Een nieuw forum vanaf april

  • 6 March 2019
  • 7 reacties
  • 46 Bekeken

Reputatie 7
Badge +6
  • Proximus Ambassador
  • 1125 reacties
Beste superuser,

Het Proximus-forumteam en ik hebben wat gebrainstormd om het forum een beetje te heroriënteren op ondersteuning. Om dit te doen, ontwikkelen we een reeks extra tools voor onze gebruikers (@mentions, mogelijkheid om FAQ's en video's direct in het forum te integreren, upvoting) en trainen we agenten om meer "expertise" op het forum te hebben.

In de tussentijd willen we ook de categorieën die we aanbieden, die momenteel slecht gebruikt worden, opnieuw evalueren (de 'Praatbarak' is een goed voorbeeld). We hebben aan zoiets gedacht:

1. "Onthaal"
1.1 "Forumreglement"

2. "Support"
2.1 TV
2.2 Internet
2.3 Vaste lijn
2.4 Mobiele telefonie
2.5 MyProximus & Proximus apps
2.6 Afspraken en Leveringen
2.7 Abonnementen & facturaties

3. "Proximus & You"
3.1 "Co-creation" (thans "Het Labo")
3.2 "Ideeën" (nieuwe categorie voor de klant om ons ideeën te geven en voor andere klanten om op deze ideeën te stemmen)
3.3 "Tips & Tricks"
3.4 "De Praatbarak"

4. Archieven
4.1 2017
4.2 2016
4.3 2015

5. "For Your Eyes Only"
5.1 "De superusers corner"

Merk op dat dit nog steeds 'big secret' is, vertel het alstublieft nog niet op het forum.

Ik nodig jullie uit om ons een volledig advies te geven. De categorieën in aanhalingstekens zijn de categorieën waarop we nog een naam moeten toevoegen.

Ik kijk uit naar jullie suggesties en opmerkingen. Over namen, categorieën, wat je denkt dat er ontbreekt,.....

Wat vinden jullie daarvan?

7 reacties

Ziet er zeker al niet slecht uit.
Dat categories slecht gebruikt worden is wel typisch op alle forums en is niet simpel op te lossen op de meeste forums wordt dit dan opgelost door de moderators die een opgestarte post die niet toebehoort in de goede categorie, verplaatst naar de relevante categorie.
Het is niet altijd omdat de benaming van een categorie slecht gekozen werd, om een klein vb te geven ik heb een probleem met wifi-bridge dan rijst bij mij al die direct de vraag waar ga ik dit nu best plaatsen onder support/TV of onder support/internet of moet je dan een categorie apart voorzien bv support/draadloze toestellen ?
enfin er zullen ook veel zaken duidelijk worden eens het nieuwe forum een tijdje loopt en moeten er eventueel op een soepele manier aanpassingen kunnen gebeuren indien nodig …
voor het ogenblik laat ik het nog wat rusten tot ik het wat verder kan bekijken en er ideeën in mij op komen.
Reputatie 7
Badge +6
Wat dat verplaatsen betreft van de topics naar het juiste sub-forum, dat is inderdaad dagelijkse kost, dat doe ik meerdere keren per dag, maar zoiets gebeurt achter de schermen, dus weinig zichtbaar voor gebruikers 😉
Reputatie 7
Badge +4
Voorstel:
1: welkom & aan de slag op dit forum (gedragsregels i.p.v. "reglement")
2: een eerste onderverdeling conform de Px-website producten en/of support gebruiken
2.5, 2.6 en 2.7 op te splitsen, mijns vormen leveringen en facturatie "gevoelige onderwerpen" op dit forum (frustraties!)
3: nieuws & Px labo samenvoegen 1 rubriek nieuws (wat zit er aan te komen, ….), niet direct voorstander van "Px &you" titel, alles betreft toch "Px & you", nee?
4: archieven ik heb niet direct een idee van de omvang maar moeten we werkelijk 2 of 3 jaar bijhouden, vele posts hebben na enige tijd weinig of geen belang meer en ik stel me de vraag of de info niet beter gedurende bv. 12 maand "online" bijgehouden wordt en vervolgens gewoon geschrapt wordt

