Wireless afzetten

  • 4 January 2011
  • 8 reacties
  • 1671 Bekeken

Reputatie 1
We gebruiken internet via kabel, maar onlangs wees iemand me erop dat het wireless icoontje op de modem óók altijd brandt. Wilt dat zeggen dat hoewel we internetten via de kabel, iedereen ook wireless op ons internet netwerk kan?

Indien ja, hoe zet ik dat ding af? En als ik het niet kan afzetten, hoe beveilig ik het dan? Ik heb geen zin om een ongebruikt wireless netwerk open te laten staan.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +1
Inderdaad, dat kan; je kan dat afzetten op volgende site waar je de b-box kunt instellen:

http://192.168.1.1/cache/914415556/index.cgi
Reputatie 1
Ah,okee. Bedankt! Eens rap gaan afzetten.

Ze hadden toch ergens in de handleiding mogen zeggen dat de wireless automatisch aanstaat, ook als je via de kabel internet. Gelukkig zijn er nog geen problemen meegebeurd.
Reputatie 7
Badge +1
100% gelijk Sarah. Heb dat ook maar gevonden bij zoeken op de FAQ van de Belgacom site.;)
Een wireless-signaal is wel vrij normaal bij een draadloze router natuurlijk ;)

Je kan je draadloos signaal ook beveiligen via http://192.168.1.1/ < Advanced Settings < Wireless.

  • Security: WEP
  • WEP Type: 128 bit
  • Key: Daar een code intypen (wel lang genoeg en met cijfers en letters)
grts
Badge
WEP is zo onveilig als de pest.

Een 12-jarige pseudo hacker heeft dat op minder dan 5 minuten gekraakt.

Kies voor WPA2

een voldoende lange passphrase(+16 karakters) met hoofdletters, kleine letters, cijfers en andere tekens.
WPA is even onveilig als WEP en geloof mij, als er iemand voor mijn deur zou staan te surfen, zou ik dat zeker zien want ik woon in een doodlopende straat... En mijn buren (die het signaal wellicht niet ontvangen vanwege de grote afstand tussen onze huizen) zijn geen zo'n techniekers op het gebied van computer, hacken, netwerken en dat soort toestanden.
Badge
Geen enkele beveiliging is onfeilbaar, maar WPA2 is toch stukken veiliger dan WEP(mits een goeie passphrase).

Iedereen met een minimum aan IT kennis weet dit.

Dat je te ver afgelegen woont om interessant te zijn voor meesurfen is leuk voor jou, maar als algemeen beveiligingsconcept redelijk mager.
Wat ik maar wil zeggen is: als men in je netwerk wil geraken, dan geraakt men er in. Da's als een dief die wil binnenbreken, als hij binnen wil, zal hij binnen geraken. Het wordt inderdaad gezegd dat WPA beter is dan WEP, maar met 128bit valt dat goed mee als "minimum beveiliging". Maar goed, bij deze krijg je gelijk dat WPA2 iets beter is dan WEP ;)

Reageer