Webmail server type gewijzigd?

  • 12 September 2012
  • 0 reacties
  • 807 Bekeken


Begin juli merkte ik op dat de webmail server van Belgacom al mijn berichten begon bij te houden. Daar waar normaal gesproken na een synchronisatie met Outlook 2010 de emails op de webmail server verdwenen (omdat die optie in mijn outlook om kopieën te bewaren uit stond). Omdat ik op eerste zicht niets speciaals merkte, liet ik die berichten op de webmail server voorlopig ongemoeid.


Maar midden augustus besloot ik om de berichten op de webmail server op te kuisen en te deleten. Groot was mijn verbzaing toen bleek dat in Outlook 2010 alle berichten van de voorbije anderhalve maand ineens verdwenen waren! Na enig speurwerk ontdekte is dat de POP-server istellingen van Belgacom (de oorspronkelijke accountinstellingen) gewijzigd waren naar een IMAP-server instelling. En nu komt de ontnuchterende vaststelling: daar waar bij een POP-server de emails van je webmail server naar Outlook 2010 gedwonload worden en daar bewaard worden, doet ene IMAP-server instelling dat NIET!


Want bij een IMAP-serverinstelling blijven al je emails standaard op de webmail server staan, en wat in je Outlook 2010 lijkt te 'downloaden' is enkel een mirror van wat op de webmail server staat. M.a.w. delete je al je emails op de webserver van Belgacom, dan zijn al die mails in Outlook 2010 ook foetsie! Want Outlook 2010 geeft enkel een 'afbeelding' van wat op de webmail server staat. Alle acties in Outlook 2010, zoals mails verwijderen, hebben daar op eerste zicht wel effect, maar in de webmail server blijft alles gewoonweg staan.


Tot hier toe is mij volstrekt onduidelijk hoe en waarom de POP-instellingen gewijzigd zijn naar IMAP. Ik ben hier door niemand van verwittigd. En heb het ook niet gemerkt? Is Belgacom verantwoordelijk voor die server-type wijziging? Of heeft Outlook 2010 dat gedaan? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat Outlook niet meer werkt met POP-servers. Is het daarom dat Belgacom of Microsoft zelf dit aangepast hebben? Het vreemde is dat mijn hotmail-berichten die ook via Outlook 2010 binnenkomen en ook op een MAP-server staan, wel bewaard lijken te worden in Outlook.


Vreemd genoeg als in accountinstellingen bij Outlook 2010 ga kijken, is de mogelijkheid om de servertypes aan te passen gedimd (m.a.w. je kan de IMAP-serinstelling niet terug aanpassen naar POP. En bijgevolg ben ik dus nu anderhalve maand emails kwijt ... Ik ben er nog niet achter gekomen hoe ik nu kopies van de binnenkomende emails kan bewaren in mijn Outlook 2010? Iemand enig idee?


PS: zijn de spamfilters van webmail server defect of uitgeschakeld? Ik krijg al heel de dag tientallen spamberichten binnen?




0 reacties

Geen reactie

Reageer