Skip to main content
Dag allemaal,



Over de afgelopen 2 jaar is mij opgevallen dat de latency tijdens het gamen (voornamelijk Overwatch) verdriedubbeld is. Vroeger speelde ik met een ping van 15-20ms, tegenwoordig is dat 50-60ms. Ik weet dat dit over het algemeen nog acceptabele tijden zijn, maar ik moet zeggen dat ik het verschil wel erg voel, voornamelijk wanneer het erg competitief wordt.



Ongeveer een jaar geleden hebben we een upgrade gehad van een Bbox2 naar een Bbox3, de algemene internetsnelheid is toen enorm omhoog gegaan, maar ik heb niet direct opgelet of de latency toen verslechterd is. Ik heb het toen in ieder geval niet gemerkt zoals ik het nu wel doe.



Ik heb de voor de hand liggende oplossingen al geprobeerd (reset van de modem door stroomonderbreking, andere ethernet kabel, rechtstreekse verbinding met de modem, etc...), zonder resultaat. Ik heb ondertussen ook contact gezocht met Proximus via de chat functie en die hebben een vervanging van de Bbox3 modem voorgesteld, aangezien ze geen problemen met mijn verbinding zien bij het uitvoeren van hun tests. Dit lijkt me echter overkill en ik twijfel of dit de oorzaak van het probleem is.



Ik heb zelf enkele keren een WinMTR test gedraaid. De support van Proximus kon hier blijkbaar niets mee doen, maar ik zou graag wat duidelijkheid willen hebben over de resultaten die ik kreeg. Ik hoopte dat iemand in deze community me daarbij kon helpen. Ik ben vrij sceptisch dat dit probleem kan worden opgelost, aangezien het gaat over een 40 tal milliseconden, en dat het waarschijnlijk gewoon de huidige stand van zaken is. Maar ik ben voornamelijk nieuwsgierig naar de oorzaak en waar die extra 40 milliseconden worden opgelopen, bij mij thuis, ergens bij Proximus of bij de game servers.



Dit is een van de resultaten van de WinMTR tests die ik heb doorlopen tijdens het spelen van een match:



|------------------------------------------------------------------------------------------|



| WinMTR statistics |



| Host - % | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |



|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|



| MYMODEM - 0 | 765 | 765 | 2 | 20 | 73 | 3 |



| 109. 133 .80 .1 - 0 | 765 | 765 | 15 | 113 | 274 | 108 |



| lag-91-100.iarmar2.isp.belgacom .be - 3 | 698 | 681 | 11 | 30 | 102 | 12 |



| lag-14-1000.ibrmar3.isp.belgacom .be - 99 | 155 | 2 | 12 | 40 | 69 | 12 |



| 80.84.23. 94 - 22 | 415 | 327 | 12 | 28 | 89 | 58 |



| 94.102.162. 35 - 1 | 758 | 756 | 16 | 34 | 92 | 34 |



| 195.66.226. 234 - 0 | 765 | 765 | 20 | 41 | 188 | 77 |



| ae1-br01-eqld5.as57976. net - 0 | 761 | 761 | 18 | 49 | 3861 | 27 |



| et-0-0-2-br02-eqam1.as57976. net - 0 | 765 | 765 | 20 | 45 | 500 | 22 |



| et-0-0-3-br02-eqam1.as57976. net - 76 | 191 | 47 | 0 | 47 | 120 | 31 |



| No response from host - 100 | 154 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |



| No response from host - 100 | 154 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |



| No response from host - 100 | 154 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |



| No response from host - 100 | 154 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |



| No response from host - 100 | 154 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |



| No response from host - 100 | 154 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |



| No response from host - 100 | 154 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |



| No response from host - 100 | 154 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |



| No response from host - 100 | 154 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |



| No response from host - 100 | 154 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |



| No response from host - 100 | 154 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |



| No response from host - 100 | 154 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |



| No response from host - 100 | 154 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |



| No response from host - 100 | 154 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |



| No response from host - 100 | 154 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |



| No response from host - 100 | 154 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |



| No response from host - 100 | 154 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |



| No response from host - 100 | 154 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |



| No response from host - 100 | 154 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |



| No response from host - 100 | 154 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |



|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|



WinMTR v0.92 GPL V2 by Appnor MSP - Fully Managed Hosting & Cloud Provider





Alvast bedankt voor de hulp!



Groeten,

Jasper
er komen wel nog klachten van een hoge ping zie bv ook het antwoord van iemand van proximus (WenzelR)

in het laatste antwoord van deze onderstaande post:

https://nl.forum.proximus.be/internet-10/ping-47788
Dag Martin, bedankt voor het snelle antwoord. Ik was al gestruikeld over de post die je vermeld. De ping van mijn algemene tests (Ookla) lijkt perfect in orde: rond de 15ms. Dus daar verschilt mijn geval met dat van gebruiker Cls22.



Wat ik me dan afvraag is waar die extra delay in-game vandaan komt, want ik weet zeker dat ik heb kunnen spelen onder de 25ms ping.



Ik snap dat dit een probleem is met zeer lage prioriteit, aangezien er mensen zijn die moeilijkheden hebben om überhaupt een goede verbinding te krijgen. Toch ben ik erg benieuwd naar de oorzaak, zelfs al blijkt deze niet oplosbaar. Ik stel de vraag vooral uit interesse voor het onderwerp 🙂
Ik ben inderdaad ook evenzeer benieuwd en hopelijk kunnen de proximus medewerkers het bij de specialisten ter zake, te weten komen.

Reageer