Momenteel heb ik PPPoE op mijn BBOX uitgeschakeld en op mijn eigen router (Synology 2600ac) geactiveerd. Nu werkt alles, inclusief mijn Proximus TV, vanop mijn eigen router. Om de TV te laten werken heb ik een LAN poort van mijn router als IPTV geconfigureerd. Werkt goed.
Maar ondertussen is mijn download snelheid gedaald van meer dan 80Mbps naar 50Mbps. Bovendien kan ik mijn NVR en NAS vanop de WAN slechts zeer moeilijk bereiken omdat deze nog steeds 2 routers op mijn netwerk detecteren. Hoe kan ik dit oplossen?
Op mijn vorige adres heeft dit altijd mooi gewerkt omdat toen een medewerker van Proximus vanop afstand de BBOX op 'bridging' gezet zou hebben. Kan dit kloppen? De settings die ikzelf op de BBOX kan veranderen zijn helaas zeer beperkt.
Ik heb de afgelopen week zonder overdrijven al 7x telefonisch contact opgenomen met Proximus, 2x heb ik een mail gestuurd en net nog op de chat gezeten. Helaas telkenmale zonder vruchtbaar resultaat.
Om kort te gaan dit forum is mijn laatste hoop :)
Alvast bedankt voor jullie input!!!
Bladzijde 1 / 1
TIP: In afwachting dat je hier voldoende uitleg krijgt in dit verband, zou ik je aanraden van je vraag gewoon (ondertussen) ook eens te stellen op het bevriend userbase.be/forum waar zeker specialisten zitten in deze materie.
hi
kan je ons via privebericht je klantengegevens doorgeven ?
lijnnr of klantennr ?
Dan kunnen we je verbinding controleren
https://nl.forum.proximus.be/inbox/conversation?with=51679mvg
kan je ons via privebericht je klantengegevens doorgeven ?
lijnnr of klantennr ?
Dan kunnen we je verbinding controleren
https://nl.forum.proximus.be/inbox/conversation?with=51679mvg
Ter info:
https://www.edpnet.be/en/support/installation-and-usage/internet/manage-proximus-hardware/how-do-i-configure-my-b-box-3-in-bridge-mode.html
https://www.edpnet.be/en/support/installation-and-usage/internet/manage-proximus-hardware/how-do-i-configure-my-b-box-3-in-bridge-mode.html
dat is wat hij ook gedaan heeft ppoe uitgeschakeld maar ik denk dat het hier wel over een andere bridging gaat!
Nu weet ik niet of alles klopt wat je op internet leest (wat mij ook zou verwonderen 😉 ) volgens dat sommigen beweren zou dit terug overschreven worden, wat er van waar is laat ik liever aan iemand van Proximus zelf over die daar mss wat meer uitleg zouden kunnen over geven of opvragen aan de bevoegde dienst.
Nu weet ik niet of alles klopt wat je op internet leest (wat mij ook zou verwonderen 😉 ) volgens dat sommigen beweren zou dit terug overschreven worden, wat er van waar is laat ik liever aan iemand van Proximus zelf over die daar mss wat meer uitleg zouden kunnen over geven of opvragen aan de bevoegde dienst.
Zoals reeds gezegd ik heb de afgelopen week al 7x aan de telefoon gehangen met Proximus. Ik heb mails gestuurd én gechat. Geen nuttige hulp.
De laatste reactie die ik nu per telefoon gekregen heb is dat ze de BBOX niet meer in bridging willen/mogen zetten.
Ik heb dan gevraagd naar een dsl modem die ik kan gebruiken om gewoon de BBOX te vervangen, weg te laten. Daar kon men geen nuttig antwoord op geven omdat het tegen hun beleid zou zijn.
Dus misschien weet hier iemand een compatibele modem die ik zou kunnen gebruiken?
hi
kan je ons via privebericht je klantengegevens doorgeven ?
lijnnr of klantennr ?
Dan kunnen we je verbinding controleren
De verbinding is al meermaals gecontroleerd. Hier is niks mis mee. Er is iets mis met de communicatie tussen de bbox en mijn eigen router. De verbinding testen gaat dit niet oplossen.
