Skip to main content
Op de detailfactuur van de vaste telefoon staat minstens 1 keer per maand een oproep naar het nummer 1962, soms voor enkele minuten, soms voor enkele seconden. Deze oproepen gebeuren ook wanneer er niemand thuis is, en de telefoon dus niet gebruikt kan worden. Ze worden niet gefactureerd (gelukkig maar). In een vroegere post wordt er verwezen naar een mobiele operator, maar dat kan er niks mee te maken hebben. De telefoon doet het ahw uit zichzelf!! Weet iemand de uitleg van wat dit voorstelt?

Voorbeeld (privé gegevens onherkenbaar gemaakt):

Customer Number;Invoice Number;Contract Type;Contract Type Description;Charged Number;Calling Number;Origin;Called Number;Destination;Call Category;Call Type;Date;Time;Duration;Amount;Amount Incl VAT;Vat

yyyyyyy;'zzzzzzzzzz';'TEL';'Telefoonlijn';'09xxxxxxx';'09xxxxxxx';'België';'1962';'België';Allerlei;Diversen;21/12/2018;14:38:31;00:01:14;,0000;,0000;21,00%

yyyyyyy;'zzzzzzzzzz';'TEL';'Telefoonlijn';'09xxxxxxx';'09xxxxxxx';'België';'1962';'België';Allerlei;Diversen;04/01/2019;10:51:54;00:00:03;,0000;,0000;21,00%
Dag domino, kun je ons klantgegevens (eventueel in privébericht) bezorgen voor nazicht? Grt, HeidiE
Ter info:

https://nl.forum.proximus.be/telefonie-13/1962-38215



antwoord van Proximus (na tussenkomst ombudsdienst telecom) : 1962 in een intern nummer gekoppeld aan Phonemail basic (= de 02 2...-dienst die u enige tijd elk uur terugbelt om een door de beller ingesproken bericht na te laten); waarom dit in de detail xls-file voorkomt is mij een raadsel, maar het is wel een (mogelijke) verklaring voor het betrokken "fenomeen" ...
TUI: Privébericht sturen (klik hier)

zie ook uitleg >

https://nl.forum.proximus.be/telefonie-13/1962-38215#post607348



Edit: er was er mij hier iemand voor ☺️
Ik schrijf hierbij het resultaat van opzoekwerk van het Proximus-team en collega's. Anderen met dezelfde vraag kunnen er hun voordeel misschien mee doen.

Na uitsluiten van contacten met een andere (mobiele) provider, de code voor een garagepoort, een informatie-aanvraag én het feit dat de vaste telefoon dit nummer op zijn eentje belde (ook als we bv. in het buitenland zaten) en dan maar 1 keer en niet elk uur, was de enig mogelijke conclusie dat er op één of andere manier een doorschakeling op de telefoon stond, daar aangebracht door een externe zonder ons of Proximus' medeweten. Men was ook niet zeker of ze het zouden kunnen uitschakelen.

Zolang het ons niks kost, laten we het nu maar zo. Maar als ooit iemand kan achterhalen wat hier achter zit...
Tja.... ik vrees dat Px kantendienst xyz dan best eens contact opneemt met technici of ingenieurs van "service engineering" of "technical infrastructure & operations"

https://be.linkedin.com/in/geert-standaert-b249221

Eerlijk ik vermoed dat Px klantendienst xyz zich of niet veel moeite getroost heeft of simpelweg verloren gelopen is in de (misschien toch te complexe) organisatie van Px...



1) wetgeving:

19xx nummers zijn voorbehouden voor gebruik door telecomoperatoren (en MVNO) en bedoeld voor gebruik voor "netwerkgebonden dienstverlening"

Art. 64. De nationale korte nummers uit de reeks 19XX kunnen door de entiteiten zoals bepaald in artikel 4, 1°, gebruikt worden voor interne toepassingen die nauw verbonden zijn met de directe exploitatie van hun dienstenaanbod of dat van de betrokken commerciële partners.

Ref.:http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_loi/arch_a1.pl?N=&sql=(text+contains+(%27%27))&rech=1&language=nl&tri=dd+AS+RANK&value=&table_name=wet&cn=2007042729&caller=archive&fromtab=wet&la=N&ver_arch=003

Dit houdt in dat een individueel 19xx nummer bij Proximus, bij Orange, … een andere functie kan hebben en dat een dergelijk 19xx nummer van bv. Telenet niet bereikbaar is vanaf bv. Proximus (althans niet onder de vorm 19xx)



2) voice mail basic

Het is inderdaad zo dat de "voice mail basic" u gedurende enige tijd elk uur gaat proberen te bereiken om een door een beller ingesproken bericht te laten geworden, maar uiteraard zult u hiervoor slechts 1 gratis oproep naar 1962 terugvinden in de detail xls-file, nl. de oproep verbonden aan het moment van de doorschakeling van de oproep van de beller - die u probeerde te bereiken - van uw telefoon(nummer) naar uw voice mail basic

Reageer