Zendernummers weeral eens gewijzigd

  • 22 July 2011
  • 11 reacties
  • 1371 Bekeken

Wil ik naar BBC1 kijken, is die weeral eens van kanaal veranderd. Zal wel mijn fout zijn, ik heb nl. BBC gewisseld met één of andere muziek- of voetbalzender, die ik achteraan geklasseerd heb.

Weer eens een zender toegevoegd of verwijderd? Daar komt dan volgende maand wel reclame van in de bus, onder de noemer 'we hebben het aanbod vernieuwd'. Fijn om de klant dat tijdig te laten weten.

Maar kan Belgacom de kanalen niet eens een vast nummer geven? En dan liefst een beetje logisch, geklasseerd per taal en per thema? Ik zeg maar iets: eerst de Nederlandstalige (van algemeen, over nieuws, sport, kinderen-jongeren, ...), dan de Engelstalige, dan de Franstalige, dan de Duitstalige, voor iedere taal een nieuw hondertal, en daarbinnen telkens volgens hetzelfde schema. Zo weet je 10-19 is nieuws in het Nederlands, 110-119 is nieuws in het Engels, 210-219 is nieuws in het Frans, enz.... In een digitaal platform, met mogelijkheid van 999 kanalen te nummeren, moet zoiets toch mogelijk zijn? Nu staan de kanalen maar wat rommelig door elkaar volgens wat Belgacom commecieel wil promoten vermoed ik.

mvg,

11 reacties

Badge
koen die kanalen zitten toch per thema?kids/muziek/nieuws/natuur enz. en als je een zender verplaatst bevestig je dit dan want anders blijft die natuurlijk niet staan en verplaats die ook niet.
Reputatie 5
Badge +2
Heb het onlangs ook voor gehad en ook vele anderen (ook in Wallonië). Waarom weet ik niet, aangezien er niets is bijgekomen, verdwenen of aangepast (nieuwe nummering ofzo). En nieuwe zenders zal ongetwijfeld nog wel een paar maanden duren denk ik.

De meeste kanalen staan redelijk gegroepeerd, alleen komen er meer kanalen bij en zijn er stilaan problemen met de nummering. Bv de kinderkanalen (130-139): die plaatsen worden volledig ingenomen maar als Belgacom andere kinderzenders wil toevoegen gaat het niet aangezien er geen plaats meer is. Vooral voor algemene buitenlandse zenders is er een serieus probleem en werd er amper rekening gehouden met meer SD- en HD-zenders. Belgacom geraakt meer en meer in de knoop met de zendernummering (indien Belgacom nog van plan is om zenders toe te voegen tenminste). Conclusie: doen zoals Koen hierboven voorstelt.

Mvg
Reputatie 6
Badge +1
Inderdaad, het lijkt wel of ze stilgevallen zijn. Hoe vaak en hoe lang al word er hier door heel veel mensen naar oa meer Duitse zenders gevraagd? Belgacom vind dat allemaal niet meer nodig, ze denken zeker we hebben al klanten genoeg.
Badge
Dat is zoals ik vorige week al aangaf hun eigen fout door die methode van nummering.Dit is dus ook helemaal anders bij telenet daar kan je elk nr. gebruiken en zal je dus ook nooit een probleem hebben om die zenders kwijt te graken.
Badge
Ja william43 ik denk dat je daar nog minstens 10 jaar mag naar wachten als je dat lijstje gelezen hebt van de ideeënbus dat Eva hier heeft laten zien.
Reputatie 7
Badge +1
Download het PDF-lijstje ern druk het af.

http://www.belgacom.be/private/gallery/content/products/documents/listing_chaines_vl_06.pdf

vlgs. mij zijn die BBC's nog nooit van nummer veranderd. Van 23 tot 28, waarbij alleen 23 en 24 in het basisaanbod zitten. En als je een speciale TV-gids maakt voor die buitenlandse zenders, die je het meest bekijkt, dan speel je die nooit kwijt. Je kan ook zappen via de TV-gids en de infotoets, dan weet je ook ineens wat ze op dat moment geven..
Reputatie 5
Badge +2
@Sinjoor71: Nee, geen enkele zender is van standaardnummering verandert. Het gaat erom dat Belgacom ervoor zorgde dat bepaalde zenders die je zelf een ander nummer geeft ineens (door update ofzo) op een andere nummer staan (meestal terug standaardplaats). Ook zenders die je op hun standaardplaats laat staan, kunnen ineens op een andere nummering staan. Met een aangepaste tv-gids kan je misschien verhelpen (heb er geen ervaring hiermee).

Mvg
Reputatie 7
Badge +1
Je kunt inderdaad bij Belgacom geen nummers écht veranderen of zelf toewijzen, je kunt ze enkel met een andere zender verwisselen. Zo staan ARD en ZDF bv. op 280 en 281, en die heb ik op 40 en 41 gezet, maar hierdoor staan La Une HD en La Deux HD nu op 280 en 281. Dat heb ik tot nu toe nog nog maar één keer terug moeten aanpassen, nl. toen de nieuwe interface geïnstalleerd werd, maar daar had Belgacom toen voor verwittigd. Hoe het bij Telenet is weet ik niet. Alleen bij de analoge TV op de kabel kon dat wél, maar daar staan de zenders op frequentie en niet op nummer. Met digitale TV van Telenet heb ik geen ervaring.
Badge
Als ik het goed voor heb ,heb je dus bij telenet daar helemaal geen problemen mee omdat alle kanalen vrij zijn en hier zit je dus met het systheem van zender op zender plaatsen waar op deze verspringt en waarop je dus geen controle hebt.Daar zet je dus gewoon de zender op het nummer dat vrij is.
Reputatie 7
Badge +1
Bij Belgacom kan je alleen zender verwisselen van plaats. Bv. zoals ik hierboven uitlegde, ARD van 280 naar 40 maar La Une HD, die op 40 staat in de standaardlijst vliegt dan naar 280. Bij Telenet kan je blijkbaar vrij kiezen. Maar blijkbaar loopt dat toch niet zo gemakkelijk. Als op het nieuw gekozen nummer een andere zender staat, moet je die achteraf ook een nieuwe plaats geven.Hier is de uitleg:

Het scherm Zendernummering aanpassen
Je ziet een lege kolom Te plaatsen zenders en een kolom Nummering, met de huidige zendernummering.



Selecteer een zender in de kolom Nummering en druk op OK. Herhaal dit voor alle zenders die je wil verplaatsen.

Selecteer nu de eerste zender uit de kolom Te plaatsen die je op een andere plaats wilt zetten en druk op OK. De geselecteerde zender verschijnt nu bovenaan de kolom Nummering en staat in het geel aangeduid.

Gebruik de toetsen Op en Neer om deze zender op de gewenste plaats te zetten en druk OK om te bevestigen. Stond er al een zender op die plaats, dan verschuift deze automatisch naar de kolom Te plaatsen. Herhaal dit tot de kolom Te plaatsen leeg is.

Bewaar tenslotte je aanpassingen.

Uiteindelijk moet je dus niet alleen de door jou verplaatste zenders nieuw nummeren, maar ook diegene die oorspronkelijk op die plaats stonden. dus zo simpel is het nu ook niet. Het is alleszins toch wat overzichtelijker.



Badge
Bij telenet is dit dus anders ik dacht dat je die kon zetten waar je wou zolang dat nr.maar vrij was.Dus je kan je zenders plaatsen waar je wil zoals dat ook ging dacht ik bij annaloge tv.

Reageer