Wat betekent "streams' praktisch ? 2 tv = 2 toestellen + 0 opnames ?

  • 8 August 2012
  • 11 reacties
  • 179 Bekeken

Reputatie 2
Badge
Ik ben een tevreden tv-klant met 1 tv aangesloten via een kabel. Mijn profiel = 8d 20/2 en ik kan 2 Tv's aansluiten in HD.

Nu overweeg ik een tweede TV draadloos aan te sluiten '(is nog een telenet abo).

Vragen : kan ik op 2 Tv's tegelijk in Hd kijken : bijna zeker ja. Maar kan ik dan ook nog opnemen op beide toestellen : heb ik dan 4 streams (of meer ?) Wat betekent de nVPr opnames ? Is het zo dat ik bv. wel zenders als één én canvas in HD kan opnemen maar niet bv Ned 1 ?

kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen opnames die 30 d bewaard worden ? Dus : met 2 tv's kijken en wat kan je dan nog opnemen ?

Bedankt en mvg

Bert

11 reacties

Op ricy's blog vind je alle combinaties: http://bgctv.skynetblogs.be/#beschikbaarheidstesttv3hd2

Daar staat deze tabel:


















































































Mogelijkheden TV
TV's: 3 waarvan in HD: 2
(20/2)
1e tv 2de tv * 3de tv *
Kijken Opnemen Kijken Opnemen Kijken Opnemen
1 tv HD HD HD
2 tv's HD HD niet-HD HD
1 tv HD + 1 tv niet-HD HD HD niet-HD
1 tv HD + 1 tv niet-HD HD niet-HD niet-HD niet-HD
2 tv's niet-HD niet-HD niet-HD niet-HD niet-HD
1 tv HD + 2 tv's niet-HD HD niet-HD niet-HD niet-HD
3 tv's niet-HD niet-HD niet-HD niet-HD niet-HD niet-HD niet-HD

een tv stream in HD neemt ongeveer 6,5 Mbps in beslag

en een SD 3Mbps.

Dus ieder stream die binnen haalt door te kijken in HD of SD of of door op te nemen in PVR (op harde schijf ) in SD of HD moet je aftrekken van je 20 Mbps en ongeveer nog 3 Mbps over houden om te surfen dus schiet er nog ongeveer 17 Mbps over voor je streams die je binnen haalt.

Dus 3x HD is 3x6,5 is meer dan 17 , gevolg dit kan niet dit kan je ook afleiden uit de tabel hierboven.

Wel gaat bvb 2xHD + 1x SD => 2x6,5 + 3 = 16 Mbps dus kleiner dan 17 Mbps wat dus wel mogelijk is kan je ook uit de tabel afleiden.

iedere tv die op een programma staat trekt een stream binnen naar gelang het programma waarop je staat is dit HD of een SD stream dus gaan van je overblijvende 17 Mbps af.

Nu wat nPVR betreft dit moet je niet meetellen want hiervoor haal je geen streams binnen aangezien dit opgenomen wordt plaatselijk op de BGC server en 30 dagen bewaard blijft.

In nPVR kan je in feite zoveel programma's opnemen als je wilt aangezien ze op de server bewaard worden en je kan ze van elke TV bekijken ook dit is niet het geval met PVR opnames die op de locale harde schijf van de respectievelijke ddecoder opgeslagen staan en dus alleen op die coder waar de opname gebeurd is kunnen bekeken worden.
Het is wel zo dat je wel een nPVR opname kunt wissen op gelijk welke decoder en dit is niet zo voor de PVR opname die maar kan gewist worden via de decoder waar de opname gebeurd is.

Hopellijk is dit een beetje duidelijk voor u.

groetjes, Elsa

PS op ricy's blog kan je ook nog veel info vinden : http://bgctv.skynetblogs.be/

bvb wat streams betreft : http://bgctv.skynetblogs.be/#streams

enz.....
Reputatie 2
Badge
Elsa, bedankt voor dit antwoord; dit is voor 90 % duidelijk.

Rest er nog één vraag : hoe weet ik dat een bepaalde opname een npvr opname is en dus steeds kan uitgevoerd worden, zonder de

capaciteit van mijn 2 decoders te beïnvloeden ? Of omgekeerd, hoe kan ik een npvr opname plannen ?

Mvg
Normaal als je via de afstandsbediening een opname doet bvb via toets TVguide, dan zal de eerste opname altijd op de harde schijf gebeuren dus PVR zelf al neem je op een bepaald kanaal programma's op die achtereen volgen met bvb defaut marges -5/+20 min dan zullen die allemaal op de harde schijf komen te staan.

Maar als je nu al een programma van een bepaalde zender geprogrammeerd hebt bvb weer met marges -5/+20 en je neemt nu een een tweede programma op van een ander kanaal dat in tijd overlapt met je eerste geplande opnamen dan zal die automatisch in nPV R opgenomen worden dus op de server van BGC bijgehouden worden voor 30 dagen.