blijft de vraag:
a)
al dan niet in rubrieken (soms) onderscheid te maken "privé (RES) /zelfstandigen & kleine ondernemingen (BUS)/grote bedrijven (COR)": misschien worden naast "RES"-klanten best ook "BUS"-klanten geholpen, "COR" kan in principe terugvallen op eigen specifieke accountmgr, alhoewel ….
b)
wat willen we met dit forum bereiken:
1)
een Px-forum met klanten en medewerkers samen, waarbij dan toch zou moeten vermeden worden dat leden en medewerkers onafhankelijk van elkaar oplossingen blijven voorstellen = een onderwerp dient "definitief" te worden afgesloten als aangemerkt als opgelost door de vraagsteller; voor eenzelfde vraag door een andere vraagsteller is een ander onderwerp, de betrokkene kan/mag uiteraard naar daar verwezen worden
2)
of zoals "De Netweters" (Telenet) en "The Tribe" (Orange) voor en door klanten met een eerder beperkte "supervisie" (moderatoren), waarbij de leden elkaar proberen te helpen maar waarbij "onmiddellijk/vrij snel" voor problemen die enkel door de telecomoperator zelf kunnen opgelost worden naar deze laatste doorverwezen wordt (= andere kanalen)
Indien verder voor B1 gekozen wordt dient het probleem "webwinkel*" (levering/voorraad), facturatie, afspraken (technici) en "wat waar wanneer**" (adsl->vdsl2/vectoring, hybrid adsl/vdsl&4G, glasvezel) dringend te worden aangepakt (door Px mgt) om "het leven op dit forum" beter/draaglijker te maken (in eerste instantie voor de Px-medewerkers zelf)
*: info over voorraad (code groen, geel, rood bv.) en tracking code (geregistreerd, in uitvoering, verzonden)
** = in de mate van het juridisch mogelijke en uiteraard conform de regelgeving (OLOs/BIPT) een planning voor de eerstvolgende maanden in de rubriek "nieuws" (in principe dacht ik dat de OLOs 12 maand op voorhand moeten ingelicht worden)

Samengevat: een aantal ideeën voor discussie hierboven, graag eventueel dus feedback in de loop van de volgende dagen/weken
Beste groeten
Daar ben ik het toch niet voor de 100% mee eens als je zegt
" ….. waarbij dan toch zou moeten vermeden worden dat leden en medewerkers onafhankelijk van elkaar oplossingen blijven voorstellen …."
Dit kan toch zeer nuttig zijn , want zoals het hier al meer voorgevallen is kan er door iemand (of meerderen) een oplossing voorgesteld worden, maar kunnen er nog betere oplossingen komen door nog anderen en zelfs correcties hierop door Proximus medewerkers die bv op zaken kunnen wijzigen die reeds ondertussen gewijzigd zijn die leden niet kunnen weten omdat ze trouwens niet altijd op de hoogte kunnen zijn, zoals de insiders, van inwendige veranderingen of toekomstige veranderingen….
Ik ga er trouwens nooit vanuit dat mijn oplossing de beste is als ik er ene post, en reken er zelf trouwens nog op om in veel gevallen nog beter oplossing als antwoord te krijgen op mijn geplaatste post om zo tenslotte nog meer bij te leren enz….
En daaruit volgend zou het dan ook nog eventueel moeten mogelijk zijn om een beste antwoord keuze later nog te kunnen aanpassen als er een betere oplossing komt die de TS beter vindt bv...
Reputatie 7
Badge +4
Uiteraard Martin, maar in lange draadjes is het soms moeilijk het bos tussen de bomen nog te zien (en vermoedelijk niet evident voor een Px-medewerker om uit te vissen of de vraag nog al dan niet openstaat, t.t.z. X vraagt A, krijgt een antwoord van Px dat aan zijn vraag voldoet en Y vraagt 123 dagen/weken/maanden nadien hetzelfde of iets gelijkaardigs maar ontsnapt aan de aandacht (of blijft zonder reactie...)

Geen reactie/commentaar van Px-medewerkers/community mgrs?
Wat ik al die jaren al opmerkt heb is dat een nieuw pas opgestarte post evenzeer aan de aandacht kan ontsnappen dan een een lange post waar een nieuwe vraag gesteld werd, je kunt bv ook zien waar recent een nieuw bericht gepost geweest is enz. dus niet zo moeilijk om dit op te merken, enfin ik weet het wel ieder heeft zijn eigen/andere mening … 😉
NB: zie trouwens maar eens naar het bevriend forum met al heel vele jaren ervaring heeft daar is het niet anders en daar niet alleen en toch wordt er tijdig gereageerd op zelf threads die onvoorstelbaar lang geworden zijn. Je zou bv ook threads die te oud geworden zijn en naar het archief gaan automatisch afgesloten worden.
Reputatie 7
Badge +6
Bedankt voor jullie fedback. We hebben intern nog enkele workshops voor de boeg om alle wijzigingen te implementeren. We houden jullie op de hoogte.
Groetjes,
Wim

Reageer