Vraag

Internet verbruik zonder verklaring

  • 29 April 2018
  • 9 reacties
  • 416 Bekeken

We zijn net overgeschakeld naar Proximus en de eerste maand bleek dat we de limiet van 750GB hadden overschreden. Dit vonden wij raar maar we lieten het hierbij... Nu deze maand weer overschreden?!

Van 3 tot 10 april waren we met verlof waarbij ik al mijn toestellen had uitgeschakeld en nu ik het overzicht raadpleeg merk ik een verbruik van ongeveer 25Gb per dag?!! Ik heb al eens ingelogd op de modem maar kan nergens een verbruik oproepen/toestel maar eigen verbruik is uitgesloten me dunkt. Hoe is dit dan te verklaren?

9 reacties

Alle toestellen uitgeschakeld bedoel je hiermee dat de bbox modem ook uitgeschakeld was, dan kan dit zeker niet kloppen.
Indien de bbox toch opstond dan zou je bv als het enigszins mogelijk is deze bv: eens 24 uur of 12 uur of 6 uur moeten uitzetten om te zien of je verbruik in verhouding daalt en als dit niet zo is dan is er duidelijk iets fout bij proximus.
Neen, de Bbox en de decoder zaten nog in het stopcontact maar alle verbruikstoestellen waren uitgeschakeld zoals laptops, printer, gsm... Het enigste toestel dat op dat moment nog verbonden was, was de decoder maar verbruikt deze dan uit zichzelf 25Gb per dag?! Ik vind het vreemd dat ik dit verbruik niet op de bbox kan raadplegen...
Heb je ook netflix via uw decoder want het verbruik gaat ook af van het internetverbruik.
Als je decoder echter in standby staat of zonder stroom gezet wordt dan zou er natuurlijk niets van verbruik mogen zijn.
zelfs al zou de decoder niet in standby gestaan hebben, als je niet op het netflix kanaal staat dan zou er ook geen internet verbruik mogen zijn van netflix.
Ja, maar we hebben die 7 dagen geen netflix kunnen bekijken en de decoder was uitgeschakeld dus volgens mij kan het dit ook niet zijn... 😕
Reputatie 7
Badge +4
Vraag:
Schommelt uw verbruik op andere data (in april, maart, februari, ...) ook systematisch rond 25 GB/dag?
Eventueel:
- uw MyPx controleren, bv. is er een "onbekende decoder" (van iemand anders door een adminstratieve vergissing van Px aan verbonden)
- kon er tijdens uw afwezigheid iemand binnen en gebruik maken van uw internet
- kan iemand anders bv. via WiFi op uw netwerk (paswoord WiFi gekend/gekraakt)
- woont u bv. op een appartement en kan iemand - al dan niet per vergissing - gebruik maken van uw aansluiting (kelderverdieping/telefoniekast/foutieve aansluiting/wetens en willens ingebroken)
- tot slot eventueel verkeerde/foutieve aansluiting (van een 3de) op niveau van de ROP/KVD op straat)

-> Zoals reeds aangeduid door Martin op BBox enige uren afzetten bv. 's nachts, overdag wanneeruw niet thuis bent en uw verbruik via MyPx tijdelijk van nabij opvolgen
Het eerste wat je moet doen volgens mijn is te weten komen aan welke kant het gebeurt (de fout zit), proximus versus klant, zoals ik al voorgesteld heb namelijk, Bbox enige uren afzetten gedurende de dag of 's nachts, om te zien of uw verbruik via MyProximus dan in verhouding gedaald is.
Want als het bij Proximus zit moet je al de moeite ook niet meer doen om uit te vissen waar het zit.
Dank u heren! Morgen is er terug een reset en ga ik dit meteen testen. Ik ben er inmiddels ook achter gekomen dat mijn chromecast wel continue opstaat en dat deze ook een verbruik heeft blijkbaar (ook al staat je tv uit -> foto backdrop) maar 25gb...

Ik zal beginnen met de Bbox test en het resultaat zeker laten weten! Merci
Het verbruik van Backdrop zal wel hierdoor geen 25GBdag zijn wel zo ongeveer 15GB/maand.
Dit kun je gemakkelijk oplossen door je chromecast stick te voeden via een usb poort van je TV zelf zodat deze vanzelf uitschakelt als je uw TV uitzet / standby.

Reageer