 Bedankt voor de mooie feedback.Groetjes,Joel