Beantwoord

Vraagje ivm opnemen en decoder in standby


Reputatie 2
Mijn vrouw wilde niet verder kijken en heeft een opname van de lopende film vastgelegd.
Kort daarna heb ik een ander medium gebruikt en daarbij heeft de afstandsbediening (Harmony Ultimate) de decoder (V5 compact) in standbye gezet.
Nu blijkt dat haar opname op dit moment gestopt is.
Is dit normaal?
Ik dacht dat zelfs in standbye de decoder bleef opnemen, zoals bijvoorbeeld een satellietontvanger?

Update: blijkbaar geldt bovenstaande enkel voor haar tablet (ipad)...
gewoon decoder rechtstreeks is de opname OK.
icon

Beste antwoord door Elsa 5 June 2016, 17:01

Bekijk origineel

33 reacties

Reputatie 2
U moet die decoder wel laten aanstaan voor die opname verder te laten verlopen. Standby zetten vele mensen die s'nachts om energie te besparen, al is dit niet echt nodig vind ik. Althans ik heb het nooit gedaan.
Als je een opname doet mag je die wel degelijk in standby zetten ook nadat je bij een lopende opname op record gedrukt hebt om die verder op te nemen, die opnames bij een decoder v5 compact gebeuren trouwens altijd op de servers van proximus dus je mag hem zelf volledig zonder spanning zetten.
Via de "proximus T V" app lukt dat bij mij even goed heb daarnet nog eens geprobeerd om een lopende opname op te nemen via deze app en de decoder in standby en dat werkt even goed.
Reputatie 2
OK, bedankt
Reputatie 2
Eigenaardig, nog nooit geprobeerd.:(
Reputatie 7
Badge +1
Ook die met HDD zoals de V4 en V5 (en voorheen de V3 en V3b) blijven PVR opnemen op de harde schijf in standby (maar niet zonder stroom uiteraard), En nPVR is inderdaad op de server en kan ook zonder decoder aan het netwerk.
Er is toch een verschil betreffende de gebruikers. Hier V5 met de schijf er uit en bij mij werkt het wel goed betreffende het opnemen.
Ja dan heb je ook alleen maar nPVR mogelijkheden dan wordt het inderdaad simpel en is er geen discussie meer mogelijk tussen PVR en nPVR,
net als ik met mijn v5c geen probleem heb met opnemen, op de uitzonderingen na natuurlijk, want problemen kan je vroeg of laat ook wel eens hebben net als met je pc 🙂
Reputatie 2
Ik vraag mij af wat "opnemen" eigenlijk inhoudt met een decoder zonder schijf?
Je opname gebeurt op de servers van PX, dat is duidelijk.
Maar wat ik eigenlijk denk is dat van de populaire zenders alle programma's worden opgeslagen op die servers en als ik een opname doe, mijn identificatie wordt bijgezet eventueel met een afwijkende begin en eind tijdstip als ik niet een volledig programma opneem.
Of denk ik helemaal fout?
Daar heb ik hier al vroeger over gespeculeerd, en dit komt er inderdaad ongeveer op neer dat er in je TV-profiel pointers worden bijgehouden , ik zeg maar iets programma identificatie, beginpunt, eindpunt enz.... die pointers verwijzen dan naar de cloudserver waar het opgvraagde stuk wordt opgehaald op het moment dat je opname opvraagt.
Enfin details kunnen we alleen maar van iemand van proximus zelf krijgen, maar of ze die zullen geven dat is nog een andere vraag 😉
Reputatie 4
Badge +2
Dat vermoeden heb ik ook, want als je decoder het programma niet opgenomen heeft, kan Proximus er wel voor zorgen dat je het programma alsnog kunt zien na een telefoontje aan de helpdesk.