De laatste reactie die ik nu per telefoon gekregen heb is dat ze de BBOX niet meer in bridging willen/mogen zetten.
Ik heb dan gevraagd naar een dsl modem die ik kan gebruiken om gewoon de BBOX te vervangen, weg te laten. Daar kon men geen nuttig antwoord op geven omdat het tegen hun beleid zou zijn.
Dus misschien weet hier iemand een compatibele modem die ik zou kunnen gebruiken?
kan je ons via privebericht je klantengegevens doorgeven ?
lijnnr of klantennr ?
Dan kunnen we je verbinding controleren
De verbinding is al meermaals gecontroleerd. Hier is niks mis mee. Er is iets mis met de communicatie tussen de bbox en mijn eigen router. De verbinding testen gaat dit niet oplossen.
TUI: vdsl modems zoals de fritz!box zijn ook whitelisted voor Proximus VDSL signalen zie o.a. ook userbase.be/forum waar genoeg over te vinden is...
Gecertificeerde modemrouters van AVM :
FRITZ!Box 3490 (met FRITZ!OS 6.52),
FRITZ!Box 7360 (versie 1 met FRITZ!OS 6.31, versie 2 met FRITZ!OS 6.52),
FRITZ!Box 7430 (FRITZ!OS 6.52 en DSL-versie 1.100.133.44), en FRITZ!Box 7490 (FRITZ!OS 6.52 en 6.53).
Gecertificeerde modemrouters van AVM :
FRITZ!Box 3490 (met FRITZ!OS 6.52),
FRITZ!Box 7360 (versie 1 met FRITZ!OS 6.31, versie 2 met FRITZ!OS 6.52),
FRITZ!Box 7430 (FRITZ!OS 6.52 en DSL-versie 1.100.133.44), en FRITZ!Box 7490 (FRITZ!OS 6.52 en 6.53).
Die fritzboxen zijn wel prijzig niet? Is er geen modem only apparaat zonder alle overbodige toeters en bellen?
Ik weet wel dat ik die dingen in modem only/bridged kan zetten maar dat is dan serieuze overkill.
Ik wens namelijk nog steeds mijn eigen router te gebruiken omdat deze in mijn situatie de beste performance en compatibiliteit met nas en nvr biedt.
Ik weet wel dat ik die dingen in modem only/bridged kan zetten maar dat is dan serieuze overkill.
Ik wens namelijk nog steeds mijn eigen router te gebruiken omdat deze in mijn situatie de beste performance en compatibiliteit met nas en nvr biedt.
die modem only bbox'en plaatst proximus ook bij professionele klanten.
Misschien de vraag schriftelijk (e-mail) stellen (hoe een BBox3 in modem only mode zetten of hoe een modem only bekomen) & mocht een duidelijk antwoord uitblijven de ombudsdienst telecom inschakelen (wil gebruik kunnen en blijven maken vna mijn eigen router om die en die reden en op mijn oude adres werkte het perfect)
Proximus e-mail contact:
https://www.proximus.be/support/nl/id_cr_contact_mail/particulieren/welkom-bij-support/een-e-mail-zeker-over-welk-nummer-gaat-het.html
Ik ken mijn nummer - Ik heb een technische vraag - Internet - Internetaansluiting: rechts onderaan de pagina e-mail ons
Ombudsdienst: als u geen bevredigend antwoord krijgt van Proximus (binnen een redelijke tijdspanne mijns inziens = 1 à 2 weken)
http://www.ombudsmantelecom.be/nl/hoe-klacht-indienen.html?IDC=41
P.S.
Tot recent ook op het franstalige forum was de bovenvermelde werkwijze voor bridge mode ok (zou er een bug zijn in één of andere update van één van de types bbox3?)
