Skip to main content
Dinsdag is hier een nieuwe CV-ketel geinstalleerd en daarbij is een "Vitoconnect 100" geleverd die het mogelijk maakt alles (verwarmin gen warm water) te besturen vanaf de GSM.

De vitoconnect is met een kabel verbonden met de CV-ketel en verbind draadloos met de wifi.

De Bbox 2 staat in de zelfde ruimte op ongeveer dezelfde hoogte op ongeveer 6 meter van elkaar.

Installeren en connecteren ging probleemloos, jammer genoeg wordt om onbekende reden na een tijd de wifi-verbinding tussen de bbox2 en de vitoconnect verbroken. De vitoconnect heeft niet de gave om vanzelf opnieuw te verbinden en kan dit enkel na een reset ter plaatse.

De tijd dat de verbinding goed blijft is nooit hetzelfde en varieert van 1,5 uur tot 8 uur.

Als ik kijk met andere toestellen thv de vitoconnect heb ik steeds een uitstekende ontvangst, dit is natuurlijk een momentopname.



Nu zie ik een aantal mogelijke oorzaken:

1. Het wegvallen van ADSL op de bBox. Ik heb gekeken op mijn verbruik en ik zie maar 1 lijn staan per dag, dat lijkt me normaal.

2. Het volledig wegvallen van de wifi op de BBox, hoe kortstondig ook. Weet iemand of ik dit in een bepaald log kan terugvinden?

3. Het sterk verzwakken van de wifi op de bbox. Ik ga een repeater proberen.

4. De vitoconnect is zelf niet goed.



Iemand nog een idee?
Tip: Als je nog een bbox2 hebt zou ik al proberen om deze om te ruilen voor een bbox3 dan daarna ben je meteen ook al zeker of het aan de bbox gelegen was of niet.



Je zou ook al eens kunnen proberen om de bbox2 eens te herstarten door zijn spanning 10 seconden te onderbreken en eventueel te proberen op ander wifi kanaal om vast te stellen of het betert.

Bijkomende info:

> https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wifi_trouble/particulieren/welkom-bij-support/internet/internet-thuis/wifi-netwerk/9-tips-om-uw-wifi-te-verbeteren.html



> https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_wifi_channel_surftrouble/particulieren/welkom-bij-support/internet/internet-thuis/problemen-met-internet/sneller-wifi-kanaal-via-de-home-optimizer-app-of-de-modem.html



> met gratis wifi analyser applicatie op een toestel installeren (laptop/smartphone enz...) zien of de wifi soms wegvalt
Ter info:

https://www.viessmann-community.com/t5/Experten-fragen/Probleme-mit-WLAN-bei-der-Vitoconnect-100/qaq-p/48534

https://www.viessmann.be/nl/viessmann-apps/vicare-app/vitoconnected-faq.html



->

Voorstel van Martin opvolgen en een Bbox3 proberen te bekomen

Met uw GSM signaalsterkte lokaal WiFi checken

Eventueel naar een repeater uitkijken
Beiden dank voor de reactie. Ik ga er mee aan de slag.
De optimizer weet toch precies niet goed wat hij wil: ik ben van 6 naar 5 gegaan en nu moet ik naar 9?

Ik test nu even op 5, we zien wel.



Aangaande de ovegang van Bbox 2 naar 3, hoe moeilijk doen ze daar over? Kan het met gewoon een telefoontje naar de helpdesk?
dit kan ook via dit forum en normaal gezien zijn de bbox2's stilletjes aan, aan het uitsterven, dus daar doen ze niet moeilijk over.

Je kunt het ook vragen via een Privébericht (klik hier) waar je trouwens de link naar je post hier kunt meesturen > https://nl.forum.proximus.be/internet-10/bbox2-wifi-connectie-met-viessman-ketel-weg-44219/index1.html#post605888

Of zoals je zelf zegt kun je dit ook via de helpdesk aanvragen 080022800

NB: normaal als je op een VDSL2 vectored ROP aangesloten bent kun je alleen maar van de vectoring voordelen genieten als je een BBox3 hebt.

De bbox2 heeft ook maar een wifi-2.0 g wat betekend dat je ongeveer maar max 22Mbps kunt halen als je goede ontvangst hebt en niet gestoord wordt door naburige wifi signalen.

De bbox3 heeft wifi-2.0 n waarmee je veel hogere snelheden kunt halen als je vdsl2 lijn dit toelaat wel te verstaan en hij heeft ook wifi-5.0 ac aan boord maar voor je probleem heb je natuurlijk niet veel aa, die 5.0

Als bijkomende info: hoe het omruilen gebeurd>

https://www.proximus.be/support/nl/id_sfaqr_device_return/particulieren/welkom-bij-support/mobiele-telefonie/mobile-coverage-extender/problemen/een-toestel-omruilen-of-terugsturen.html
Ik vermoed dat men daar niet moeilijk over gaat doen BBox2 = WiFi 2.4 b/g max. +/- 15 Mbps (= verouderd)

Bbox3 WiFi 2.4 & 5.0



->080 0 22800 bellen (en cross fingers dat u uw nieuwe Bbox3 in een Kiala-punt kan gaan afhalen (en desgevallend uw oude inleveren en bewijs ervan een tijd bewaren veilgheidshalve)
daar doen ze zeker niet moeilijk over hier hebben we op het forum trouwens al de bewijzen van.
Hey bedankt. De omruiling is aangevraagd en ik mag de bbox3 verwachten in het kiala-punt.

Reageer