Skip to main content
Hallo

Ik heb gezien dat er op de decoder 2 scartaansluitingen zijn.

Is er eventueel een mogelijkheid om op de decoder 2 schermen aan te sluiten waarop dan natuurlijk wel hetzelfde beeld te zien is?

Zoniet, wat is het nu van de 2e scartaansluiting?

Tevens, heb je een HDMI aansluiting. Kan een aansluiting van 2 schermen dan op volgende manier: 1 scherm via HDMI en 1 scherm via scart?

Alvast bedankt voor de reactie.

Katrien

Ik zelf heb dit nog niet uitgetest maar dit moet in ieder geval werken want er zijn oude tv's die geen HDMI aansluiting hebben.

Bij de decoder versie3 zijn er twee scarts maar bij de decoder versie 4 is er maar ene meer.

de tweede scart kan dienen om nog een ander toestel aan te sluiten.

groetjes,

Elsa

1 scart is IN, andere scart is OUT :)

@ David: lukken 2 schermen dan met HDMI en de scart out? of heb je daar geen idee van?

die 2e scart is bv voor hd recorder op aan te sluiten, zo kan je opnames voor het nageslacht bewaren

mvg

Zal niet lukken: het is of het ene of het andere. Als je beide gebruikt zal HDMI uitgeschakeld worden als ik me niet vergis.

Waarom zouden ze dat dan doen die HDMI uitschakelen al je SCART gebruikt ?

groetjes,

Elsa.

Geen idee waarom dat gebeurt Elsa!

Wat je eventueel kan proberen is om een scartsplitter op je scart OUT te zetten en daar 2 schermen op aansluit. Dat zou wel moeten werken.

Ik heb een V3 en gebruik al de uitgangen. HDMI met HDMI1 van TV, Scart1 via DVD-HD-recorder1 naar ex1 (scart1) van TV, scart2 via DVD-HDD-recorder2 naar ex2 (scart2) van TV. Bovendien hangt de DVD-HDD-recorder 1 nog eens (dubbel) met een HDMI aan HDMI2 van de TV. En dat werkt allemaal. Enig nadeel: bij het opzetten van de TV springt hij altijd op ex1 (scart1) die geforceerd wordt, en ik moet dan altijd manueel verzetten naar HDMI1. HDMI2 geeft maar beeld als de DVD-HDD-recoder 1 opstaat (dus ook niet in standby), maar dat ligt aan die recorder. Ik kan dus op alle ingangen van de TV beeld van de decoder krijgen. Ik kan dus ook probleemloos programma's van de decoder in "real time" overkopiëren naar een van de 2 DVD-HDD-recorders en die daar dan bewerken (bijknippen) en eventueel op een DVD-R, DVD+R, DVD-RW, DVD-RW snelkopiêren om te bewaren.

Ik bewaar zelden programma's lang op de HDD van de decoder, die tenslotte mijn eigendom niet is. En nPVR programma's blijven sowieso maar 30 dagen beschikbaar. Ook de aankoop van de decoder brengt hier geen soelaas, want bij opzeggen van het TV-contract wordt de decoder hoogstens nog een decoratiestuk....
Dus als ik het goed befrijp wordt bij gebruik van de scart de HDMI niet echt uitgeschakeld maar eerder weggeschakeld en moet je hem dan zelf manueel kiezen.

groetjes Elsa

Klopt, dat heeft Eva mij eens uitgelegd:

Beste Sinjoor72,

Indien u een apparaat (decoder) start dat met een scart verbonden is geeft dit apparaat een signaal aan de tv waardoor u tv reageert en deze op de AV post zet. HDMI heeft deze functie niet. De voorrang van de scart kunnen we hier dus niet vermijden aangezien er geen mogelijkheid is deze functie uit te schakelen.

Vriendelijke groet,

Eva

Mijn suggestie: Je kunt natuurlijk die scarts uittrekken als je de DVD's niet gebruikt, wat ik de laatste tijd ook doe, vermits de meestgebruikte (recentste) DVD-recorder toch ook met een HDMI-kabel aan de TV hangt en ook via die weg kan bediend worden. De oudste DVD heeft nog geen HDMI-uitgang. De meest recente apparaten zullen echter wél HDMI hebben, want scart is toch een uitdovend verhaal denk ik. Veel recente TV's hebben zelfs geen scartaansluiting meer of hoogstens 1.

Ik heb hier geen hdmi apparaat dus ik kan het niet uittesten. Maar ik denk wel dat je ze alle 2/3 te gelijk kan gebruiken.

Ik heb nog een vraagje over:

Indien u een apparaat (decoder) start dat met een scart verbonden is geeft dit apparaat een signaal aan de tv waardoor u tv reageert en deze op de AV post zet.

Dus indien mijn tv in standby staat en ik zet de decoder aan zou normaal de tv direct naar het av kanaal moeten gaan?