Met de bovenvermelde router zou ikzelf in eerste instantie niet direct opteren om de bbox3 te vervangen door een nieuwe of tweedehands Fritzbox
Proximus e-mail contact:
https://www.proximus.be/support/nl/id_cr_contact_mail/particulieren/welkom-bij-support/een-e-mail-zeker-over-welk-nummer-gaat-het.html
Ik ken mijn nummer - Ik heb een technische vraag - Internet - Internetaansluiting: rechts onderaan de pagina e-mail ons
Ombudsdienst: als u geen bevredigend antwoord krijgt van Proximus (binnen een redelijke tijdspanne mijns inziens = 1 à 2 weken)
http://www.ombudsmantelecom.be/nl/hoe-klacht-indienen.html?IDC=41
P.S.
Tot recent ook op het franstalige forum was de bovenvermelde werkwijze voor bridge mode ok (zou er een bug zijn in één of andere update van één van de types bbox3?)
Met de bovenvermelde router zou ikzelf in eerste instantie niet direct opteren om de bbox3 te vervangen door een nieuwe of tweedehands Fritzbox
Wat is de reden dat je met bovenstaande router niet zou opteren voor een fritzbox?
Begrijp ik ook niet want iedereen is vol lof over de Fritz!box maar natuurlijk als je alleen het modem gedeelte gebruikt is het wel overkill en mss heeft M_016 dit bedoeld en zou een a-mod3 een betere optie zijn al weet ik niet of je deze als particulier kunt krijgen, mss eens de vraag stellen aan Proximus of dit toch mogelijk is?
NB: Als Bridge mode (dus niet verwarren met pppoe uitschakelen) terug overschreven door Proximus dan heb je daar niet veel aan!
NB: Als Bridge mode (dus niet verwarren met pppoe uitschakelen) terug overschreven door Proximus dan heb je daar niet veel aan!
Inderdaad de fritzbox is in mijn geval overkill aangezien ik enkel de modem zou gebruiken maar een a-mod3 is blijkbaar enkel voor business. Een vriend van me heeft het thans wel bij Telenet klaargekregen om als particulier een modem te krijgen, zij het ook niet geheel enthousiast van de kant van Telenet.
Ik heb nu een compatibele fritzbox op tweedehands gezien voor 50 euro. Heel jammer van de kosten en niet zeker of het zal werken. Een nieuwe wil ik echter echt niet kopen wegens te duur. Maar mijn enige twee opties zijn dus die fritzbox of overschakeling naar Telenet om daar misschien tegen dezelfde muur aan te lopen.
De ombudsdienst waarover men hierboven nog spreekt wil ik misschien ook nog een kans geven.
Ik wil jullie allemaal wel alvast heel erg bedanken voor de input tot nu toe. Op 12u tijd al veel meer geleerd dan in een hele week contact met Proximus klantendienst.
Ik heb nu een compatibele fritzbox op tweedehands gezien voor 50 euro. Heel jammer van de kosten en niet zeker of het zal werken. Een nieuwe wil ik echter echt niet kopen wegens te duur. Maar mijn enige twee opties zijn dus die fritzbox of overschakeling naar Telenet om daar misschien tegen dezelfde muur aan te lopen.
De ombudsdienst waarover men hierboven nog spreekt wil ik misschien ook nog een kans geven.
Ik wil jullie allemaal wel alvast heel erg bedanken voor de input tot nu toe. Op 12u tijd al veel meer geleerd dan in een hele week contact met Proximus klantendienst.