ja dat ze voor ieder appart het zelfde programma opnieuw en opnieuw zullen opslaan omdat je die opgenomen hebt, dat zou wel een beetje te veel verspilling zijn van hun servercapaciteit hé 😉
Reputatie 7
Badge +1
Due programma's worden uiteraard niet opgenomen op de servers, maar staan daar al van voor de live uitzendingen. Die kunnen ter beschikking gesteld worden op verschillende manieren. Ofwel met de pauzefunctie (je pauzeert en je kunt daarna gewoon verder kijken als je niet langer dan een uur pauzeert), ofwel met TV replay (of +), door gewoon max. 36 uur terug te gaan in de TV-gids en het programma van daaruit te starten en te bekijken, waarbij moet vermeld worden dat niet alle programma's of zenders dit toelaten, kwestie van rechten). Ofwel met het nPVR-systeem. Je geeft het in je planning in voor z.g. opname, en er worden voor jouw ID (lijnnummer) markeringen gezet bij het programma dat het voor jou 60 dagen (of bij de V5c keuze voor max. 3 jaar) beschikbaar blijft voor weergave (met 5 minuten voor en 30 minuten na). Het PVR-systeem voor opname op harde schijf is natuurlijk niet meer van toepassing voor de V5c.of de V5 met verwijderde HDD. Het voordeel van TVR en TVR+ is dat je kan teruggaan in de tijd tot 36 uur en dan verschillende achtereenvolgende programma's kunt bekijken, d.w.z. dat de weergave niet stopt op het einde van het programma, behalve als het volgende programma een niet TVR toegelaten is, maar dat de weergave gewoon doorloopt. Voordeel is dat je ook na de voorziene 30 minuten van het nPVR-systeem nog verder kunt kijken, (behalve zie hierboven). Hier is het TVR+ systeem interessant, omdat je dan kunt doorspoelen.
Laatste mogelijkheid is met VOD, waarvoor je dan moet betalen en het dan 48 uur kan bekeken en herbekenen worden. (Werkt dus ook met het markeringessysteem van nPVR, maar de reclameblokken zijn dan weggelaten).
Een ding is me nog niet duidelijk hoelang (hoeveel tijd na de uitzending ervan) ze de programma's bewaren op hun servers.
Zou dit overeenkomen met de 3 jaar lange termijn opslag, maar dan is er iets dat tegenstrijdig is want waarom dan maar bepekt tot 50 uur opname in totaal, dus dan heb ik het vermoeden dat de opname servers (cloudservers) nog een aparte opslag doen van cloudopnames !!!????
Reputatie 2
Ik heb ergens onthouden dat als je een opname programmeert dat er dan 30' extra opgenomen wordt en dat je dit niet kunt veranderen.(juist?)
Als onze veronderstellingen kloppen, dan is dit toch puur verspilling in het kader van de beperking tot maximum 50 uur aan opnames.
▬ "Ofwel met de pauzefunctie (je pauzeert en je kunt daarna gewoon verder kijken als je niet langer dan een uur pauzeert), "
Maar dat gebeurd volgens mij nog altijd in het geheugen van je decoder zoals het altijd al geweest is !!
Reputatie 2
Onze reacties hebben elkaar gekruist; ik meen dat die 3 jaar enkel geldt voor de populaire zenders.
Een reden temeer dat ik denk dat cloudservers apart staan van de programma-bewaar-severs is dat bij het opvragen van een opgenomen programma de servers veel meer belast worden dan opvragen van een programma tout court, dat eigenlijk al klaar staat in tegenstelling van een opname.
Reputatie 2
▬ "Ofwel met de pauzefunctie (je pauzeert en je kunt daarna gewoon verder kijken als je niet langer dan een uur pauzeert), "
Maar dat gebeurt volgens mij nog altijd in het geheugen van je decoder zoals het altijd al geweest is !!