Je kan echter van op afstand dus via laptop/pc een nPVR opname programeren die dus altijd in nPVR zal gebeuren met dit verschil dat er minder kanalen ter beschikking zijn dan dat je het via de afstandsbediening doet.
op ricy's blog vind je nog wat uitleg: http://bgctv.skynetblogs.be/#opnames

daar staat oa:


♦ Programmeren/opnemen op afstand : http://www.belgacom.com/be-nl/newsdetail/ND_20110427_belgacomtv_afstand.page" target="_blank

  • Hoe een tv programma opnemen vanop afstand, voor filmpje http://www.youtube.com/watch?v=E2lRrgodtLA" target="_blank
  • http://www.skynet.be/diensten/tv-gids (vergeet niet van in te loggen bovenaan rechts het venster)
  • Elke opname start automatisch vijf minuten voor het aanvangsduur en stopt twintig minuten na het einduur van de uitzending.
  • Belgacom houdt uw opnames dertig dagen bij op hun servers.
  • Uw decoder hoeft niet aan te staan.
  • Opnames op afstand nemen geen ruimte in op de harde schijf van uw decoder.
  • Opnames op de server kan je wel op al uw decoders bekijken
  • Het aanbod van zenders in nPVR is ook beperkt. en het kan niet voor buitenlandse- of boeketzenders



  • Serie-opnames ♦ Kunnen niet via programmeren op afstand ♦ Kunnen niet via nPVR ♦ kunnen alleen in PVR op HDD van de decoder opgenomen worden ° Dus: Series kunnen nog niet op het netwerk (nPVR) en dus ook niet van op afstand. Series worden altijd op je harde schijf van de decoder opgenomen en kunnen dus niet op een tweede of andere decoder bekeken worden. Opnames die op server gedaan worden kan je wel op al uw decoders bekijken

groetjes, Elsa

Reputatie 2
Badge
Bedankt Elsa. Dit is duidelijk.

Nu ga ik alleen nog opzoeken hoe ik van op afstand kan programmeren via PC, maar ik neem aan dat er wel een demofilmpje van zal bestaan.

Bedankt en mvg

Bert
Reputatie 7
Badge +1
Bij de vorige interface kon je dat zien tijdens het programmeren, omdat je een tussenscherm kreeg met de mededeling "de opname zal 30d beschikbaar zijn" of zoiets. Ook in de lijst van geplande opnames stond achteraan 30d. Bovendien komen alle opnames die vanuit de online-TV-gids gepland worden automatisch in nPVR, zowel vanop PC als vanop tablet of smartphone. de lijst van vanop afstand geplande opnames kan je daar "online" raadplegen.
Bij de nieuwe interface "Charles" is dat voorlopig even anders. Bij programmeren vanop de decoder krijg je geen tussenscherm meer, en in de lijst van geprogrammeerde opnames kan je niet meer zien of ze met 30d (nPVR) zijn of op de harde schijf zullen komen. Eerst nà de opname kan je in de lijst met opgenomen programma's onder het schermpje linksboven zien dat de opname nog 30d (of minder daarna) beschikbaar is, en dus op de server (nPVR) staat. Bovendien stromen voorlopig, door een fout in de nieuwe interface, de op afstand geplande opnames NIET door naar de lijst met geprogrammeerde opnames op de decoder, zodat je enkel "online" kan checken wat er in nPVR gepland is. Erg vervelend natuurlijk, maar voor zover ik heb kunnen controleren, worden die programma's toch opgenomen.
Die nieuwe interface Charles wordt voorlopig enkel gepusht op de V4-decoders (laatste nieuw model van Cisco, die de zendernaam in de display geeft).Bij de V3-decoders nog niet dus. Er wordt naar het schijnt aan gewerkt om dat in orde te krijgen.
Je versie kan je checken via menu/account/systeeminformatie onder SW-versie.
Nu nog een trucje om altijd op in nPVR te programmeren via afstandsbediening kan je als volgt:

je gaat naar de TVguide

Stel je wil op kanaal1 programma1 in nPVR opnemen

dan kijk je in de tvguide bvb juist onder of boven kanaal1 waar een programma staat die programma1 overlapt in tijd

laat ons zeggen dat dit op Kanaal2 programma2 is

Dan klik je ok op programma2 en kiest voor opnemen.(dit programma wordt in PVR opgenomen)

Nu doe je hetzelfde voor het programma dat je eigenlijk wilt opnemen in nPVR dus voor programma1 en aangezien dit overlapt met programma2 zal het opgenomen worden in nPVR.

Nu kan je eventueel programma2 wissen en wordt alleen programma1 in nPVR opgenomen.

groetjes, Elsa
Link naar Demo filmpje staat hierboven al : http://www.youtube.com/watch?v=E2lRrgodtLA


Reputatie 2
Badge
Iedereen bedankt voor de reacties.

Ik heb op afstand programmeren uitgevoerd, en het is een fluitje van een cent.

De "trick" om geforceerd een nPVR te starten lijkt mij ook zeer interessant.

Samengevat : ik zie geen problemen om op mijn 20/2 profiel 2 tv's te plaatsen en zowel mezelf als mijn

andere huisgenoten hun eigen programma te bekijken en iets anders nog eens op te nemen.

Op het eerste gezicht : mooi !

Grt

Bert

Reputatie 2
Badge
Ik heb het gedaan : een 2de decoder gekocht en een set Plc om het 2de toestel draadloos te verbinden
En ik ben niet tevreden : de eerste tv, die via een draadje verbonden is, werkt prima, maar de 2de tv, verbonden

via de devolo's geeft veel storingen. Ik heb de devolo's gereset, alle lichtjes groen, terug geplaatst en devolo 1

geeft quasi direkt een rood huisje terwijl devolo 2 afwisselend een groen en een rood huisje geeft.

Ik heb al een ander stopkontakt geprobeerd, maar geen resultaat.

Iemand een idee ?

Grt


Wellicht beter een nieuw onderwerp maken ?
@ paulke je hebt de vraag reeds gesteld in een andere post zie voor de antwoorden hier :

http://community.belgacom.be/posts/28b299ad18

Anders zitten we met een dubbele posten en is niet overzichtelijk en verwarrend.

groetjes, Elsa



Reageer