Hetgeen Proximus u als ondersteuning al dan niet na tussenkomst van de ombudsdienst telecom moet kunnen geven is hoe een Bbox als modem only in te stellen om een eigen router te kunnen gebruiken
Inderdaad met de router die u heeft lijkt de aanschaf van een Fritzbox om de Bbox te vervangen een "overkill", maar voor 50 euro hoeft u het uiteraard niet te laten mocht er via userbase waar de discussie ondertussen gestart is zie ik geen mogelijke oplossing van het uit de bus komen en een eventuele tussenkomst van de ombudsdienst voor modem only setting op niets uitdraaien (een operator is niet verplicht gevolg te geven aan een vraag/advies van de ombudsdienst maar dit zou enkel de roep voor implementatie voor vrije keuze eindapparatuur vastgelegd in een EU richtlijn reeds van toepassing in Duitsland en aangekondigd voor rond deze tijd in Nederland - doen toe te nemen)
Zelf had ik u nog willen voorstellen in de Bbox PPP terug op enable te zetten, WiFi en DHCP aldaar te desactiveren en uw router niet in de Bbox range 192.168.1.x maar bv. 192.168.2.x te plaatsen (samen met uw apparatuur) met uitzondering van de TV decoders eventueel (cfr. userbase zijn er blijkbaar ook met Fritzbox problemen met de nieuwe decoders), maar de discussies worden misschien best op één plaats = userbase gevoerd; de fundamentele vraag is en blijft waarom worden er 2 routers gedetecteerd?
Inderdaad met de router die u heeft lijkt de aanschaf van een Fritzbox om de Bbox te vervangen een "overkill", maar voor 50 euro hoeft u het uiteraard niet te laten mocht er via userbase waar de discussie ondertussen gestart is zie ik geen mogelijke oplossing van het uit de bus komen en een eventuele tussenkomst van de ombudsdienst voor modem only setting op niets uitdraaien (een operator is niet verplicht gevolg te geven aan een vraag/advies van de ombudsdienst maar dit zou enkel de roep voor implementatie voor vrije keuze eindapparatuur vastgelegd in een EU richtlijn reeds van toepassing in Duitsland en aangekondigd voor rond deze tijd in Nederland - doen toe te nemen)
Zelf had ik u nog willen voorstellen in de Bbox PPP terug op enable te zetten, WiFi en DHCP aldaar te desactiveren en uw router niet in de Bbox range 192.168.1.x maar bv. 192.168.2.x te plaatsen (samen met uw apparatuur) met uitzondering van de TV decoders eventueel (cfr. userbase zijn er blijkbaar ook met Fritzbox problemen met de nieuwe decoders), maar de discussies worden misschien best op één plaats = userbase gevoerd; de fundamentele vraag is en blijft waarom worden er 2 routers gedetecteerd?
wel oppassen als je een andere range geeft aan de bbox dat je de range van de decoders ook niet vergeet!
Ter bijkomende info: voor geïnteresseerden die dit onderwerp meer in detail willen opvolgen zie
> https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&p=753595
Ter bijkomende info: voor geïnteresseerden die dit onderwerp meer in detail willen opvolgen zie
> https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&p=753595
GrumpyBear, 'bridge mode' op de B-box wordt normaal gezien niet gedaan en is eigenlijk ook niet nodig. Wanneer je een privérouter en netwerk wilt gebruiken, volstaat het om je privérouter op de LAN van de B-box te hangen. Je gebruikt dan wel de WAN vanop je privérouter. In de B-box hoef je zelfs niets te wijzigen. Het uitschakelen van je PPPoE is zelfs niet nodig (je kan namelijk 2 PPP sessies hebben op 1 login).
Op je privérouter zet je dan een 2de PPP sessie op met een DHCP in een andere range (vb. 192.168.2.x). Al je toestellen aangesloten op je privérouter zullen dan een IP krijgen van je privérouter en zullen via de internetverbinding van je privérouter verbonden worden met het internet. Heb je dus een NAS of wat dan ook dat je vanop afstand wilt bereiken, moet je enkel kijken naar je privérouter. De B-box komt hier dan niet in tussen. Deze zorgt op deze moment enkel voor het DSL signaal.
Op je privérouter zet je dan een 2de PPP sessie op met een DHCP in een andere range (vb. 192.168.2.x). Al je toestellen aangesloten op je privérouter zullen dan een IP krijgen van je privérouter en zullen via de internetverbinding van je privérouter verbonden worden met het internet. Heb je dus een NAS of wat dan ook dat je vanop afstand wilt bereiken, moet je enkel kijken naar je privérouter. De B-box komt hier dan niet in tussen. Deze zorgt op deze moment enkel voor het DSL signaal.
Ja in theorie is dat zo. Maar dus ik kom in de praktijk toch wel wat problemen tegen.