Denk ik ook, bij het live uitgesteld kijken.
Reputatie 7
Badge +1
Dat zou inderdaad over het RAM-geheugen kunnen lopen. Dat is dan inderdaad wél weg als je een herstart doet, wat bij nPVR kijken niet zo is; daar wordt het punt waar je gebleven was bij het kijken wél onthouden als je een herstart doet. Bij PVR uiteraard ook niet. Ik kan mijn tekst helaas niet meer aanpassen...
Reputatie 7
Badge +1
Een reden temeer dat ik denk dat cloudservers apart staan van de programma-bewaar-servers is dat bij het opvragen van een opgenomen programma de servers veel meer belast worden dan opvragen van een programma tout court, dat eigenlijk al klaar staat in tegenstelling van een opname.
Is daar zekerheid over? Als ik regelmatig naar een andere zender zap, belast dat dan de servers minder dan dat ik een uur naar een nPVR of TVR programma kijk? VOD zal allicht wél op speciale servers staan, en het is niet uitgesloten dat ze daar de lange opslag van 3 jaar voor de V5c bijzetten, in welk geval die max. 50 uur wél zinvol is. En allicht kunnen ze die 5 minten voor en 30 minuten na ook elimineren, net zoals ze bij VOD de reclameblokken er uitfilteren.
Wat ik ook merkt als je een reeks paar weken opneemt en je speelt de opname af dat je niet kan vooruit spoelen de eerste 5 minuten je moet het geduld hebben, na 5 minuten kan je dan wel vlot vooruit spoelen. Maar die bug valt nog mee je weet na paar minuten dat het wel vlot werkt.
Een vraagje , had je dat ook als je harddisk er nog instak,
neen Elsa harde schijf hier ligt er al maanden er uit en in de kast in bubbelpapier.

Vanaf die dag heb ik ook nooit meer conflicten gehad betreffende opnames V5 met harde schijf is mini geworden.
volgens mij is het enige verschil nog dat ik op de box een scherm hebt waar ik bv zie staan radio 2 en met de mini moet je de tv aanleggen om te zien op welke zender hij staat.
Reputatie 2
Wat ik toch jammer vind is dat er nooit eens een PX medewerker reageert. Het is hier toch een eigen PX forum gericht op PX klanten...
Ik krijg de indruk dat de houding van PX er is van "hoe minder dat ze weten en hoe minder dat ze iets kunnen veranderen, hoe beter..."
Een reden temeer dat ik denk dat cloudservers apart staan van de programma-bewaar-servers is dat bij het opvragen van een opgenomen programma de servers veel meer belast worden dan opvragen van een programma tout court, dat eigenlijk al klaar staat in tegenstelling van een opname.
Is daar zekerheid over? Als ik regelmatig naar een andere zender zap, belast dat dan de servers minder dan dat ik een uur naar een nPVR of TVR programma kijk? VOD zal allicht wél op speciale servers staan, en het is niet uitgesloten dat ze daar de lange opslag van 3 jaar voor de V5c bijzetten, in welk geval die max. 50 uur wél zinvol is. En allicht kunnen ze die 5 minten voor en 30 minuten na ook elimineren, net zoals ze bij VOD de reclameblokken er uitfilteren.

Het verschil zit hem in het systeem van pakketjes versturen over het internet, voor het bekijken van programma's bekijken komt het er ongeveer op neer dat je er kunt van uit gaan dat er altijd al wel iemand van het totaal aantal klanten aan het kijken is naar een zender, een aangezien die pakketjes over het internet al verstuurd worden staan die ook reeds gereed voor u zelf al heb je dit programma nog niet gevraagd, op het moment dat je een programma wilt bekijken pak je gewoon die pakketjes binnen die toch al op het internet aanwezig waren en moet je niet specifiek de server lastig vallen om hem te vragen stuur nu eens dit en stuur nu eens naar mij op, dat is ook zo tijdens het zappen bv.
Maar voor opnames is het een ander verhaal daar kan je er niet vanuit gaan dat die pakketjes van een programma dat je opgenomen hebt al over het internet verstuurd werden bv naar iemand anders, want zelf al kijkt er iemand naar een zelfde programma dan kan die al bv een half uur verder zitten in het programma en zal je aan die server toch moeten vragen stuur nu eens naar mij die pakketjes op in het begin van het programma enz... dus de server wordt veel meer lastig gevallen in dit geval door iedereen die een nPVR opname aan het bekijken is.
Enfin ik heb een poging gedaan om het in een taal uit te legen zodat iedereen die op het forum komt en van deze materie niks afweet het toch, hoop ik althans, een klein beetje zou kunnen begrijpen wat het verschil is !-)

Reageer