(web)server lokaal gebruiken

  • 27 December 2011
  • 8 reacties
  • 1712 Bekeken

Hallo,


Ik heb sinds kort een BBOX2 gekregen en probeer deze te configureren zoals het oude modem. In het netwerk staan drie pc's/laptops via dhcp (range 192.168.1.2-64) en twee servers op adres 250 en 251 (dus buiten de dhcp range).

Alleen de 251 is gerouterd naar buiten:


































www Yes TCP 80 80 80 192.168.1.251


sql Yes TCP 3306 3306 3306 192.168.1.251


ssh Yes TCP 443 443 22 192.168.1.251



Werkt perfect, ... maar alleen extern.

Op het vorige modem kon ik door het tikken van mijn domeinnaam naar de server 251 gaan. Nu krijg ik de configuratiepagina van het modem. Elke link naar mijn server mislukt dus, of ik moet alles dubbel uitvoeren (naar intern en naar extern adres). Ook voor SSH moet ik twee configuraties hebben (tot daar toe, maar mijn vrouw klaagt steen en been, dat het nieuwe modem toch geen vooruitgang is).

Mijn vraag dus: kan ik ergens in de configuratie het modem wijsmaken dat hij alleen op 192.168.1.1 mag reageren en de rest doorrouteren en tweede vraag: is er echt nergens een goede handleiding van de bbox te vinden?

8 reacties

als je surft naar http://192.168.1.251 of http://192.168.1.251:80 kom je dan niet op je server terecht ?

Een goede handleiding van je bbox met alle mogelijke instellingen zal je niet op de site van bgc vinden maar meer door te zoeken op verschillende forums of door te googelen of te bingen .
Jazeker, kan ik naar intern adres surfen, maar harde links naar domein gaan dan natuurlijk weer de mist in. Die kan ik er natuurlijk wel uithalen, maar delen van de software draait ook extern en dan moet ik twee versies beginnen bijhouden of testen wie er op de site komt (intern of extern). Ingewikkeld gedoe, waarvan ik hoopte dat het met een instelling verholpen kon worden.

Komt nog bij dat ik voor SSH steeds op voorhand moet beslissen of ik naar domein of intern adres ga.
Ik heb me al suf gegoegeld (bing is niet mijn ding) en geforumd, maar ik begon te vermoeden dat het met de BBOX2 is zoals met mijn eigen software: veel tijd insteken om te ontwerpen, maar geen tijd hebben om een handleiding te schrijven.
Reputatie 2
Badge +1
Enige hoe je dit gaat kunnen oplossen is door de host-files op je PC aan te passen...
In de BBOX staat namelijk de loopback uit sinds een tijdje... 😞
Ah, dan moet ik dus niet verder zoeken. bedankt voor de reactie.

Van de hostfiles, dat had ik inderdaad ook al geprobeerd, met succes, dat wel, maar is toch niet ideaal op een laptop die 50% binnen en 50% buiten wordt gebruikt.
Reputatie 2
Badge +1
Idd... vind het ook een jammerlijke zaak... maar verder nog geen oplossing gevonden :(
worst case een dns server gebruiken lokaal.

Dan zal je geen verschil merken als je "buiten" (extern) of binnen zit.

of gebruik maken van een proxy server
Dat lijkt me inderdaad een goed idee Bart.

Bedoel je lokaal=op de server 192.168.1.251?

Dat kan niet moeilijk zijn (is een ubuntu server). Maar moet ik dan dns relay op de modem instellen, of iets anders doen daar?

Reageer