Ondertussen zijn we echter op userbase al wat verder aan het uitspitten.
Ik zal vanavond of wanneer ik de kans heb één en ander aanpassen zoals bijvoorbeeld de LAN IP ranges.
Daarna zien we wel verder.
Bedankt alvast voor de vele nuttige tips en reacties!
Ondertussen zijn we echter op userbase al wat verder aan het uitspitten.
Ik zal vanavond of wanneer ik de kans heb één en ander aanpassen zoals bijvoorbeeld de LAN IP ranges.
Daarna zien we wel verder.
Bedankt alvast voor de vele nuttige tips en reacties!
Het belangrijkste is ook dat je aan de instellingen van de bbox niks verandert want vroeg of laat wordt die toch overschreven met default waarden (kan er van meespreken 😉 ) en kun je weer opnieuw alles instellen doen, daarom best de bbox3 ongemoeid laten en alles uitvoeren via je eigen router die je aangesloten hebt op een lan poort van de bbox.
Voor TV lukt het niet altijd met alle routers om op een eenvoudig manier de decoders er op aan te sluiten en die werkende te krijgen voor de V6 lukt het blijkbaar nog minder, maar in dit geval kun je gewoon de decoders blijven aansluiten op de bbox.
Voor TV lukt het niet altijd met alle routers om op een eenvoudig manier de decoders er op aan te sluiten en die werkende te krijgen voor de V6 lukt het blijkbaar nog minder, maar in dit geval kun je gewoon de decoders blijven aansluiten op de bbox.
@ThomasP thanks for the info & voorgesteld wordt de betrokken info (hoe kunt u een eigen router achter de Bbox gebruiken) in de support-pagina internet@home te laten opnemen (met de expliciete aanduiding dat er best geopteerd wordt om voor de Bbox met de range 192.168.1.x te behouden en voor de eigen router een andere reeks bv. 192.168.2..x te gebruiken)
Met bovenstaande info en die op userbase is bij deze mijn probleem volledig opgelost.
Voor de hele uitleg verwijs ik graag naar de info op userbase.
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&p=753595
Zoals reeds hierboven aangegeven door M_016 en ThomasP zou men deze info ook best opnemen in de support.
Bedankt aan allen om mee te denken en bedankt aan alle medewerkers bij Proximus die mijn oeverloze gezwam aan de telefoon hebben moeten aanhoren terwijl de oplossing eigenlijk best simpel was... achteraf is het natuurlijk altijd mooi wonen maar anyway ;)
Voor de hele uitleg verwijs ik graag naar de info op userbase.
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&p=753595
Zoals reeds hierboven aangegeven door M_016 en ThomasP zou men deze info ook best opnemen in de support.
Bedankt aan allen om mee te denken en bedankt aan alle medewerkers bij Proximus die mijn oeverloze gezwam aan de telefoon hebben moeten aanhoren terwijl de oplossing eigenlijk best simpel was... achteraf is het natuurlijk altijd mooi wonen maar anyway ;)
Eigenlijk heb je dan alles op de > klassieke manier aangesloten zoals het hier op het forum al zo frequent aangehaald (voorgesteld) werd, maar het is niet altijd evident om die reeds besproken oplossing in de topics terug te vinden op het forum en daarom is het inderdaad altijd beter om deze probleemstellingen en de oplossingen die hier al zo dikwijls aan beurt gekomen zijn op de support pagina's te zetten, dit heb ik trouwens hier al jaren terug tot vermoeienis toe gesuggereerd om dit te doen en daarom ben ik blij dat o.a. M_016 dit ook nog eens voorstelt want ik was ondertussen al de moed verloren om het altijd maar opnieuw en opnieuw te herhalen enfin we zien wel of het ooit eens aarde aan de dijk zal brengen en zelf al is het geen onderwerp waarop Proximus support (moet?) op geven dan nog is het toch zeker de moeite en een aanwijzing van goed service naar de klant toe, gezien dit probleem heel vaak terug komt op het forum en niet op dit forum alleen trouwens.
