Skip to main content
Ik probeer wake on lan te configureren. Bij wake on lan is het zo dat een magic packet naar de uitgeschakelde computer gestuurd wordt met daarin het mac adres van deze computer. Als de computer dit herkent zal hij vanzelf opstarten.

Omdat de computer in kwestie uitstaat kan niet met ip adressen gewerkt worden, aangezien de computer niet op een arp request kan antwoorden. Vanaf het lokale network werkt mijn configuratie perfect omdat het wake on lan protocol een broadcast stuurt, zodat alle gebruikers het magic packet ontvangen. Vanaf het internet lukt het mij echter niet. Ik heb volgende methodes gebruikt.

Eerste. Port forwarding van de wake on lan pakketten naar het broadcast adres van mijn lokaal netwerk (192.168.1.255). Dit lijkt niet te werken. Als ik monitor met wireshark lijkt er niets binnen te komen. Mijn vraag hier is, is het mogelijk om met de bbox3 port forwarding naar een broadcast adres toe te passen?

Tweede. Port forwarding van de wake on lan pakketten naar het ip adres van de computer in kwestie. Dit werkt enkel als de computer in kwestie net werd uitgeschakeld, dan staat de koppeling van het mac adres en ip adres nog in de arp table en kan het pakket naar het juiste mac adres verstuurd worden. Na enkele minuten verdwijnt deze regel uit de arp table en vindt er een nieuwe arp request plaats waar de uitstaande computer helaas niet op kan antwoorden. Mijn vraag hier, is het mogelijk om fixed arp entries toe te voegen in de bbox3? Ik kan deze optie niet vinden in de router configuratie onder user. Zijn deze functies eventueel verborgen onder de admin of expert logins en zo ja hoe kan ik als klant daar iets in wijzigen?
TIP: in afwachting van de antwoorden van leden die hier op het forum kunnen komen zou je ook de vraag eens kunnen stellen op het bevriend userbase.be forum waar er ook veel met ervaring zitten op gebied van netwerken bbox'en enz...
Ter info:

userbase:

https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=55&t=41701&p=555224&hilit=arp+bbox3#p555224

Px forum Fr:

https://fr.forum.proximus.be/internet-10/creer-entree-statique-dans-la-table-arp-de-la-b-box3-34702

-> Ik vrees dat u geen toegang zult krijgen tot de menu's admin & expert, en u best opteert voor een oplossing router achter bbox of eenvoudigweg bbox vervangt door een "door Px goedgekeurde whitelisted Fritzbox" modem/router
Ik zou eerder opteren voor een router want met de fritz heb ik de indruk dat ze de nieuwe v6 ook niet meer aan de praat krijgen (en is het dit niet dan wordt het later weer wat anders...) .... en met router kun je deze en andere dec's gewoon aan de bbox blijven aansluiten.

NB: verwacht nu niet dat je veel instellingen zult terugvinden achter het admin & experts menu's die voor de gebruiker waardevol zijn, indien je de wachtwoorden zou vastkrijgen.

Reageer