Verzenden van bestanden per E-mail


Reputatie 7
Badge +1
Wat is de max. grootte van bestanden die kunnen verzonden worden per E-mail ? Ik kreeg vandaag een PDF-file van 20MB niet verzonden, eerst nà verkleinen tot 9,5MB (in zwart-wit omgezet) kreeg ik het weg.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik denk maximum 10 MB

mvg,
Reputatie 7
Badge +1
Bedankt Patrick, ik dacht al zoiets.:)
Reputatie 6
Badge +3
Ook de time-out settings van je mail programma kan helpen. Vergroot de time-out settings. Het is beter om grote bestanden te comprimeren of up te loaden op een online file host. Het probleem is dat een mailprogramma altijd eerst grootste mail wil downloaden. Lukt het niet dan kan je geen andere mails ontvangen. Houdt hier ook rekening mee voor je grote bijlagen verstuurd.
Beste Sinjoor71,

Mails groter dan 10MB zullen inderdaad problemen geven om doorgestuurd te worden. Aan te raden is zelf om de bijlagen kleiner dan 5MB te houden maar mails tussen de 5MB en de 10MB zouden toch moeten lukken.

Wat familievandesype schrijft klopt ook helemaal. Time-out settings aanpassen kan helpen om grote mails er net door te laten komen maar wij raden ook aan deze grote bestanden op een andere manier door te geven dan via email.

MVG,

Eva van Belgacom
Reputatie 7
Badge +1
Bedankt allemaal voor de info :)

Eerlijk gezegd vind ik 10MB héél weinig (bijna archaïsch) in deze tijd van het downloaden van gigabytes....met Favorite heb ik immers een (down+upload)volume van 100GB....
da's waar, maar ik vind mail nu niet echt een vriendelijke manier om zo'n grote files te versturen. belastend voor de servers en voor de afzender z'n mailbox, die het misschien zelfs niet kan binnen halen (is provider afhankelijk), z'n mailbox kan op die manier ook snel vol geraken, met als gevolg dat de rest van z'n mailkes niet meer binnenlopen (bv als hij op vakantie is). dan zwijg ik nog over het feit dat die mails eventueel ook kunnen binnen lopen op een mobile device via 3G, en dan is zo'n 20MB ineens wel veel (en duur). er zijn betere manieren om grote files te sharen vind ik

mvg
Reputatie 7
Badge +1
Die mailboxen zijn inderdaad beperkt, maar toch 1GB per mailbox in Favorite. Toch kan ik de beperking wel enigszins begrijpen. Deze keer ging het uitzonderlijk om een ingescand dokument voor de verzekering. In zwartwit omgezet was het maar 9,4MB en ging het vlot door.
Reputatie 2
Badge +1
Een ingescand document in z/w en nog 9.4MB :S Misschien eens kijken naar andere oplossing zoals NXpowerlite.
Reputatie 7
Badge +3
Waarschijnlijk ingescand met een hoge DPI

Op mijn Scanner/Printer heb ik de otie scannen voor E-Mail en dat werkt goed bestand is perfect leesbaar en = maximum 2 MB groot met 6 ingescande pagina's.
Reputatie 7
Badge +1
Was een A4 en een heel slecht leesbare kopie van een ongevalsaangifte (die zijn in kleur). Heb ze daarom op 300 DPI kleur gescand, dan in grijswaarden omgezet en contrast en scherpte verbeterd. Op scherm en afdruk was die veel beter leesbaar dan de originele kopie. Ik had ze nog naar 150DPI kunnen omzetten, maar dat bleek niet meer nodig. In zwart-wit was het compleet onleesbaar (heb ik ook geprobeerd) en in grijswaarden heb je meer enhanching mogelijkheden. Nog eens bedankt voor de hulp. Mijn Canon scanner werkte niet meer onder Win7 64bits, want Canon had voor mijn type scanner geen 64bits upgrade van de (handige) scansoftware en de twain-drivers voorzien. Heb dan ergens op internet een twaindriver gevonden (een gehackt ecemplaar) op een duitse site. Hiermee kon ik wél terug scannen maar enkel via een fotobewerkingsprogramma zoals Photoshop Elements of Photostudio. Met de vroegere software van Canon kon ik inderdaad ook direct inscannen voor verzending per E-mail via Outlook Express of direct afdrukken. Jammer maar helaas. Een nieuwe scanner vind ik weggegooid geld. Ik gebruik hem hoofdzakelijk om tekstbladen te fotokopiêren om op te sturen of om ze per E-mail te verzenden zoals nu. Fotokopiëren gaat vlot via Photoshop Elements. Eerst allemaal inscannen en daarna afdrukken, of omzetten in PDF om per E-mail door te sturen..Ik weet nu dus dat het max. 10MB mag zijn.....Tong uitsteken
Reputatie 2
Badge +1
NXpowerlite is een tooltje dat alle bestanden comprimeert voordat het verzonden wordt.
Wel de reden dat men restricties op versturen van grote bestanden legt, is omdat het mail protocol daar heel moeilijk mee overweg kan.
Als je de RFC's op de letter zou volgen, zouden mails nog geen 1m groot mogen zijn. ('t Is al zo lang geleden, maar als ik het me goed herinner denk ik dat dat RFC1431 is en dat ze over 64Kb spreken)
Grote mails was de hoofdrede dat mailservers vroeger zo vaak onderuit gingen. Ze kunnen hier namelijk heel slecht mee overweg.

Daarom net hebben ze het FTP protocol (File Transfer Protocol) ontwikkeld. Bedoeling, als je de internet code dan mooi volgt zoals deze opgezet werd, is dan dat je de file via FTP naar je free web hosting, die tegenwoordig bij elk abonnement zit, oplaad, en in je mail de link naar de file paste.

Reageer