Inderdaad Martin eigenlijk was het niet moeilijk en behoorlijk snel op te lossen.
En inderdaad het was misschien al vaak aangehaald maar best practice zou zijn dat de mensen bij Proximus ook standaard dit antwoord geven wanneer een klant met dit probleem contact opneemt. Want daar wringen in mijn ogen nog wel een paar schoenen.
Toen ik namelijk de eerste keer telefonisch contact opnam werd ik al meteen op het verkeerde been gezet door iemand die zei dat ik PPPoE op mijn BBOX moest uitschakelen. Vanaf dat moment kan het geklooi beginnen natuurlijk
Aan de andere kant begrijp ik ook wel dat er veel mensen naar de klantendienst bellen met zeer diverse behoeftes en opstellingen. Via de telefoon uitleggen wat er dan precies moet gebeuren is misschien niet altijd even gemakkelijk.
Ik ben in ieder geval zeer tevreden over iedereen zijn geduld en input. Ik heb deze week veel bijgeleerd en ben zeer tevreden over het resultaat en de werking die ik nu heb.
En inderdaad het was misschien al vaak aangehaald maar best practice zou zijn dat de mensen bij Proximus ook standaard dit antwoord geven wanneer een klant met dit probleem contact opneemt. Want daar wringen in mijn ogen nog wel een paar schoenen.
Toen ik namelijk de eerste keer telefonisch contact opnam werd ik al meteen op het verkeerde been gezet door iemand die zei dat ik PPPoE op mijn BBOX moest uitschakelen. Vanaf dat moment kan het geklooi beginnen natuurlijk
Aan de andere kant begrijp ik ook wel dat er veel mensen naar de klantendienst bellen met zeer diverse behoeftes en opstellingen. Via de telefoon uitleggen wat er dan precies moet gebeuren is misschien niet altijd even gemakkelijk.
Ik ben in ieder geval zeer tevreden over iedereen zijn geduld en input. Ik heb deze week veel bijgeleerd en ben zeer tevreden over het resultaat en de werking die ik nu heb.
Mss zijn ze dan toch al wat van standpunt veranderd in de goed richting want voor vragen ivm problemen bij aansluiten van een router achter de bbox kreeg je vroeger gewoon als antwoord dat ze hierop geen ondersteuning geven, en natuurlijk begrijp ik ook wel, zoals je ook aangeeft, dat ze ergens een grens stellen in hoeverre er ondersteuning gegeven wordt, waar trek je juist de grens!.
Maar het voornaamste is dat je probleem opgelost is en alles goed werkt voor u
Maar het voornaamste is dat je probleem opgelost is en alles goed werkt voor u
Fijn te horen dat het nu is opgelost en bedankt voor de tip om deze info op te nemen in de FAQ! Ik ga aan de slag en kijk of we er iets moois van kunnen maken.
super
Dan moeten we hier in de toekomst alleen maar een link plaatsen naar de betreffende support pagina, i.p.v. een lang epistel
Dan moeten we hier in de toekomst alleen maar een link plaatsen naar de betreffende support pagina, i.p.v. een lang epistel
Bij deze wil ik jullie even laten weten dat we gisteren deze FAQ online hebben gezet. (hooray! )
Uiteraard is dit een onderwerp waar je héél veel over kan zeggen maar we hebben besloten ons tot de kern te beperken en niet al te ver uit te wijken. (Dat kan je dan nog altijd doen hier op het forum bijvoorbeeld. ) Toch is de FAQ compleet genoeg om je router correct te installeren.
Mocht je toch nog opmerkingen hebben, shoot! Je feedback wordt geapprecieerd.
Uiteraard is dit een onderwerp waar je héél veel over kan zeggen maar we hebben besloten ons tot de kern te beperken en niet al te ver uit te wijken. (Dat kan je dan nog altijd doen hier op het forum bijvoorbeeld. ) Toch is de FAQ compleet genoeg om je router correct te installeren.
Mocht je toch nog opmerkingen hebben, shoot! Je feedback wordt geapprecieerd.
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.