Of heb ik het mis, want bij mij lukt dit namelijk niet. Ik zet nu eerst de tv op post 1 (is ruis, geen kabel meer). Start de decoder op, maar dan springt hij niet zelf naar het av kanaal, dus ik moet manueel op de ext knop drukken op de belgacom afstandsbediening. Ik heb een wel zeer oude tv van het merk bluesky

Start je TV niet op het laatste kanaal dat opstond voor je hem in standby zette ? of op de laatste ingang die je gebruikte ?

Ik heb het even getest. TV op een analoge post gezet, scart tussen TV en decoder ingestoken en TV slaat automatisch op ex1 (dus decoderbeeld). Met HDMI werkt dat niet. Wél als je op HDMI stond bij het afzetten van de TV (in standby), dan start hij wél op in HDMI (decoderbeeld); je moet dan wél altijd eerst de decoder opzetten. Ik zet de TV nooit helemaal af, wat ik gebruik de TV-klok voor de ingebouwde timers. Ik weet niet of het werkt als je de TV volledig afzet (zonder stroom). Het zal misschien ook afhangen van het type TV.

Maar waarom laat je de TV niet op de scartingang staan, en start je de TV niet gewoon met de aan/uitknop van de afstandsbediening (TV-eigen of die van de voor je TV aangepaste decoderafstandsbediening ?
Je kan deze functie waarschijnlijk wel utschaklen door een bepaalde spanning op één van de pinnen van de scart; via een weerstand; te zetten.

Ik weet echter niet meer waar ik dit gevonden en gelezen 't is te lang geleden.

groetjes Elsa

Hallo bedankt voor uw uitleg.

Maar het werkt niet bij mij.

Ik heb een rare tv denk ik. Als ik naar de av kanaal aan het kijken ben, en ik druk op de afstandsbediening van mijn tv op de aan/uit knop, gaat hij in standby. Nu als ik daar terug op druk, gaat hij niet aan (raar?). De tv start enkel op als ik op 1 van de 10cijfers druk (0 -9). Hij gaat ook niet aan als ik op de av knop druk. Dus het zal wss wel aan mijn tv liggen dat hij niet rechtstreeks aangaat als je de decoder opstart?

Dat je TV in standby gaat als je de aan/uitknop indrukt is normaal. Volledig uit gaat hij maar met de knop op de TV (bij mij toch) of als je de stroomkabel uittrekt. Bij de decoder is dat ook zo, trouwens ook bij mijn DVD-recorders. Maar dat je TV niet aangaat met de aan/uitknop is toch niet normaal denk ik. Kijk nog eens in de gebruiksaanwijzing. Het is idd. vervelend dat je hem moet opzetten met een kanaalkiesknop. Dan kom je altijd op een analoge (antenne) zender terecht ern moet je steeds manueel naar de scart of HDMI gaan.

Bij mij is het soms vervelend dat bij timergebruik van de TV (je kunt er 3 instellen voor automatisch aanspringen, met keuze van tijd, zender en geluidssterkte). Maar bij zenderkeuze kan je niet voor een van de externe broningangen (ex1; HDMI1) kiezen. Dus gaat hij dan naar zender 1 van de analoge antenne, behalve als je een scartverbinding hebt met de decoder (als die opstaat, niet in standby), want dan gaat hij naar die scartingang..

Dus als ik de scarts uittrek en alleen een verbinding decoder/TV maak met een HDMI-kabel, springt hij wél op HDMI als je hem manueel met de afstandsbediening opzet (aan/uitknop) maar niet als hij met de timer opstart (omdat er enkel een voorkeuze van analoge antennezenders voorzien is). Dat is dus enkel moeilijk als je met de timers werkt, want dan moet je telkens mauneel van TV naar HDMI schakelen..

Klinkt ingewikkeld maar ik blijf toch maar met 2 mogelijkheden zitten. Scart(s) aansluiten en altijd manueel naar HDMI overschakelen. Of scarts afkoppelen, en enkel bij timergestuurde opstart naar HDMI schakelen...

Bottom line, kan ik natuurlijk afzien van het timergebruik en op tijd manuel de TV opzetten. Het is toch enkel maar enkel voor het nieuws van 18:00 uur en 19:00 uur. Ik ben hier dus hardop aan het nadenken....Knipogen
@Elsa :

Indien u een apparaat (decoder) start dat met een scart verbonden is geeft dit apparaat een signaal aan de tv waardoor u tv reageert en deze op de AV post zet.

De schakelspanning komt op pin 8 van de SCART-connector. Als je automatisch omschakelen naar AV niet wil, gewoon de draad op pin 8 losmaken.

Bedankt voor je tip Mikki,

ik wist nog dat pin 8 als die op 9.5-12 V= komt te staan dat TV in AV Mode komt maar ik wist niet meer dat het gewoon de draad losleggen was ik dacht dat je ergens een weerstand (hoeveel Ohm weet ik niet meer) naar de massa moest leggen en mss komt dit op het zelfde neer maar de draadlossen is nog eenvoudiger natuurllijk.

groetjes, Elsa

Reageer